:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کارنامه خصوصی‌سازی در سال ۹۸

با گذشت حدود ۸ ماه از سال، تنها یک میلیارد تومان سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده است.
کد خبر: ۱۴۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
اقتصادگردان- در حالی که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، سال ۹۳ آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود، اما واگذاری‌های دولت در این مدت به سرانجام نرسید و با تصویب نمایندگان مجلس این مهلت به مدت یک سال تمدید شد.

با وجود این اما در یک سال وقت اضافه تعیین شده نیز خواب خصوصی‌سازی در کشور تعبیر نشد و این مهلت بعدها در سال‌های ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷ و ۹۸ نیز تمدید شد. بر این اساس نگاهی به کارنامه سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون که حدود ۸ ماه از سال می‌گذرد تنها ۱۳ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط این سازمان واگذار شده که ضعیف‌ترین کارنامه این سازمان از زمان تاسیس در سال ۱۳۸۰ تاکنون است.

بر این اساس با توجه به اینکه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی دارای فرآیندهایی همچون قیمت‌گذاری و دریافت مصوبه هیات واگذاری است، به نظر می‌رسد تا پایان امسال نیز اتفاقی در زمینه واگذاری‌ها در کشور نیفتد و کمامان دادن وقت اضافه به سازمان خصوصی‌سازی برای پایان واگذاری‌ها در سال‌های پیش‌رو نیز ادامه داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید: ۱۳ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی واگذار شده از ابتدای امسال، در فرابورس و به‌ صورت تدریجی بوده است. همچنین این میزان سهام واگذار شده در این مدت مربوط به شرکت‌های گروه یک واگذاری‌ها است.

گفتنی است، به‌استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی دولت مکلف است تا ۱۰۰ درصد سهام شرکت های «گروه یک» را تا پایان سال ۸۹ به بخش خصوصی واگذار کند.
همچنین در تبصره‌های ماده ۳ فصل ۲ این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه ۲» آمده که دولت مجاز است به‌ منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه ۲ ماده ۲، همچنان ۲۰ درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه ۲ را در اختیار داشته باشد و مکلف است ۸۰ درصد باقی‌مانده را تا پایان سال ۹۳ به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.