:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد

تامین ۲۴ میلیارد دلار برای واردات امسال/ افزايش نرخ دلار و كاهش طلا

مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 763 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 407 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 500 تومان، طرح قديم 3 ميليون و 985 هزار تومان، نيم 2 ميليون و 90 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 290 هزار تومان و سكه يك گرمي 820 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
اقتصادگردان-
رئیس کل بانک مرکزی از آماده شدن طرح گام (گواهی اعتبار مولد) به منظور حل بخشی از مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: امسال ۲۴ میلیارد دلار برای واردات تامین شده و روند بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز رو به افزایش است.
عبدالناصر همتی در خصوص طرح گام گفت: کارهای کارشناسی و اخذ نظرات کارشناسی انجام شده است و در جلسه آتی شورای پول و اعتبار مطرح خواهد شد. امیدواریم با تصویب این طرح، بخشی از مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی رفع و شاهد رونق بیش از پیش تولید باشیم.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور ویژه است گفت: علیرغم محدودیتها و تحریم ها، شاخص های اقتصادی در زمینه های متعدد از جمله صنعت و کشاورزی مثبت است و لازم است همه ما به آرامش موجود و ثبات ایجاد شده در بازار ‌توجه کرده و به تداوم آن کمک کنیم.
همتی ثبات اقتصادی توأمان با رشد اقتصادی را از سیاست‌های اصلی بانک مرکزی خواند و گفت: با تداوم تدابیر و سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در عمده بازارها از جمله بازار ارز شاهد ثبات هستیم.
رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه بخش خدمات مولد بسیار مهم است افزود: بخش خدمات کشور سهم مهمی در ارزش افزوده و اشتغال دارد و بانک مرکزی از آن حمایت خواهد کرد. خوشبختانه به مدد نگاه به درون و اتکا به ظرفیت‌های داخلی، اقتصاد غیر نفتی شاهد رشد و شکوفایی است.
همتی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کنترل تورم پرداخت و گفت: آمارهای استخراجی نشان دهنده کنترل و کاهش مداوم ماهانه تورم توام با مدیریت نقدینگی است.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تامین ارز توسط بانک مرکزی گفت: آمارها نشان دهنده تامین ۲۴ میلیارد دلار در سال جاری برای واردات است و این خود موید موفقیت کشور در کاستن از فشار تحریم هاست، ضمن آنکه روند بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز رو به افزایش است. همچنين وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی خواستار اجرایی و ابلاغ شدن افزایش مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستباف به ۱۲ ماه شده است.
نرخ ها دربازار
روز سه شنبه 21 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با 12 دلار كاهش  1454 دلار قيمت گذاري شد. همچنين با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11535 تومان، و كاهش قيمت اونس جهاني طلا، نرخ طلا و سكه نسبت به روز دوشنبه اندكي كاهش يافت. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 763 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 407 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 500 تومان، طرح قديم 3 ميليون و 985 هزار تومان، نيم 2 ميليون و 90 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 290 هزار تومان و سكه يك گرمي 820 هزار تومان معامله شد.
قيمت خريد و فروش دلار با كاهش 50 توماني همراه شد صرافی‌های مجاز بانک مركزي قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 250 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 550 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 650 تومان می‌فروشند.
در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار 11350 و نرخ يورو 12650 تومان اعلام شد. سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي دوشنبه 20 آبان 98 را براي دلار 11 هزار و 327 تومان، يورو 12 هزار و 558 تومان، پوند انگليس 14 هزار و 180 تومان، درهم امارات 3 هزار و 113 تومان، لير تركيه 2 هزار و 46 تومان و يوآن چين يك هزار و 704 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز سه شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۵ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز دوشنبه افزایش و قیمت ۲۱ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند.
بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز سه‌شنبه 21 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس با ۲۸۴ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۱۲ ریال و هر یورو نیز با ۴۵ ریال رشد نسبت به روز دوشنبه ۴۶ هزار و ۳۴۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

شفاف‌سازی وضعیت خرید و فروش طلا در فضای مجازی
از سوي ديگر رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: پنج واحد برای فروش آنلاین طلا؛ از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه کسب و کار در فضای مجازی مجوز گرفته‌اند، که البته تنها یکی از آنها از اتحادیه طلا و جواهر تهران پروانه کسب اخذ کرده است.
