:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

پهپادها در خدمت مطالعات ژئوفیزیک در می‌آیند، شکست انحصار تجهیزات زمین‌شناسی

تفاهم‌نامه همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با دانشگاه صنعتی شریف در راستای بهره‌برداری از پهپادها در پروژه‌های ژئوفیزیک هوایی به امضای طرفین رسید.
کد خبر: ۱۴۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
اقتصادگردان- در راستای حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی و نقش محوری سازمان زمین‌شناسی و دانشگاه صنعتی شریف در پیشبرد اهداف سند چشم‌انداز نظام و توسعه همکاری و گسترش فعالیت‌های مشترک، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان این دو ارگان در زمینه استفاده از پهپادها در ژئوفیزیک هوایی منعقد شد.

این تفاهم‌نامه که به امضای دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین‌شناسی و دکتر محمدرضا موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف رسید، بهره‌گیری مطلوب از توانمندی‌ها، تجارب و ظرفیت‌های پژوهشی، علمی و تبادل اطلاعات در جهت همکاری و گسترش فعالیت‌های مرتبط با برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی به کمک تجهیزات پرنده از جمله پهپاد و "جایرو پلن " را در دستور کار خود دارد.

انجام همکاری‌های مشترک در خصوص سنجنده‌های هوایی مگنتومتری، رادیومتری و الکترومغناطیس، فعالیت‌های علمی- پژوهشی به‌ویژه در مورد به‌کارگیری مغناطیس‌سنج‌ها در پهپادها، تبادل آمار و اطلاعات متقابل و تشکیل کارگروه‌های تخصصی، بازدیدهای علمی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرتبط، انجام طرح‌های مشترک بین سازمان و دانشگاه و بهره‌مندی سازمان و دانشگاه از توانمندی‌های فنی مهندسی و نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یکدیگر نیز از دیگر موارد مورد تفاهم‌نامه دو طرف عنوان شده که پس از اخذ مجوزهای لازم اجرایی خواهد شد.

 پرنده هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌اند که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و زمین‌شناسی به کار گرفته می‌شوند.

 تجهیزات ژئوفیزیک هوایی تنها در اختیار ۵ کشور بوده و از جمله فناوری‌های تحت تحریم است و بر این اساس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تکیه بر توانایی‌های داخلی نسبت به امضای تفاهم‌نامه همکاری در جهت طراحی، ساخت و عملیات داده‌برداری ژئوفیزیکی هوایی با پرنده‌های بدون سرنشین با دانشگاه صنعتی شریف اقدام کرده است.

 هزینه پایین داده‌برداری پهپادی و مداومت پروازی بالا از جمله مزایای پهپادها در حوزه‌های مرتبط با زمین‌شناسی است. 

این فناوری می‌تواند در جایگاه مابین داده‌برداری هوایی و زمینی قرار گرفته و سبب کاهش زمان و هزینه داده‌برداری شده و به اکتشاف ذخایر پنهان معدنی کمک کند.

بر اساس توافقات انجام شده تا سه ماه پس از امضای این تفاهم‌نامه نوع پهپاد، تجهیزات و روش کار مشخص خواهد شد و پس از ۶ ماه به مرحله اجرایی خواهد رسید و محدوده‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در خراسان‌جنوبی که قبلا مطالعات ژئوفیزیک هوایی و مدل‌سازی آن انجام شده، به صورت پایلوت جهت ادامه کار معرفی می‌شود.