:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
یک کارشناس اقتصادی:

باید از سیاست افزایش قیمت بنزین دفاع کرد

یک کارشناس اقتصادی گفت: لازم است ما از سیاست افزایش قیمت بنزین دفاع کنیم، زیرا به فقرزدایی کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۴۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
اقتصادگردان- علی سرزعیم ضمن حمایت از سیاست افزایش قیمت بنزین، عنوان کرده است: این سیاستی است که رفاه نیمه بالای جامعه را تا حدی پایین می‌آورد، اما اگر این سیاست را اجرا نکنیم، فقر نیمه پایین جامعه با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

به گفته وی، باید برای حفظ قدرت خرید یا افت کمتر قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه، به این سیاست در کوتاه‌مدت تن داد. این سیاست البته در بلندمدت آثار بیشتری به دنبال دارد که حداقلی‌ترین آن، مربوط به آلودگی هواست. ما هر زمان که با آلودگی هوا روبه‌رو می‌شویم، باید به این پرسش فکر کنیم که سرانجام چه زمانی باید این مسئله حل شود. هیچ راهی جز اینکه قیمت بنزین را بالا ببریم و بخشی از منابع آن را صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کنیم، وجود ندارد. بیشتر کشورهای دنیا که مشکل ترافیک را حل کرده‌اند، از این راه رفته‌اند.

سرزعیم افزود: این ملاحظات است که ما را به‌سرعت به این سمت سوق می‌دهد که از این سیاست دفاع کنیم. البته به این معنا نیست که وقت اجرای آن اکنون بود. خیر، خیلی زودتر از اینها باید قیمت سوخت بالا می‌رفت و متاسفانه دولت دیر عمل کرد، اما باز هم امروز بهتر از فرداست.

وی در ادامه به تاکتیک‌های مختلف اجرای این سیاست هم اشاره‌ای داشته و ادامه داده است: اما و اگرها برای پیش از هر داستانی است و اگر اکنون به اما و اگر بپردازیم، یعنی اینکه ما هیچ‌گاه در ایران به اصلاحات اقتصادی نپردازیم و همین‌طور آرام آرام وضعمان بدتر شود.

این کارشناس اقتصادی درباره بازتوزیع درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین هم گفته است: این بازتوزیع مانند یارانه نقدی است. سازوکار آن هم این‌گونه است که با توجه به اینکه هر ماه پرداخت نقدی یارانه‌ها را داریم، به این گروه کمک حمایتی پرداخت خواهد شد.