روز دوشنبه مسعود یزدانی - نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران - در نشست خبری این اتحادیه با بیان اینکه تا به حال مجوز معامله آنلاین طلا و سکه دریافت نشده و به فردی ارایه نشده است، اظهار کرد: امافعالیت تنها پنج واحد مجاز است و مابقی اگر فعالیت می‌کنند، غیرمجاز است، البته چهار واحد از اتحادیه مجوز نگرفته‌اند و بدون رصد به آن‌ها مجوز داده شده است.
در این زمینه برای رفع تناقض ایجاد شده بین عدم ارائه مجوز معامله آنلاین طلا و سکه و فعالیت پنج واحد مجاز برای فعالیت؛ سراغ ابراهیم محمدولی - رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران- رفتیم.
وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پنج واحد برای فروش آنلاین طلا از "وزارت صنعت، معدن وتجارت" و "اتحادیه کسب و کار در فضای مجازی" مجوز گرفته‌اند که ربطی به اتحادیه طلا و جواهر تهران ندارد. از این پنج واحد تنها یک واحد پروانه فروش طلا از اتحادیه طلا و جواهر را دارد.
وی افزود: از این رو ضروری است که شرایط نظارت بر داد و ستد طلا و سکه در فضای مجازی فراهم شده و شرایط رسیدگی به شکایات نیز وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که اتحادیه، مخالف فروش طلا و جواهر در فضای مجازی نیست، اما تاکید داریم که بایستی آیین‌نامه و چارچوب خرید و فروش طلا در فضای مجازی تدوین شود.
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران اعلام کرد: به طور مثال هفته گذشته فردی به ما اعلام کرد که ۲۵۰ میلیون تومان طلا در فضای مجازی خریداری کرده اما خبری از طلاها نشده است. ضمن اینکه امکان شناسایی و پیدا کردن فروشنده نیز وجود ندارد و مشتری مالباخته شده است.
تجدیدقوای طلا برای شکستن قیمت بالاتر
در خبري ديگر قیمت طلا در آستانه سخنرانی رییس جمهور آمریکا و انتظار سرمایه گذاران برای دریافت نشانه‌هایی از وضعیت جنگ تجاری واشنگتن و پکن، در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی ثابت ماند.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییری نداشت و ۱۴۵۶ دلار معامله شد.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۴۵۷ دلار ایستاد.در آستانه سخنرانی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، در کلوب اقتصادی نیویورک که ممکن است طی آن خبر جدیدی درباره توافق تجاری با چین اعلام شود، بازارها در معاملات روز جاری در وضعیت احتیاط بسر می‌برند.
به گفته نیکلاس فراپل، مدیرکل شرکت ABC Bullion، تحولات جدید در جنگ تجاری آمریکا-چین یا هر آماری که به نرخ تورم اشاره کند، روی قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. وی در ادامه افزود: طلا در سطح ۱۴۸۸ دلار با مقاومت شدیدی روبرو است.
چارلز ایوانز، رییس بانک فدرال شیکاگو هفته گذشته اظهار کرده بود که اقتصاد آمریکا در وضعیت خوبی است اما روند رشد تورم در تصمیم گیری برای روند آتی نرخ‌های بهره حائز اهمیت خواهد بود. واشنگتن و پکن با حذف تعرفه‌ها در راستای امضای فاز اول توافق تجاری موافقت کرده بودند اما ترامپ بعدا چنین توافقی را تکذیب کرد.
مناقشه تجاری ۱۶ ماهه آمریکا و چین و ابهامات پیرامون خروج انگلیس از عضویت اتحادیه اروپا، بازارهای مالی را ملتهب کرده و نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی را برانگیخته و قیمت طلا را از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۱۳ درصد بالا برده است.
