:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
نماینده مجلس:

ظرفیت تولید انرژی پاک در مناطق کویری سمنان استفاده شود

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه کویری استان سمنان بهترین مکان برای تولید انرژی پاک و خورشیدی است که باید از آن استفاده شود.
کد خبر: ۱۴۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
اقتصادگردان- غلامرضا کاتب روز دوشنبه در آیین افتتاح پست ۴۰۰ کیلوولت ایوانکی گرمسار استان سمنان با حضور وزیر نیرو افزود: مسائل و مشکلات تأمین آب گرمسار  به استان تهران گره‌خورده است.

وی با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان سمنان، بیان کرد: انتقال آب دریای خزر و پساب تهران به استان سمنان که بخشی از آن به ایوانکی منتقل می‌شود ازجمله مصوبه‌هایی است که باید سریع‌تر اجرایی شود.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۵۵ درصد صنعت استان سمنان در شهرستان گرمسار قرار دارد و ۳۰ درصد از برق این استان در بخش صنعت منطقه  ایوانکی مصرف می‌شود.

وی، هزینه کرد۸۶۰ میلیارد ریالی برای افتتاح پست ۴۰۰ کیلوولتی را در شرایط تحریم‌های اقتصادی اقدامی بزرگ برشمرد و افزود: ۲ پست ۶۳ کیلوولت برای ایوانکی و منطقه ویژه اقتصادی گرمسار نیاز است که تحقق آن گامی برای رفع بسیاری از مشکلات تامین برق این منطقه به شمار می‌رود.

کاتب با بیان اینکه طرح خط انتقال آب آشامیدنی سال ۹۶ با ۳۷ کیلومتر لوله‌گذاری از ایوانکی تا گرمسار با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در مدت ۲ سال ایجاد شد، خاطرنشان کرد: این طرح ۱۰۰ درصد آماده بهره‌برداری است.

نماینده مجلس شورای اسلامی، به اتصال خط انتقال آب آشامیدنی به شهر جدید ایوانکی اشاره و اضافه کرد: ۸۰ میلیارد ریال برای این طرح مصوب شده بود که تا کنون پرداخت نشده و پیگیری برای پرداخت این مبلغ در اولویت قرار دارد.


برداشت از منابع آبی مدیریت شود

وی اظهارداشت: مجوزها و مشکلات اداری کشاورزان برای سهم آب از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق یکی از چالش‌های موجود است که باید رفع این مشکلات در دستور کار دولت قرار گیرد.

کاتب بیان کرد: آب باغ‌های انار روستاهای احمدآباد و کرک از دو رودخانه منطقه مانند حبله‌رود تامین می‌شد، اما به دلیل برداشت بی‌رویه در مناطق بالادست چشمه‌ها، این درختان ۸۰ ساله در حال خشک شدن است.

نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این رودخانه‌ها به دلیل برداشت‌های نامتعارف توسط افراد در مناطق بالادست کم آب و در معرض خشک شدن است که انتظار می‌رود جلوگیری از این امر در دستور کار قرار گیرد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو برای افتتاح طرح های آب و برق به شهرستان های گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان سفر کرده است، حمیدرضا جانباز معاون وزیر و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور وزیر نیرو را در سفر به استان سمنان همراهی می کند.

وزارت نیرو در قالب پویش « هر هفته الف - ب - ایران» ۲۲۷ طرح آب و برق کشور را با اعتباری بالغ بر ۳۳۰ هزار میلیارد ریال در ۳۱ استان تا پایان امسال افتتاح می کند.