:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور :

فرونشست زمین، موجب تخریب زیرساخت‌های اصفهان می‌شود، انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف ذخایر پنهان در عمق اصفهان

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: فرونشست زمین، زلزله خاموش است که اثرات مخربی بر ساختمان‌ها، راه‌ها و زیرساخت‌ها دارد و می‌تواند موجب افزایش عملکرد تخریبی یک زلزله کوچک در حد زمین لرزه‌ای بزرگ باشد.
کد خبر: ۱۴۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
اقتصادگردان- به نقل از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ، علیرضا شهیدی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استانداری اصفهان با اشاره به اینکه یکی از دلایل فرونشست زمین بهره‌برداری بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی است ادامه داد: ۸۰ تا ۹۰ درصد آب مصرفی کشور مربوط به بخش کشاورزی است که باید برای کاهش مصرف آب در این بخش اقدامات لازم مانند اصلاح الگوی کشت صورت پذیرد و اگر پدیده فرونشست زمین در استان اصفهان به صورت جدی بررسی و از آن پیشگیری نشود در آینده نه چندان دور تمام استان را فرا می‌گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که 6 درصد آب مصرفی کشور در بخش صنعت و چهار درصد آن در بخش شرب خانگی صرف می‌شود، تصریح کرد: با تمام اقدامات صورت گرفته برای اصلاح الگوی مصرف توسط مردم ولی به دلیل سهم کم بخش شرب، این راهکارها برای کاهش مصرف ذخایر آب زیرزمینی چندان موثر نیست.

شهیدی تاکیدکرد: باید روی یک سری مسائل به صورت اضطراری سرمایه‌گذاری شود تا بتوان در آینده تغییری در بحث بحران آب داشته‌باشیم در غیر این صورت تا ۱۵ سال آینده درغرب استان نیز پدیده فرونشست را خواهیم داشت.

به گفته رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور پایش ملی در زمینه پدیده فرونشست زمین در ۳۰۰ دشت کشور که با پدیده فرونشست درگیرند درحال انجام است و این پایش در استان اصفهان نیز انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تمام توان خود را در جهت رفع نیازهای زمین‌شناسی و مطالعاتی استان اصفهان به کار خواهد برد ولی در برخی موارد استان نیز باید به این سازمان کمک کند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ادامه با بیان این‌که کارست پدیده‌ای است که در سنگ‌های آهکی اتفاق می‌افتد و حفره‌ای در آنها ایجاد می‌کند که آب در آنها جمع می‌شود، گفت: نقشه دستیابی به منابع آب کارست در اصفهان با هدف رفع کمبود آن در این استان توسط این سازمان تهیه شده است.

علیرضا شهیدی دستیابی به منابع آب «کارست» توسط این سازمان از مدت‌ها پیش آغاز شد و در این خصوص مطالعات و اقداماتی در استان خراسان جنوبی و کرمانشاه انجام شده است .

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تهیه اطلس نقشه‌های ملی موضوعی مخاطرات زمین‌شناسی شامل نقشه‌های فرونشست، گرد و غبار، زمین لغزش، سیل، لرزه زمین‌ساخت و کارست توسط کارشناسان این سازمان گفت: برش استانی این اطلس برای اصفهان تهیه و در اختیار آنها قرار داده شد.

وی یادآور شد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، کشور بر روی کمربند مخاطرات جهانی قرار دارد، به گونه‌ای که از ۴۳ مخاطره جهانی ۳۴ مخاطره طبیعی در ایران رخ می‌دهد و این مخاطرات کشور را درگیر کرده است.

انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف ذخایر پنهان در عمق در اصفهان

شهیدی از برنامه‌های در دست اقدام سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را اکتشاف ذخایر پنهان در عمق زمین برشمرد و بیان کرد: ما تاکنون به دنبال اکتشاف مواد در سطح زمین بودیم.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های مناسب موادمعدنی، عملیات ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف ذخایر پنهان در عمق به عنوان یک لایه خدماتی ارزان و سریع در دست اجراست.