:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
همتی: گام تا دوهفته دیگر اجرایی می‌شود

تایید کلیات طرح گواهی اعتبار مولد گام در شورای پول و اعتبار

مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با 15 هزار تومكان افزايش يك ميليون و 778 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 410 هزار و 500 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 32 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 15 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 100 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 300 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
اقتصادگردان-
کلیات طرح گواهی اعتبار مولد (گام) که با هدف ابزارسازی برای تأمین اعتبار واحدهای تولیدی در قالب زنجیره تأمین از سوی بانک مرکزی پیشنهاد شده است، عصر دیروز در شورای پول و اعتبار مورد تایید قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در جلسه شورای پول و اعتبار  که در روز ۲۱ آبان ۱۳۹۸ و به ریاست دکتر عبدالناصر همتی برگزار شد، طرح پیشنهادی این بانک تحت عنوان گواهی اعتبار مولد (گام) که با هدف ابزارسازی برای تأمین اعتبار واحدهای تولیدی در قالب زنجیره تأمین در جلسات کمیته نقدینگی این بانک مورد بررسی قرار گرفته بود، روز سه شنبه در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شد.
گفتنی است پس از بحث و بررسی جوانب مختلف این طرح، توسط اعضای محترم شورا و پاسخگویی سوالات مطروحه‌ی ایشان توسط رئیس کل و مدیران بانک مرکزی، کلیات طرح مورد تأیید شورا قرار گرفت و مقرر شد جزئیات طرح مورد اشاره در جلسه آتی شورا، مطرح شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت:طرح «گام» در شورای پول و اعتبار تصویب شده و اگر تا دو هفته دیگر جزئیات آن نیز در این شورا تصویب شود برای اجرای آن اقدام می‌کنیم.
عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به سخنان رئیس جمهوری در یزد درباره 2 میلیارد و 700 میلیون دلار فساد و نیز بدهی 947 میلیون دلاری نهادی به دولت اظهار کرد: آن بخشی که مربوط به ما بود را توضیح دادیم و گفتیم که 19.3 میلیارد دلار تامین ارز شده بود و در ازای آن 17.8 میلیارد دلار کالا وارد شده و آنچه که خرج وارادت نشده است را به سازمان تعزیرات سپرده‌ایم تا پیگیری کنند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح «گام» اظهار کرد: ما به دنبال راهکاری هستیم برای تامین واحدهای تولیدی که غیر از استفاده از نقدینگی و افزایش آن در کشور باشد. این گام گواهی‌های اعتباری است که بانک‌ها برای تامین زنجیره تولید صادر می‌کنند تا واحدهای تولیدی که در زنجیره تامین قرار می‌گیرند از آن استفاده کنند بدون آنکه به نقدینگی کشور افزوده شود که کلیت این طرح در شورای پول و اعتبار تصویب شد و اگر تا دو هفته دیگر جزئیات آن در این شورا تصویب شود اجرای آن را آغاز می‌کنیم. این کار چیزی شبیه ال‌سی داخلی است که تضمین دارد و در بورس هم قابل خرید و فروش خواهد بود.
همتی با اشاره به اقدام بانک مرکزی برای ایمن سازی رمز دوم کارت‌های بانکی، گفت: ما تصمیم گرفتیم که از اول دی‌ماه این کار را انجام دهیم و قرار هم نیست که هیچ هزینه‌ای از مشتری‌ها گرفته شود.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که خبر مربوط به هک حساب‌های بانکی درست است یا خیر، گفت: نه. این همان موضوعی است که مربوط به فیشینگ است اما فکر کرده بودند که هک است.از اول دی‌ماه با اجرایی شدن ارائه رمز دوم یکبارمصرف بانکی تا 95 درصد از این موارد دیگر رخ نخواهد داد.
نرخ ها در بازار
روز چهارشنبه 22 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا  1464 دلار قيمت گذاري شد. همچنين با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11670 تومان، نرخ طلا و سكه نسبت به روز سه شنبه اندكي افزايش يافت. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با 15 هزار تومكان افزايش يك ميليون و 778 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 410 هزار و 500 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 32 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 15 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 100 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 300 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد.
به گزارش تعادل، قيمت خريد و فروش دلار با افزايش 100 توماني همراه شد صرافی‌های مجاز بانک مركزي قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 350 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 450 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 550 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 650 تومان می‌فروشند.
