:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اقدامات وزارت کار برای بازماندگان از تحصیل

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، دلایل بازماندگی و بازگشت پایدار آنها به چرخه تحصیل سه اقدام اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
کد خبر: ۱۴۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
اقتصادگردان- فقر آموزشی ابعاد و پیامدهای  مختلفی دارد؛ جنبه نخست آن ترک تحصیل از مدرسه در سن تحصیل و آموزش است. همچنین مهم‌ترین پیامد کوتاه‌مدت فقر آموزشی، افزایش احتمای وقوع انواع ناهنجاری‌ها و جرائم اجتماعی است؛ رشد جرائم اجتماعی و نیز رشد تکدی‌گری رابطه مستقیمی با فقر آموزشی دارد. پیامد دیگر تضعیف پایه اساسی تحولات توسعه‌ای بلندمدت یعنی «سرمایه انسانی» است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پیشگیری از فقر آموزشی، طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل را به عنوان یکی از برنامه‌های محوری در دستور کار قرار داده است.

در این خصوص مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: این طرح از سال تحصیلی ۹۵-۹۴ با همکاری دستگاه‌های مختلف و با محوریت وزارت کار در کشور اجرا می‌شود.

«احمدرضا پرنده» افزود: در مرحله نخست وزارت آموزش و پرورش فهرست کودکان بازمانده از تحصیل را استخراج و در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: برای نمونه براساس آمار وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۸-۹۷، ۱۴۱ هزار کودک در سن ۶ تا ۱۳ سال در مدارس ثبت نام نکرده بودند که پس از گردآوری این فهرست، در پایگاه اطلاعات ایرانیان بررسی لازم صورت می‌گیرد و این افراد مکان‌یابی می‌شوند.

مدیر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار گفت: با همکاری سازمان ثبت احوال کشور، کدملی سرپرست خانوار این کودکان اخذ می‌شود و با ارائه کدملی به وزارت ارتباطات، شماره تماس پدر و مادر این کودکان برای تماس تلفنی دریافت می‌شود.

وی اضافه کرد: برای نمونه امسال ۱۱۴ هزار شماره تماس به دست آمد و برای والدین پیامک با این مضمون که فرزند شما در مراکز آموزشی ثبت نام نکرده، ارسال شد و در مرحله بعد ۱۲ هزار نفر پاسخ دادند.

پرنده گفت: پس از برقراری تماس تلفن و مشخص شدن محل سکونت این افراد، کار میدانی را شروع کردیم و مددکاران اجتماعی برای بازدید محلی و بررسی علل بازماندگی از تحصیل به محل اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دلایل مختلفی برای کودکان بازمانده از تحصیل جمع آوری شده، گفت: تصور این بود که فقر عامل اصلی بازماندن از تحصیل کودکان باشد اما معلولیت که انواع مختلفی دارد در بین عوامل، رتبه نخست بازمانده از تحصیل را داشت به این صورت که سال گذشته ۱۰ هزار نفر به دلیل معلولیت موفق به ثبت نام در مدارس نشدند.

مدیر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار ادامه داد: در کنار معلولیت، بیماری‌های خاص نیز مانع از تحصیل کودکان در مدارس است و برای رفع این موضوع با کمیته تخصصی برای تحصیل معلولان تشکیل شد تا مدارس استثنایی این افراد را جذب کنند و چنانچه نیاز به مراقبت‌های پزشکی و یا وسیله داشته باشند برای آنها فراهم شود.

وی اظهارداشت: جامعه‌های هدف ما بیشتر افراد سالم و آموزش‌پذیر هستند که به دلایلی به مدرسه نرفته‌اند و درصدد هستیم با فرهنگ‌سازی مناسب کمک کنیم تا وارد چرخه تحصیل شوند.

پرنده با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته، گفت: علاوه بر معلولیت دلایل دیگری همچون دوری از مدرسه، پراکندگی جغرافیایی و نبود وسیله ایاب و ذهاب، فقر، مسائل فرهنگی و دو زبانه بودن بر بازماندگی از تحصیل کودکان موثر بوده است.

وی افزود: سال گذشته ۲۵۰۰ کودک به دلیل فقر نتوانستند در مدارس ثبت‌نام کنند که تلاش کردیم به کمک موسسات خیریه و کمپین‌های مختلف شرایط تحصیل را برای آنها فراهم کنیم.

مدیر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار اضافه کرد: در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ موفق شدیم با حمایت‌های لازم ۶ هزار کودک را به چرخه تحصیل بازگردانیم.

وی تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از ظرفیت کلینیک‌ها، مراکز توانبخشی و مددکاران اجتماعی در حال حاضر با مراجعه به درب منازل کودکان بازمانده از تحصیل در حال شناسایی علل و کمک به بازگشت به تحصیل کودکان است.

پرنده درباره اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، اظهار داشت: در ابتدا بررسی می‌کنیم که کودکان بازمانده از تحصیل چه کسانی هستند و کجا زندگی می‌کنند، دلایل بازماندگی چیست و در آخر چگونه می‌توان آنها را به مدرسه بازگرداند و شرایط حضور پایدار آنها را فراهم کرد.