:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

تاکید بر ثابت ماندن کرایه حمل و نقل عمومی

در حالی که انتظار می‌رفت، با افزایش نرخ سوخت هزینه‌های حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری که بیشترین اثرپذیری را از رشد قیمت سوخت دارند، بیشتر شود ‌اما آنگونه که مسوولان حوزه‌های مختلف حمل و نقل عمومی اظهار کرده‌اند، این مساله منتفی است و خدمات حمل و نقل عمومی درون و برون شهری فعلا بدون افزایش کرایه‌ها ارایه خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
اقتصادگردان- چند ساعتی از افزایش نرخ بنزین نگذشته بود که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به سهمیه تعیین‌شده برای تاکسی‌ها، هیچ‌گونه افزایش نرخی در کرایه تاکسی‌ها نخواهیم داشت پس از آن هم رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای، رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری در اظهاراتی اعلام کردند که برنامه‌ای برای افزایش قیمت خدمات ارایه شده شان ندارند.

ناگفته نماند اگرچه مسوولان از عدم افزایش قیمت‌ها در مودهای مختلف حمل و نقل عمومی با وجود رشد نرخ بنزین می‌گویند اما باید منتظر ماند و قیمت بلیت هواپیما، نرخ اتوبوس‌های بین شهری و کامیون‌های جابه‌جایی کالا را طی هفته‌های آتی رصد کرد.

 نرخ بلیت هواپیما افزایش نمی‌یابد

با توجه به اثرگذاری ۲۰ درصدی قیمت سوخت بر قیمت تمام شده سفرهای هوایی، با افزایش قیمت بنزین این احتمال قوت گرفت که قیمت بلیت هواپیما هم افزایش می‌یابد اما علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: نرخ بلیت سفرهای هوایی تغییر نمی‌کند و تخطی از سقف قیمتی تخلف است.

به گزارش مهر، عابدزاده درباره افزایش احتمالی نرخ بلیت هواپیما همزمان با افزایش نرخ سوخت بنزین اظهارمی کند: شرکت‌های هواپیمایی همگام با سیاست‌های دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ خدمات خود ندارند.او می‌افزاید: اولویت بخش حمل و نقل هوایی ارایه خدمت به مردم است و تمام تلاش صنعت این است که هزینه‌ها را مدیریت کرده تا قیمت خدمات حمل و نقل هوایی افزایش نیابد.عابدزاده تصریح می‌کند: جدول نرخ پروازهای داخلی با تعیین حداکثر نرخ مجاز به تفکیک مسیرهای پروازی منتشر شده و در اختیار عموم قرار دارد و هر گونه عدول از سقف نرخی مشخص شده تخلف محسوب و مشمول پیگرد قانونی خواهد بود.

در حالی که رییس سازمان هواپیمایی کشوری از عدم تغییر نرخ بلیت هواپیما با وجود افزایش نرخ بنزین می‌گوید، روز جمعه مقصود اسعدی سامانی، احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما را رد نکرد، او در گفت‌وگو با مهر درباره اثر اصلاح قیمت بنزین در صنعت هوانوردی گفت: تاکنون قیمت جدیدی برای سوخت هواپیما اعلام نشده است و شرکت‌ها ابلاغیه‌ای از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در زمینه نرخ سوخت دریافت نکرده‌اند و تا زمانی که نرخ جدیدی برای سوخت هوایی اعلام شود، شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت

نرخ نامه مورد توافق ایرلاین‌ها هستند که در آن کف و سقف قیمت هر مسیر هوایی اعلام شده است.

او همچنین افزود: به نظر نمی‌رسد دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت هواپیما داشته باشد. نرخ سوخت در قیمت تمام شده سفرهای هوایی تأثیر قابل توجهی دارد که بسته به سن و نوع هواپیما بین ۸ تا ۲۰ درصد موثر است.ناگفته نماند که نرخ سوخت هواپیماهای باری و هلیکوپتر هم از زمان آغاز هدفمندی یارانه‌ها، به قیمت فوب (free on board) خلیج فارس به شرکت‌های هواپیمایی ارایه می‌شود که حدود ۶ هزار و ۱۰۰ تومان در هر لیتر است، اما هر هفته بر اساس قیمت دلار دامنه تغییرات اندکی دارد.

     برنامه‌ای برای افزایش کرایه حمل نداریم

یکی از بخش‌های دیگر حمل ونقل که با افزایش نرخ بنزین، احتمال رشد قیمت خدمات درآن بالاگرفت، بخش جابه‌جایی کالاست، البته مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای در واکنش به این موضوع می‌گوید: فعلا نرخ پایه تن کیلومتر تغییر نکرده و مبنای محاسبه کرایه حمل کالا برای کامیون‌های بین شهری همان ۱۴۰ تومان است.