در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار 11450 و نرخ يورو 12650 تومان اعلام شد. سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي سه شنبه 21 آبان 98  را براي دلار 11 هزار و 361 تومان، يورو 12 هزار و 585 تومان، پوند انگليس 14 هزار و 173 تومان، درهم امارات 3 هزار و 108 تومان، لير تركيه 2 هزار و 50 تومان و يوآن چين يك هزار و 693 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۷ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز سه شنبه کاهش و قیمت ۱۰ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند.
بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز چهارشنبه 22 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس با ۴۷ ریال کاهش  ۵۳ هزار و ۹۶۵ ریال و هر یورو نیز با ۸۵ ریال افت نسبت به روز سه شنبه ۴۶ هزار و ۲۶۰ ریال ارزش‌گذاری شد.
دلار در اوج ماند
همچنين امیدوار ماندن معامله‌گران به حصول توافق تجاری بین آمریکا و چین باعث افزایش شاخص دلار شد.
به گزارش رویترز، در معاملات روز چهارشنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت. در شرایطی که معامله‌گران امیدوار به موافقت طرف آمریکایی با درخواست طرف چینی برای برداشته شدن متقابل تعرفه‌های اضافی بر روی محصولات وارداتی از یکدیگر در فاز نخست توافق تجاری هستند، دونالد ترامپ - رئیس جمهور آمریکا- در اظهاراتی که بار دیگر باعث تقویت خوش‌بینی‌ها شد، مدعی شد که چین و آمریکا به حصول توافق اولیه بسیار نزدیک شده‌اند، هر چند که از ذکر جزئیات بیش‌تر خودداری کرد.
کیوسوکه سوزوکی، مدیر ارشد ارزی در بانک "سوسیه جنرال" گفت: مساله جنگ تجاری آمریکا و چین در صدر توجهات معامله‌گران قرار دارد و بازار در حال حاضر نسبت به نزدیک تر شدن مواضع طرفین واکنش از خود نشان داده است.
چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۱ درصد افزایش در مقایسه با روز سه شنبه در سطح ۹۸.۴۲۳ واحد بسته شد تا صعود هفتگی خود در برابر ارزهای مختلف را به بالای یک درصد برساند. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۹۲ دلار اعلام شد.
در حوزه برگزیت نیز پس از مدت‌ها کش و قوس، مجلس این کشور سرانجام با خواسته دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرده است. حزب حاکم محافظه کار که تمایل به خروج از اتحادیه پس از توافق دارد، به پیشرفت‌هایی در ائتلاف با احزاب دیگر برای تشکیل دولت جدید دست یافته است. نایجل فاراژ - رهبر حزب برگزیت - گفته است که حزبش قصد رقابت در حوزه‌هایی که در انتخابات قبلی به محافظه‌کاران رای داده‌اند را ندارد و بیشتر روی پایگاه‌های حزب کارگر متمرکز خواهد شد.  
در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۸ درصد افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۴۶ دلار مبادله شد. هر یورو نیز  با ۰.۰۵ درصد ریزش به ۱.۱۰۱۴ دلار کاهش یافت. هم‌چنین هر دلار آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱.۳۲۴۶ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۲۳ دلار سنگاپور مبادله شد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز سه شنبه به ۱۰۹.۰۸۴۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۶۱۳ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۱۷۲ یوان چین اعلام شد.
برایان دینگرفلد- استراتژیست ارزی در موسسه " نت وست مارکتس"- گفت: ما گزارشات فراوانی از روند مذاکرات تجاری چین و آمریکا داشته‌ایم، به ویژه بر سر اختلافات تعرفه‌ای. بنابراین چیزی که در حال حاضر رهبری جریانات بازار را برعهده دارد این است که تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق تا چه حد می‌تواند طرفین را حاضر به کنار گذاشتن اختلاف‌هایشان کند.
طلا منتظر فرصت برای افزایش قیمت
از سوي ديگر قیمت طلا پس از اظهارات رییس جمهور آمریکا که به انتظار سرمایه‌گذاران برای نشانه‌های مثبت از وضعیت جنگ تجاری واشنگتن و پکن ضربه زد، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی بدون تغییر ماند.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییری نداشت و ۱۴۵۸ دلار و ۵۹ معامله شد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۴۵۹ دلار و ۱۰ سنت ایستاد.
دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در سخنرانی در کلوب اقتصادی نیویورک گفت: مذاکره‌کنندگان آمریکایی و چینی به فاز اول توافق نزدیک شده‌اند اما هیچ جزییاتی از مذاکرات نداد.
