:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اوپک به بازار نفت خوش‌بین شد

اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت این گروه در سال ۲۰۲۰ به دلیل تولید بیشتر رقیبانش کاهش پیدا خواهد کرد و مازاد عرضه کوچکتری در بازار جهانی وجود خواهد داشت که زمینه را برای تداوم محدودیت عرضه فراهم می کند.
کد خبر: ۱۴۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
اقتصادگردان- اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود پیش از نشست رسمی دسامبر، اعلام کرد تقاضا برای نفت این گروه در سال میلادی آینده به ۲۹.۵۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که ۱.۱۲  میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۹ است. این به معنای وجود ۷۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه در سال ۲۰۲۰ است که کمتر از میزان پیش بینی شده در گزارش قبلی اوپک است.

کاهش تقاضا ممکن است اوپک و متحدانش را تشویق کند در دیدار وین با حفظ محدودیت عرضه خود موافقت کنند. اما در گزارش نوامبر اوپک، پیش بینی های اقتصادی و رشد تقاضا برای نفت ثابت مانده و نسبت به گزارش قبلی، خوش بینی بیشتری وجود دارد و دلیل آن هم نشانه های بهبود روابط تجاری میان آمریکا و چین، توافق احتمالی بریگزیت پس از انتخابات عمومی انگلیس، تدابیر محرک مالی در ژاپن و تثبیت روند نزولی در اقتصادهای نوظور که می‌تواند رشد را در سطح پیش بینی شده فعلی نگه دارد، شمرده شده است.

این گزارش منعکس کننده اظهارات محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک است که با اشاره به حل مناقشه تجاری آمریکا و چین و عرضه کمتر غیراوپک، اعلام کرده سال ۲۰۲۰ ممکن است برخلاف انتظار شاهد روند صعودی بازار نفت باشد.

دورنمای روشن‌تر، ضرورت کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک پلاس را کمتر خواهد کرد. بارکیندو در اکتبر گفته بود همه گزینه ها از جمله کاهش بیشتر تولید روی میز است اما در اظهارات اخیرش احتمال کاهش بیشتر تولید را اندک شمرد.

قیمتهای نفت پس از انتشار گزارش اوپک ثابت بود و نزدیک ۶۳ دلار در هر بشکه معامله شد که پایینتر از سطح مطلوب برخی از اعضای این گروه است.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک معروف به اوپک پلاس، از اول ژانویه توافقی را برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشته اند و در ژوییه با تمدید مدت آن تا مارس سال ۲۰۲۰ موافقت کردند.

در گزارش اوپک آمده که ذخایر نفت اقتصادهای توسعه یافته در سپتامبر کاهش یافت و این روند ممکن است نگرانی اوپک نسبت به اشباع عرضه را برطرف کند. اما ذخایر همچنان به میزان ۲۸ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله که معیار مورد نظر اوپک است، قرار دارند.

دورنمای عرضه غیراوپک

اوپک و متحدانش از سال ۲۰۱۷ به محدودیت عرضه مبادرت کرده و با حذف مازادی که در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ ایجاد شده بود، به تقویت قیمتها کمک کردند اما قیمتهای بالاتر باعث رونق تولید نفت شیل آمریکا و سایر رقیبان اوپک شد. اوپک انتظار دارد سهم بازارش تا چند سال آینده افت کرده و سپس بهبود پیدا کند.

اوپک در گزارش ماهانه خود، پیش بینی رشد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۲۰ را ۲.۱۷ میلیون بشکه در روز برآورد کرد که ۴۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی بود. همچنین پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز یا معادل یک درصد رشد کند که نسبت به گزارش قبلی این گروه تغییری نداشت.

کندی رشد عرضه غیراوپک به تلاشهای اوپک برای مدیریت بازار کمک خواهد کرد اما همچنان انتظار می رود تولید غیراوپک دو برابر نرخ تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ رشد کند و همچنان تلاشهای اوپک و متحدانش برای متعادل کردن بازار را به چالش بکشد.

طبق اعلام منابع ثانویه، تولید نفت اوپک در اکتبر ۹۴۳ هزار بشکه در روز رشد کرد و به ۲۹.۶۵ میلیون بشکه در روز رسید که عمدتا به دلیل بهبود تولید عربستان سعودی پس از حملات سپتامبر به تاسیسات نفتی این کشور بود.

بر اساس گزارش رویترز، گزارش اوپک نشان می دهد اگر اوپک با نرخ اکتبر به تولید ادامه دهد و عوامل دیگر تغییر نکنند، در سال میلادی آینده ۷۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه وجود خواهد داشت که کمتر از ۳۴۰ هزار بشکه در روز است که در گزارش سپتامبر پیش بینی شده بود.