:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
فرمانده یگان حفاظت اراضی کشور:

زمین‌خواری در مازندران به مرز بحران رسید

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشور با اعلام این که مازندران بدترین وضعیت را در دریاخواری، جنگل‌خواری ، مرتع‌خواری، کوه‌خواری و تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در کشور دارد، گفت: زمین‌خواری در مازندران به مرز بحران رسیده است.
کد خبر: ۱۴۴۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
اقتصادگردان- سرهنگ ابراهیم حسن‌آبادی روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار یگان حفاظت امور اراضی مازندران در ساری افزود: بررسی ها نشان می دهد به وجود فعالیت گشت های حفاظت زمین کشاورزی در استان و وجود سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ، همچنان شاهد تغییر کاربری غیر قانونی زمین و تجاوز به عرصه های طبیعی در استان هستیم.

وی با بیان این نکته که در پنج ماهه امسال یکهزارو ۴۱۱ مورد تصرف و تغییر کاربری زمین در استان مازندران گزارش شده است، گفت: از سویی دیگر به دلیل مشکلات اعتباری ، اجتماعی و امنیتی فقط ۱۶مورد قلع و قمع در این استان صورت گرفته است.

حسن آبادی با توضیح این نکته که بیش از ۸۰۰ فقره حکم  نهایی شده قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز و آماده اجرا در مازندران وجود دارد، بیان داشت: وقتی برخوردهای قانونی اثربخشی خود را دراین استان نشان ندهد، مشکل زمین خواری نیز به راحتی حل و فصل نمی شود.

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشور با استناد به مصوبه دولت تدبیر و امید که در آن استانداران به عنوان رئیس کمیته قلع و قمع استان تعیین شده اند، گفت: فرمانده یگان حفاظت با همکاری استانداری و دستگاه قضایی باید موضوع حفاظت از زمین های کشاورزی و عرصه های طبیعی را به صورت جدی دنبال کنند.

حسن آبادی در عین حال از وجود دغدغه و نگرانی های حفظ و حراست از زمین های طبیعی و کشاورزی بین دستگاه های مختلف استان مازندران قدردانی کرد و افزود: همه باید در حفظ زمین های منطقه شمال بویژه مازندران همکاری و مشارکت جدی داشته باشند.

وی از فرماندران ، بخشداران و دهیاران مازندران خواست تا به صورت جدی با یگان حفاظت امور اراضی استان همکاری داشته باشند و تاکید کرد: امروز شکل گیری و آغاز به کار یگان حفاظت اراضی با محوریت نیروی انتظامی، حفظ و حراست از زمین و اجرای احکام به سهولت قابل اجرا است.

بر اساس آمارهای رسمی تا ۷۰ درصد وسعت استان مازندران را عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر ، جنگل و مرتع تشکیل می دهد و همین گستردگی عرصه ملی سبب تجاوز و تصرف به آن و تغییر کاربری های غیر قانونی زمین های کشاورزی شده است.

دهیاران مصوبات دولت را اطلاع رسانی کنند

حسن آباد یکی از ۴۸ وظیفه  و ماموریت تعریف شده برای دهیاران در روستاها را  ابلاغ و اطلاع رسانی مصوبات دولتی و نظارت بر اجرای احکام به مردم دانست و گفت: دهیاران نقش محوری را در حفظ و حراست از زمین دارند و باید نقش آفرینی آنان با همکاری یگان حفاظت بیشتر از گذشته لمس شود.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشور افزود: این یگان در کمتر از یک سال با همکاری سازمان امور اراضی کشور موفق شده است تا یکصد هزار فقره پرونده را در مراجع قضایی پیگیری کند و علاوه بر آن حدود ۱۰ هزار پرونده دیگر نیز عقب افتاده است.

در این مراسم سرهنگ احمد ابراهیمی به عنوان فرماندهی یگان حفاظت امور اراضی مازندران معارفه شد و حکم خود را از فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشور دریافت کرد.