:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

شتاب اروپا در ادغام بورس‌ها برای رقابت با بازار سرمایه جهانی

کشورهای عضو اتحادیه اروپا که این روزها با مشکلات مختلفی از جمله سیاست‌های ناهمگون در درون اتحادیه بویژه پس از طرح مساله برگزیت و پیامدهای آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تلاش‌های خود را برای ادغام بازارهای بورس خود با هدف رقابت با غول‌های بزرگ بازار سرمایه در جهان شتاب بخشیده‌اند.
کد خبر: ۱۴۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
اقتصادگردان- با افزایش گرایش‌ها به معاملات فرا مرزی در اروپا، تلاش‌هایی برای ادغام بورس‌ها برای آسان‌سازی انجام معاملات در کشورهای مختلف این قاره آغاز شده است؛ طبق مطالعات انجام شده، این ادغام سبب کاهش هزینه‌ها و پیچیدگی معاملات بین‌المللی خواهد شد.

پیشتر، اقتصاد عمده کشورهای اروپایی مبتنی بر نظام مالی بانک محور بود اما در اروپای امروز، «انتشار سهام» یکی از روش‌های اصلی تامین مالی به شمار می‌رود.

در این چارچوب و با توجه به احتمال بالا گرفتن مشکلات اقتصادی در قاره سبز، اروپایی‌ها تلاش می‌کنند با ادغام بورس‌های خود، علاوه بر تامین مالی، بتوانند تا حدود زیادی از مشکلات اقتصادی این اتحادیه پس از خروج بریتانیا بکاهند. اما با وجود همجواری و تشابه‌های قانونی، مالی و حقوقی برخی کشورهای اروپایی، همچنان موانعی بر سر تشکیل بورس‌های ادغامی و بهره‌مندی از مزیت‌های آن وجود دارد.

روزنامه اقتصادی "لزکو" فرانسه امروز(سه‌شنبه) در گزارشی نوشت: از سه سال گذشته برنامه هایی برای ادغام یا خرید اپراتورهای بورس اوراق بهادار اروپا با موفقیت یا بدون موفقیت چند برابر شده اما هیچیک از آنها به قاره اروپا اجازه ندادند خود را برای خلق قهرمانانی که توانایی رقابت با غول های آمریکایی را داشته باشند، مجهز کند.

این نشریه در ادامه نوشت: مانورهای عظیم در چشم‌انداز بازار سهام اروپا از سر گرفته می‌شود. نبرد، پیرامون اپراتور بورس اوراق بهادار اسپانیا (BME)، یکی از آخرین بازیگران اصلیِ همچنان مستقل در اروپا، گواه دیگری است که نشان می‌دهد رقابت برای ادغام در قاره اروپا ادامه دارد و حتی شتاب می‌گیرد. ۶ ماه نگذشته که بازار «یورونکست» پس از یک دوئل سخت با بازار «نزدک»، کنترل بورس «اسلو» را به دست گرفته است.

یورونکست، بازار الکترونیکی بورس اوراق بهادار اروپاست که ساختمان مرکزی آن در شهر آمستردام هلند قرار دارد. این بازار در  ۲۲سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی(یکم مهر ۱۳۷۹) پس از ادغام بورس اوراق بهادار آمستردام، بروکسل و پاریس با هدف استفاده هماهنگ از بازارهای مالی اتحادیه اروپا تاسیس شد.
افزایش ارزش این بازار به معادل ۲.۹۳ تریلیون دلار در دسامبر سال ۲۰۱۰ (آذر- دی ۱۳۸۹)، آن را در فهرست بزرگترین بازارهای بورس جهان قرار داد. البته یورونکست در چهارم آوریل سال ۲۰۰۷( ۱۵فروردین ۱۳۸۶) در ادغام با بازار بورس نیویورک، بازار بورس نیویورک یورونکست را تاسیس کردند که نخستین بازار بین‌المللی بورس وراق بهادار در جهان بود.

از نگاه تحلیلگران، یورونکست نخستین نقطه هماهنگ بازار اوراق بهادار در اروپاست که‌ این بازار را به صورتی کاملا" قانونی در اختیار دارد و توانسته بازارهای بین‌المللی نقدی و بازارهای اوراق مشتقه را به شکلی قانونمند در بلژیک، فرانسه، انگلستان، هلند و پرتغال به ‌وجود آورد.
از زمان شکل‌گیری، یورونکست در مسیر تلفیق بازارهای مالی یا یکپارچگی بازارهای محلی در مسیر اهداف اروپای واحد حرکت و برای استفاده‌کنندگان، به طور موثر بازارهایی خاص را با آسان‌سازی استفاده و سرمایه‌گذاری یجاد کرده است.

با توجه به موفقیت‌های بازار بورس «نزدک» که بزرگ‌ترین بازار معامله الکترونیک سهام در آمریکا به شمار می‌رود و با حضور بیش از سه هزار و ۳۲۱ شرکت، بیشترین مقدار معامله سهام را نسبت به هر بازار بورس دیگری در جهان دارد، اروپا تلاش دارد با ادغام بازارهای بورس و اوراق بهادار خود، قهرمانانی برای رقابت با غول‌های بزرگ جهان بسازد.