:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد؛

تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین؛ کمتر از ۲ درصد / 15 بار افزايش قيمت بنزين پس از انقلاب

پس از انقلاب, ۱۵ بار افزایش قیمت بنزین داشتیم که از این تعداد ۸ مرتبه هیچ اثر تورمی ملموس و افزایش سطح قیمتی کالاها نداشت و در ۵ مرتبه هم تورم حدود یک تا ۲ درصد و در برخی موارد هم حتی کاهشی بوده است.با توجه به اختلاف قیمت بنزین در کشورمان نسبت به منطقه، یارانه‌ای که برای بنزین داده می‌شود عادلانه توزیع نمی‌شود و از این یارانه، دهک اول در مقایسه با دهک دهم، ۲۳ برابر بیشتر برخوردار می‌شود بنابراین بسیاری معتقد بودند که باید این موضوع، اصلاح و یارانه، عادلانه توزیع شود
کد خبر: ۱۴۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴


معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: براساس الگوهای اقتصادی، تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین بر سطح عمومی قیمت‌ها، حدود ۲ درصد محاسبه شده است.

به گزارش ایبِنا، سید حمید پورمحمدی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: پس از افزایش قیمت بنزین، برای رفاه حال مردم سهمیه‌هایی برای تاکسی‌ها از جمله تاکسی‌های اینترنتی و سرویس‌های مدارس در نظر گرفته شد که روی کرایه‌ها اثری نداشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه همه منابع حاصل از تفاوت قیمت ناشی از افزایش قیمت بنزین را در حسابی در نزد خزانه نگهداری می‌کند و آن را عینا به حدود ۶۰ میلیون نفر در قالب حدود ۱۸ میلیون خانوار تقدیم می‌کند.

پورمحمدی درباره میزان تورم احتمالی ناشی از افزایش قیمت بنزین با اشاره به اینکه نظرات مختلفی در این باره مطرح شده است، گفت: با توجه به اختلاف قیمت بنزین در کشورمان نسبت به منطقه، یارانه‌ای که برای بنزین داده می‌شود عادلانه توزیع نمی‌شود و از این یارانه، دهک اول در مقایسه با دهک دهم، ۲۳ برابر بیشتر برخوردار می‌شود بنابراین بسیاری معتقد بودند که باید این موضوع، اصلاح و یارانه، عادلانه توزیع شود.

وی ادامه داد: دیدگاه دیگر این بود که زمانی که تفاوت قیمت بنزین در کشورمان با کشور همسایه بیش از ۱۵ هزار تومان است طبیعتا قاچاق آن زیاد می‌شود و نباید زمینه قاچاق را فراهم کنیم.

پورمحمدی اضافه کرد: نظر دیگر این بود که با اصلاح قیمت بنزین، استفاده از خودروهای گازسوز و برقی، بیشتر و آلودگی هوا کم می‌شود.

وی گفت: پس از انقلاب, ۱۵ بار افزایش قیمت بنزین داشتیم که از این تعداد ۸ مرتبه هیچ اثر تورمی ملموس و افزایش سطح قیمتی کالاها نداشت و در ۵ مرتبه هم تورم حدود یک تا ۲ درصد و در برخی موارد هم حتی کاهشی بوده است.

معاون اقتصاد و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: از حدود ۲۴ میلیون خانوار ایران فقط ۶ میلیون خانوار به علت درآمد بالایی که دارند از یارانه برخوردار نیستند و ۱۸ میلیون خانوار بقیه که شامل طبقات متوسط و طبقه با درآمد کم هستند از این یارانه برخوردار می‌شوند به عبارتی تفاوت قیمت بنزین، کاملا بین افشار ضعیف و طبقه متوسط، توزیع می‌شود.

وی گفت: برای طبقات بالای درآمدی هم ساز و کاری در نظر گرفته شده است که اگر اشتباهی شد به راحتی بتوانند اعتراض کنند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این موضوع رسیدگی می‌کند و یارانه آن‌ها برقرار می‌شود.