:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
قيمت و مشخصات پلي استيشن 5

پلي استيشن 5 به زودي عرضه خواهد شد

انتشار و عرضه نهایی نسل پنجم پلی استیشن را در فصل تعطیلات سال ۲۰۲۰، به گفته مدیر ارشد در سونی بازی و قابلیت‌های جذاب، شگفت انگیز و جدیدی به نسل پنجم پلی‌استیشن اضافه خواهد شد که کاربران نسل‌های قبلی در صورت عدم ارتقا و آپگرید، از آن بی‌بهره خواهند ماند بنابراین لازم است برای بهره مندی و لذت بردن از این امکانات جدید، دستگاه و سیستم خود را ارتقا دهند
کد خبر: ۱۴۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
اقتصادگردان-
وب سایت دیجیتال ترندز، سونی به عنوان شرکت توسعه دهنده کنسول‌های بازی پلی استیشن، پیشتر  خبر انتشار و عرضه نهایی نسل پنجم پلی استیشن را در فصل تعطیلات سال ۲۰۲۰ میلادی تایید کرده بود.
بر اساس گفته‌های این مدیر ارشد در سونی، بازی و قابلیت‌های جذاب، شگفت انگیز و جدیدی به نسل پنجم پلی‌استیشن اضافه خواهد شد که کاربران نسل‌های قبلی در صورت عدم ارتقا و آپگرید، از آن بی‌بهره خواهند ماند بنابراین لازم است برای بهره مندی و لذت بردن از این امکانات جدید، دستگاه و سیستم خود را ارتقا دهند.

قیمت کنسول پلی استیشن 5 در ایران و خارج
کنسول های بازی نسل نهم از جمله Playstation 5، در سال 2020 وارد میدان خواهند شد. استفاده از سخت افزارهای پردازشی 7 نانومتری، درایو SSD و فناوری های جدید در کنار Raytracing که دنیای جدیدی را برای گیمرها خلق خواهند کرد. پیشبینی های کنونی در زمینه قیمت گذاری کنسول های بازی، بسیار متفاوت و غیر واقعی است.
به هر حال می دانیم که قیمت کنسول های نسل نهم باید دست کم تا نزدیک به دو برابر بیش از مدل های کنونی باشد. یک وب سایت فروش آنلاین اروپایی به تازگی صفحه ای برای پیش سفارش Pre-Order از کنسول بازی پلی استیشن 5 را راه اندازی کرده و مدعی است که حتی از قیمت این کنسول بازی مطلع است!
وب سایت معتبر و سوئدی MediaMarkt کنسول بازی PS5 را با قیمت 950 یورو، یعنی چیزی در حدود 1050 دلار در بخش فروش قرار داده است. در صورتی که این قیمت گذاری درست باشد، کنسول پلی استیشن 5 در بازار ایران با دلار فعلی،  در حدود 12.5 میلیون الی 15 میلیون تومان به فروش خواهد رسید. البته این در بهترین حالت و به دور از حباب های اولیه برآورد می شود.

مشخصات پلي استيشن 5
كنترلر پلی‌استیشن 5 که همچنان اسمی برای آن تعیین نشده، دارای درگاه شارژ USB-C است و کاربران با کابل هم می‌توانند از کنترلر خود استفاده کنند. همچنین باطری این کنترلر می‌تواند شارژدهی بیشتری داشته باشد. از نظر وزن هم این کنترلر سنگین‌تر از دوال شاک ۴ و کمی سبک‌تر از کنترلر ایکس باکس وان است (کنترلر ایکس باکس وان در حالتی که باطری در آن قرار گرفته است).

در ادامه سایت Wired درجریان گفت‌وگوی خود با مارک سرنی، طراح پلی‌استیشن 5، اطلاعات بیشتری را از این کنسول منتشر کرده است. تکنولوژی Haptic کنترلر به‌واسطه سیم‌پیچ‌های صدا به‌صورت پیشرفته برنامه‌ریزی شده است که در گریپ‌های سمت چپ و راست کنترلر قرار گرفته‌اند. این تکنولوژی باعث می‌شود بازخورد بهتری را نسبت‌به تکنولوژی کنونی که رامبل نام دارد، شاهد باشیم. همچنین اسپیکر کنترلر هم بهبود پیدا کرده است. سایت وایرد در طول گزارش خود به این مورد اشاره کرده است که یک نسخه بهبود یافته از Rescue Missionهای بازی Astro Bot برای پلی‌استیشن 5 در دسترس آن‌ها قرار گرفته بود که باتوجه‌به تغییرات اعمال شده روی کنترل، شاهد تجربه‌ی بهتر و واقع‌گرایانه‌تری بوده‌اند.