غلامحسین دغاغله، درباره اثرگذاری اصلاح نرخ حامل‌های انرژی بر قیمت تمام شده حمل کالامی افزاید: در یک سال گذشته نرخ کرایه حمل کالا بر اساس تن کیلومتر بود که در آن همه عوامل ثابت و متغیر در کرایه حمل کالا محاسبه می‌شود.او می‌افزاید: فعلا قرار نیست افزایش کرایه حمل کالا برای کامیون‌های بین شهری را داشته باشیم. چرا که قیمت گازییل تغییر نکرده است، با وجود این، شرکت‌های حمل ونقل و راننده معتقدند از آنجا که با افزایش قیمت بنزین، نرخ قطعات یدکی و... افزایش می‌یابد، نرخ کرایه حمل ناوگان گازییلی هم باید افزایش یابد. به گفته این مقام مسوول، کمیته تن کیلومتر در سازمان راهداری در صورتی که نیاز به تغییر قیمت پایه محاسبه کرایه حمل کالا باشد، تشکیل خواهد شد تا بر اساس فرمول‌هایی که طراحی کرده‌ایم، نرخ پایه تن کیلومتر را اعلام کند اما در حاضر این نرخ فعلا همان ۱۴۰ تومان است.دغاغله اظهار می‌کند: نرخ پایه تن کیلومتر به این معنی است نرخ حمل یک تن کالا در هر کیلومتر ۱۴۰ تومان محاسبه می‌شود. نرخ مذکور ۳۰ درصد کمتر از قیمتی است که در کمیته تن کیلومتر با حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای مورد توافق قرار گرفت، چون بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد تا نرخ پایه تن کیلومتر با توجه به معیشت مردم تعیین شود.مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای اضافه می‌کند: فعلا نرخ پایه تن کیلومتر تغییر نکرده و مبنای محاسبه کرایه حمل کالا برای کامیون‌های بین شهری، همان ۱۴۰ تومان است.

 مردم را شوکه  نمی‌کنیم

یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت کرایه اتوبوس، نرخ بنزین است که با رشد قیمت بنزین این احتمال افزایش یافت که قیمت کرایه اتوبوس‌ها هم رشد کند، اما احمدرضا عامری، رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری می‌گوید: قطعا مردم را با افزایش قیمت ناگهانی شوکه نمی‌کنیم و هنوز هیچ برنامه‌ای برای مشخص شدن تغییر قیمت‌ها نداریم.عامری در گفت‌وگو با ایلنا ادامه می‌دهد: اتحادیه اطلاعی از تغییر ناگهانی قیمت بنزین از سوی دولت نداشت، برهمین اساس هم برنامه‌ای در این زمینه تدوین نکرد.

او درباره پیش بینی ریزش استقبال از حمل و نقل عمومی با افزایش قیمت‌ها اظهار می‌کند: نمی‌توانیم با تصمیمات خلق الساعه دولتمردان کشورمان هماهنگ باشیم، وقتی مردم خواب هستند، دولتمردان سیاست‌های اقتصادی کشور را تغییر می‌دهند البته انتظار بیش از این هم نداریم.عامری بیان می‌کند: هر روز که از خواب بیدار می‌شویم شاهد یک تصمیم جدید هستیم که در نهایت موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود که سوخت هم مستثنی از این جریان نیست.رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری ادامه می‌دهد: افزایش جدید قیمت بنزین را نمی‌توان با سنوات گذشته مقایسه کرد چون میزان افزایش قیمت سوخت و شرایط اقتصادی نسبت به دفعات گذشته بسیار متفاوت است و قرار نیست مانند دولت عمل کنیم و همان رفتار را با مردم داشته باشیم و هرگونه تغییری در قیمت‌ها از قبل اطلاع‌رسانی می‌شود.

    سهمیه‌بندی بنزین وآتش‌نشانی

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: سهمیه‌بندی بنزین هیچ تاثیری در عملیات‌های سازمان آتش‌نشانی ندارد.

مهدی داوری با اشاره به سهمیه‌بندی بنزین گفت: سوخت خودروهای اصلی عملیاتی که ماشین‌های اطفایی ما هستند، گازوییلی است. در خصوص سهمیه این خودروها هم نیز مشکلی وجود ندارد و سوخت گازوییل آنها تامین می‌شود.او ادامه داد: برای خودروهای سبک ما نیز که بنزین‌سوز و در رده خودروهای وانت هستند، سهمیه مشخصی در نظر گرفته شده است، اما چنانچه لازم باشد هماهنگی می‌کنیم در شرایط خاص با مشکل مواجه نشویم.مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تاکید کرد: در حال حاضر سهمیه‌بندی بنزین هیچ تاثیری در عملیات‌های سازمان آتش‌نشانی نداشته است.