به گفته مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس"، روند نزولی قیمت طلا متوقف شده است. ترامپ از یک سو می‌گوید توافق نزدیک است و از سوی دیگر می‌گوید اگر توافق حاصل نشود، تعرفه‌ها را افزایش خواهد دید. این مسئله به وضعیت تجاری کمک نکرده اما از قیمت طلا پشتیبانی کرده است. وی در ادامه افزود: معامله طلا در یک بازه محدود نشان دهنده ابهامات است و باعث می‌شود معامله‌گران درباره امضای فاز اول توافق تجاری به تردید بیافتند. اما رشد ارزش دلار که نزدیک به بالاترین حد خود در یک ماه گذشته قرار گرفت و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد، رشد قیمت طلا را محدود کرده است.
بازارهای سهام وال استریت و آسیا به دلیل نگرانی‌های رو به رشد نسبت به عدم حصول توافق تجاری میان آمریکا و چین، سقوط کردند. مناقشه تجاری ۱۶ ماهه آمریکا و چین و ابهامات پیرامون خروج انگلیس از عضویت اتحادیه اروپا، بازارهای مالی را ملتهب کرده و نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی را برانگیخته و قیمت طلا را از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۱۳ درصد بالا برده است.
بر اساس گزارش رویترز، جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا قرار است درباره دورنمای اقتصادی به ارایه توضیحات در برابر کمیته اقتصادی مشترک کنگره بپردازد. ناآرامی سیاسی در هنگ کنگ که قطب مالی آسیا به شمار می‌رود، از طلا به عنوان دارایی امن اندکی حمایت کرده است. ریسک گریزی در بازار اغلب از قیمت طلا که در شرایط ناآرامی سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن دارایی تبدیل می‌شود، حمایت می‌کند.
موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز سه‌شنبه به پایین‌ترین حد از ۲۰ سپتامبر کاهش پیدا کرد که منعکس‌کننده کاهش تمایل سرمایه گذاران بود.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۵ درصد رشد کرد و در ۱۶ دلار و ۸۵ سنت قرار گرفت. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۷۰ دلار و ۲۶ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۷۰۱ دلار و ۱۵ سنت رسید.
بحران ارزی به شیلی رسید
در خبري ديگر ارزش پزوی شیلی به کمترین سطح تاریخ خود در برابر ارزهای مهم رسید.
به گزارش رویترز، ناآرامی های داخلی در شیلی که در اعتراض به شرایط نامساعد اقتصادی و کیفیت زندگی برای هفته ها ادامه یافته است، پیامدهای شدیدی بر روی متغیرهای کلان اقتصاد این کشور از جمله نرخ ارز گذاشته است. تاکنون ۲۰ نفر در ناآرامی های شیلی کشته شده اند و بسیاری از فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در این کشور به حالت تعلیق درآمده است.
روز چهارشنبه ارزش پزو در برابر دلار پنج درصد دیگر نیز ریزش کرد تا هر دلار با ثبت نرخ برابری ۸۰۰ پزو، رکورد جدیدی را در تاریخ این کشور به ثبت برساند. با این حال ماریو مارسل- رئیس بانک مرکزی شیلی- در سخنانی گفت با وجود سقوط ارزش پزو، شرایط مالی این کشور در موقعیت مستحکمی باقی مانده است.
رئیس بانک مرکزی شیلی با بیان این که وی و همکارانش از نزدیک به رصد وضعیت اقتصادی این کشور ادامه می دهند افزود: باید به یاد داشت که شیلی جز کشورهای با ریسک مالی پایین است و با توجه به ذخایر ارزی مطلوب و صندوق های ثروت انتظار داریم نرخ تورم با وجود ناآرامی ها در سطح سه درصدی باقی بماند.
در واکنشی دیگر به سقوط آزاد ارزش پزو، ایگناسیو بریونز- وزیر دارایی شیلی- گفت: این مساله یک نشانه هشداردهنده است که ما از نزدیک آن را زیر نظر گرفته ایم. ما در حال تجربه یک دوره از بی‌ثباتی هستیم و باید محتاطانه رفتار کنیم.
در برابر دیگر ارزهای مهم نیز ارزش پزو با ریزش شدیدی مواجه شد. در معاملات ارزی سانتیاگو، نرخ برابری هر یورو معادل ۸۶۵.۶۱۵ پزو، هر پوند انگلیس معادل ۱۰۱۰.۸۲ پزو و هر فرانک سوئیس معادل ۷۹۳.۰۸ پزو اعلام شد.
تنها شیلی نیست که در آمریکای جنوبی با بحران شدید ارزی مواجه شده است: ارزش پزوی آرژانتین و بولیوار ارژانتین نیز طی ماه های اخیر با ریزش های شدیدی مواجه شده بود.