نوع عملکرد تریگرها و منطبق بودن آن‌ها با بازی، بستگی به تیم سازنده و محصول آن‌ها دارد. برای مثال اگر در بازی کاراکتر از کمان استفاده می‌کند، می‌توانید تریگرها را به‌گونه‌ای برای بازی خود برنامه‌ریزی کنید که سرعت شلیک تیر رها شده از کمان، به میزان فشاری که روی تریگر اعمال می‌شود، بستگی داشته باشد. این مورد برای بازی‌های تیراندازی می‌تواند عملکرد متفاوتی داشته باشد. سرنی در ادامه صحبت‌های خود به این مورد اشاره کرده است که تکنولوژی رهگیری پرتو (Ray Tracing)، موردی نیست که از نظر نرم‌افزاری برای کنسول طراحی شده باشد، بلکه در دل GPU پلی‌استیشن 5 قرار گرفته است.

از دیگر ویژگی‌های کنسول نسل نهمی سونی هم می‌توان‌به پشتیبانی از دیسک نوری با ظرفیت ۱۰۰ گیگابایتی و یک درایو نوری اشاره کرد که می‌تواند محتویات 4K را به‌راحتی اجرا کند. به‌خاطر متفاوت بودن سرعت خواندن اطلاعات از دیسک درایو و حافظه SSD کنسول، نصب شدن بازی‌های ازطریق دیسک یک مورد اجباری برای پلی‌استیشن 5 به‌حساب می‌آید. دراین‌میان اشاره کنم که نصب کردن یا مدیریت دیتای نصب شده قابلیت شخصی‌سازی دارد؛ بدین‌صورت که می‌توانید تعیین کنید که فقط بخش تک‌نفره یا چندنفره نصب شود یا اینکه پس از تمام کردن بخش داستانی یک بازی، آن را پاک کنید و تنها بخش چندنفره در دسترس باشد. ازاین‌رو به‌راحتی می‌توانید برای سایر بازی‌های خود، فضای خالی ایجاد کنید.

سایت Wired به این مورد هم اشاره کرده است که کیت توسعه‌دهنده کنسول در دسترس تعدادی از سازندگان قرار گرفته است. در گذشته شایعاتی در مورد این کیت توسعه‌دهنده و شکل آن منتشر شده بود، اما به‌نظر می‌رسد طراحی نهایی کنسول متفاوت‌ است. مارک تراش از استودیو بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) هم اعلام کرده است که پس از عرضه نسخه بازسازی شده Shadow of the Colossus درحال کار روی یک بازی بزرگ هستند که ظاهرا برای پلی‌استیشن 5 عرضه می‌شود و زمان بارگذاری بازی‌ها بسیار سریع است؛ همانند گذشته که با قرار دادن کارتریج در کنسول، بازی اجرا می‌شد.

کاربران در پلی استیشن 4 و بخش فعالیت‌ها، می‌توانستند فعالیت‌های سایر دوستان خود را مشاهده کنند، اما نمی‌توانستند سرورهای در دسترس یک بازی چندنفره یا فعالیت‌های یک بازی تک‌نفره را مشاهده کنند. این مشکلات در PS5 کاملا حل شده است. حتی با وجود بارگذاری سریع‌تر بازی‌ها، سونی سیستمی را راه‌‌اندازی کرده است که رابط کاربری در بخش فعالیت‌ها می‌تواند به کاربر نشان دهد که برای یک بازی چندنفره‌ای که خریداری شده، هم‌اکنون چه سرورهایی در دسترس هستند. همچنین برای بازی‌های تک‌نفره هم می‌توانید مراحل فعال را مشاهده کنید و متوجه شوید که با انجام آن‌ها چه پاداش‌هایی را کسب می‌کنید.