با این حال ناآرامی سیاسی در هنگ کنگ از طلا به عنوان دارایی امن اندکی حمایت کرده است. ریسک گریزی در بازار اغلب از قیمت طلا که در شرایط ناآرامی سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن دارایی تبدیل می‌شود، حمایت می‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیایی روز سه شنبه تحت تاثیر ابهامات پیرامون توافق آمریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تجاری و ناآرامی سیاسی در هنگ کنگ، ثابت بودند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۶ دلار و ۸۶ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۸۷۸ دلار و ۴۱ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۶۸۶ دلار و ۳۴ سنت رسید.
عقب‌گرد دلار در برابر پوند
همچنين با افزایش احتمال پیروزی محافظه کاران در انتخابات انگلیس، ارزش پوند به بالاترین سطح شش ماه اخیر در برابر یورو رسید.
به گزارش رویترز، در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین و مساله برگزیت قرار گرفت. در حوزه جنگ تجاری و در شرایطی که برخی رسانه ها خبر موافقت طرف آمریکایی با درخواست طرف چینی برای برداشته شدن متقابل تعرفه های اضافی بر روی محصولات وارداتی از یکدیگر را در فاز نخست توافق تجاری منتشر کرده بودند، دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- در اظهاراتی که بار دیگر به نگرانی‌ها از سرانجام این اختلافات دامن زد مدعی شد که با درخواست چینی‌ها برای برداشته شدن تعرفه ها موافقت نکرده است. از سوی دیگر با وجود ابراز امیدواری طرف آمریکایی به امضای فاز نخست توافق تا پایان ماه جاری، هنوزی دیداری در سطح مقامات عالی‌رتبه برگزار نشده است و این مساله بار دیگر نگرانی ها از سرانجام این اختلافات را در بین معامله گران تشدید کرده است.
چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۵ درصد کاهش در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۸.۰۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۵۳ دلار اعلام شد.
در حوزه برگزیت نیز پس از مدت‌ها کش و قوس، مجلس این کشور سرانجام با خواسته دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرده است. حزب حاکم محافظه کار که تمایل به خروج از اتحادیه پس از توافق دارد به پیشرفت‌هایی در ائتلاف با احزاب دیگر برای تشکیل دولت جدید دست یافته است. نایجل فاراژ- رهبر حزب برگزیت گفته است که حزبش قصد رقابت در حوزه هایی که در انتخابات قبلی به محافظه کاران رای داده‌اند را ندارد و بیشتر روی پایگاه‌های حزب کارگر متمرکز خواهد شد.  
در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۲ درصد افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۶۴ دلار مبادله شد. همچنین هر یورو نسبتا بدون تغییر نسبت به روز گذشته و  به ازای ۱.۱۰۳۵ دلار مبادله شد.   هر دلار آمریکا با تداوم پیشروی خود به ۱.۳۲۶۱ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۰۵ دلار سنگاپور مبادله شد.
آیاکو سرا- استراتژیست بازار در موسسه " سامامیتو تراست بانک"- گفت: در حالی که بیشتر ارزها روز آرامی را پشت سر گذاشتند، حرکت پوند قابل توجه بود. اگر چه هر گونه تقویت پایگاه رای حزب محافظه کار برای بازارها مساله مثبتی است اما نمی توان با قطعت پیش‌بینی کرد که آن ها فاتح انتخابات خواهند شد چرا که تا ماه دسامبر هر چیزی ممکن است.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۰۹.۲۲۰۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۷۹ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۶۳ یوان چین اعلام شد.

۱۰ متهم اخلال در نظام ارزی کشور متواری هستند
از سوي ديگر رئیس شعبه اول ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی از متواری بودن ۱۰ متهم از ۱۷ متهم پرونده اخلالگران ارزی خبر داد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد موحدی آزاد روز دوشنبه در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۷ متهم ارزی گفت: این متهمان متواری به یکی از کشورهای همسایه گریخته اند. البته وکلای تسخیری این متهمان در دادگاه حضور دارند.
وی از محمد خرمی‌پور، مهدی خرمی‌پور، شهرام تیموری، محمدرضا مصطفی، معصومه خرمی‌پور، منیره خرمی‌پور، علیرضا عامری، بابک حسینی، محمد زندیه و محمد وکیلی به عنوان متهمان متواری یاد کرد.
