:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون وزیر راه و شهرسازی:

دولت به وعده ریلی خود عمل کرد، ۵ مرکز استان به شکبه راه‌آهن متصل شد، افتتاح میان‌بر ریلی تبریز تا چند روز آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا چند روز آینده راه آهن میانه- بستان آباد افتتاح می‌شود، گفت: دولت توانست وعده خود در اتصال پنج مرکز استان را محقق سازد و طبق وعده داده شده تا پایان دولت توانستیم پنج مرکز استان آذربایجان غربی و شرقی (از مسیر جدید)، همدان، کرمانشاه و گیلان را به شبکه ریلی متصل سازیم.
کد خبر: ۱۴۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
اقتصادگردان- خیرالله خادمی با اشاره به تکمیل مسیر ریلی میانه-بستان‌آباد اظهار داشت: این مسیر ریلی تکمیل شده و آماده افتتاح آن تا پایان ماه جاری هستیم.

وی با بیان اینکه 3300 کیلومتر مسیر ریلی جدید در سطح کشور در دست ساخت است، گفت: این میزان ساخت و ساز مسیر ریلی حدود 28 درصد کل مسیر ریلی موجود در کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه مصوب اقتصاد مقاومتی برای اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی گفت: در سال 96 طبق مصوبه اقتصاد مقاومتی، پنج مرکز استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، گیلان و آذربایجان شرقی (از مسیر جدید) تا پایان دولت باید به احداث می‌رسید که از این تعداد چهار استان اول به شبکه ریلی متصل شدند و تا چند روز آینده هم با افتتاح خط میانه- بستان‌آباد و تبریز پنجمین استان هم به شبکه ریلی وصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به ساخت مسیر جدید ریلی به تبریز گفت: مسیر ریلی جدید میانه- بستان‌آباد- تبریز نسبت به مسیر فعلی یک میانبر محسوب می‌شود چراکه در 350 کیلومتر خط راه‌آهن، 114 کیلومتر را کم می‌کند.

خادمی افزود: طول مسیر ریلی میانه- بستان‌آباد 204 کیلومتر است و در مسیر جدید سرعت سیر قطار هم افزایش پیدا می‌کند به طوری که از 60 کیلومتر در ساعت فعلی به بالای 120 کیلومتر در ساعت در بخش مسافری می‌رسد.

وی با بیان اینکه با افتتاح مسیر جدید مدت‌زمان سفر ریلی تهران - تبریز پنج ساعت کمتر می‌شود، گفت: این مسیر ریلی جدید تبریز می‌تواند تمام مردم شمالغرب کشور را منتفع سازد. فاز اول آن مسیر ریلی میانه- بستان‌آباد است و در فاز دوم بستان‌آباد به تبریز متصل می‌شود که 44 کیلومتر بین بستان‌آباد تا تبریز سال آینده به اتمام می‌رسد. البته زیرسازی ریلی بستان‌آباد تا تبریز پیشرفت فیزیکی 75 درصدی دارد و ریل‌گذاری آن آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتصال این مسیر ریلی به کشور ترکیه اظهار داشت: مهمترین مزیت مسیر ریلی جدید تبریز اتصال آن از جلفا به کشور ترکیه است و یکی از محورهای ترانزیتی اقتصادی برای کشور و منطقه محسوب می‌شود چراکه هم مسیر را کوتاه‌تر می‌کند و هم سرعت حمل و نقل بار را افزایش می‌دهد.

خادمی با بیان اینکه در سال اول بهره‌برداری از این مسیر میزان حمل بار دو میلیون تن در سال برآورد شده است، گفت: در افق 20 ساله این طرح حمل بار بین 7 تا 10 میلیون تن در سال می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به مشخصات فنی کم‌نظیر این پروژه ریلی گفت: حجم عملیات و نوع کار در پروژه راه‌آهن تبریز از لحاظ ابعاد با چهار خط ریلی رشت، همدان، کرمانشاه و ارومیه برابری می‌کند چراکه این مسیر به صورت دوخطه احداث شده و اولین مسیری است که بستر آن دوخطه بوده است.

خادمی تاکید کرد: برای انجام این پروژه 65 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده که این میزان از کار به اندازه چهار پروژه ریلی قبلی بوده است. همچنین 15 کیلومتر راه‌آهن دوخطه از منطقه صعب‌العبور عبور کرده است که نیاز به ساخت تونل و پل داشته است.

وی افزود: پروژه راه‌آهن تبریز یک الگوی قابل ارائه برای نمایش توانمندی مهندسی در داخلی کشور است.

خادمی با تاکید بر اینکه دولت توانست وعده خود در اتصال پنج مرکز استان را محقق سازد، گفت: طبق وعده داده شده تا پایان دولت توانستیم پنج مرکز استان آذربایجان غربی و شرقی (از مسیر جدید)، همدان، کرمانشاه و گیلان را به شبکه ریلی متصل سازیم. تا پایان دولت احتمالا راه‌آهن چابهار – زاهدان و اصفهان- شهرکرد هم به پایان می‌رسد و بسیاری از مسیرهای آنتنی ریلی را هم تحویل می‌دهیم.