دیگر متهمان حقیقی این پرونده به گفته مسعود شاه محمدی نماینده دادستان تهران شامل تیمور عامری برکی، علیرضا عامری برکی، مکیه سلطانی، کاظم نجفی فراهانی، محمدحسین زندیه، محمد حسین وکیلی، امید صابرخیابانی، محمد زندیه و سیدحمیدرضا مصطفی هستند.
نماینده دادستان افزود: شرکت های دولفین آبی، دکاتجارت آتی و کشت و صنعت سبز سبحان سه متهم حقوقی این پرونده هستند که به همراه بابک حسینی متهم به اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به میزان یک میلیون دلار می باشند.
شاه‌محمدی ادامه داد: با توجه به بحران ارزی در سال های ۹۶ و ۹۷ و همچنین سیاستگذاری‌های نادرست دولت در عرصه مدیریت بحران و تداوم رویه نادرست، فرصت برای سوءاستفاده سودجویان از منابع مالی عمومی و جیب مردم فراهم شد و پرونده حاضر در خصوص سوء جریان یکی از شبکه‌های دریافت ارز دولتی که موجب تلاطم بازار ارز و خروج منابع ارزی از کشور شده، می باشد.
اخلال ۱۵۰ میلیون دلاری متهمان
وی اضافه کرد: همه متهمان این پرونده به مشارکت یا معاونت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۵۰ میلیون دلار متهم هستند.
نماینده دادستان اظهار داشت: خانواده خرمی‌پور شامل مهدی خرمی‌پور، محمد خرمی‌پور، معصومه خرمی‌پور، منیره خرمی‌پور و محمد حسین زندیه، محمد زندیه، شهرام تیموری و حمیدرضا مصطفی تحت مدیریت محمد خرمی‌پور برای واردات کالاهای اساسی سه شرکت فوق را تاسیس کرده و با استفاده از بحران ارزی در سال ۹۶  و اختلاف نرخ ارز دولتی با آزاد ۱۵۰ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده و ریال اولیه برای این ارزها از طریق صرافی عامری تهیه می‌شود که از طریق محمد وکیلی یکی از کارگزاران بانک مرکزی که مقیم امارات است اقدام به فروش ارز دولتی می‌کند و پس از افشای جریان همگی از کشور متواری می‌شوند و فقط محمدحسین زندیه هنگام خروج از کشور دستگیر می شود.
شاه محمدی افزود: بستگان محمد زندیه شامل پدر، مادر، برادر، خواهر، خاله و شوهرخاله از کشور فرار می کنند و فرزند خود را تنها می‌گذارند و محمدحسین زندیه نیز هنگام فرار دستگیر می‌شود.
وی با اشاره به کیفرخواستی که در پرونده سال گذشته مربوط به قربانعلی فرخزاد بود، اعلام کرد: این افراد با تهیه اسناد مجعول اقدام به ثبت سفارش واردات کالاهای اساسی مانند روغن خام کرده و تمام شماره حساب ها متعلق به خود افراد و شخصی به نام محمد وکیلی است.
مازاد ۵.۹ میلیارد دلاری حساب جاری ترکیه
همچنين حساب جاری ترکیه در ماه سپتامبر مازاد دو میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلاری را ثبت کرد.
به گزارش ایبِنا، حساب جاری ترکیه در ماه سپتامبر مازاد دو میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلاری را ثبت کرد و بدین ترتیب مازاد حساب جاری ۱۲ ماهه این کشور نیز به پنج میلیارد و ۸۹۵ میلیون دلار رسید. اخیرا نیز گزارش شده بود که بانک مرکزی ترکیه با خرید بیش از ۷۱ تُن طلا در سه ماهه سوم امسال، بیشترین میزان افزایش ذخایر این فلز گران‌بها را ثبت کرده است.
بر اساس این گزارش، ترکیه در اوت گذشته سال جاری با خرید ۴۱.۸ تن طلا در صدر خریداران این فلز گرانبها قرار گرفت. ذخایر طلای بانک مرکزی ترکیه با خرید ۷۱.۴ طلا، به ۳۸۵.۵ تُن رسیده و در ماه اوت نیز رکورد تاریخی در خرید طلا توسط ترکیه ثبت شده است.