:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس منابع آب و توسعه پایدار:

اردکانیان باید هرچه سریع‌تر استیضاح شود

«از قوه قضاییه تقاضا دارم هرچه سریع‌تر برای رضا اردکانیان وزیر نیرو و عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کیفرخواست صادر و از آنها بازخواست کند که به چه دلیل قصد دارند طرحی را اجرا کنند که محیط‌زیست ایران و زندگی 80 میلیون نفر را به خطر می‌اندازد.» این عباراتی است که یکی از کارشناسان حوزه آب با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا وضعیت وزارت نیرو را بازتاب دهد.
کد خبر: ۱۴۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
اقتصادگردان- سکاندار وزارت نیروی دولت حسن روحانی در یک‌قدمی استیضاح است. استیضاحی که با امضای 50 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با برداشتن 20 محور مهم در خصوص آنچه از سوی کارشناسان حوزه آب و توسعه پایدار کشور «تاراج منابع‌آبی» کشور تلقی می‌شود، کلید خورده است.

از میان 20 دلیلی که رضا اردکانیان را برای استیضاح به خانه ملت در مقابل نمایندگان مردم خواهد کشاند، «انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران» از همه مهم‌تر است.  عمق فاجعه انتقال آب دریای خزر زمانی بیشتر مشخص می‌شود که محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس منابع آب و توسعه پایدار، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، از وجود مافیای آب در وزارت نیرو، مجلس و هیات علمی برخی دانشگاه‌ها خبر می‌دهد که برای رسیدن به اهداف خود وزرا و بسیاری از نمایندگان مجلس را تهدید کرده‌اند. به همین دلیل است که محبوب‌فر تاکید کرد: «از استیضاح‌کنندگان درخواست دارم به هیچ عنوان تحت تاثیر مافیای آب قرار نگیرند.» اشاره او به فعالیت آن گروه از مافیاست که در دهه 70، بدون توجه به هشدار کارشناسان و با تهدید و رانت، سدهایی را در کشور ساختند که نه تنها تشنگی ایران را رفع نکرد که خود موجب خشکسالی شد.  این کارشناس توسعه پایدار در ادامه صحبت‌های خود به دلایلی که از سوی کارشناسان داخلی و خارجی برای ممنوعیت انتقال آب دریای خزر مطرح شده اشاره کرد و توضیح داد: سال‌هاست انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران توسط کارشناسان محیط‌زیست و اساتید دانشگاه ممنوع اعلام شده است؛ به دلیل اینکه خود دریای خرز در سال‌های اخیر به اندازه 12 دریاچه پرآب ارومیه کاهش سطح پیدا کرده است.به گزارش اعتمادآنلاین، این کارشناس همچنین دلایلش را برای مخالفت با طرح انتقال آب در دریای خزر مصداقی‌تر بیان کرد: اگر این انتقال آب انجام شود، مشکلات آبی شمال کشور مضاعف شده و شهرهای شمالی به سرعت دچار کمبود آب می‌شوند. به گفته این کارشناس حوزه محیط‌زیست، به دلیل سدسازی‌های غیرمجاز و انتقال آب، حجم آب دریای خزر کم شده و مهم‌تر آنکه به خاطر این روند معیوب، آب تالاب انزلی در شمال کشور 20 تا 30 درصد خشک شده است.  او صحبت‌های خود را با برشمردن خساراتی که انتقال آب دریای خرز به دنبال داشته ادامه داد و تاکید کرد: استان‌هایی که از آب دریای خزر تغذیه می‌کنند هم به سرنوشت خشکسالی دچار شده‌اند هم به وضعیت هشدار رسیده‌اند. محبوب‌فر با ابراز تاسف از بی‌توجهی وزارت نیرو به هشدارهای کارشناسان، درباره تجربه کشورها در این زمینه گفت: کشورهایی مثل روسیه و جمهوری‌هایی که از شوروی سابق جدا شدند نیز انتقال آب دریای خزر را ممنوع کرده‌اند. آنها بحران را فهمیده‌اند، اما ما در داخل کشور درگیر مافیا هستیم؛ آنها فهمیده‌اند که وقتی آب از شمال به مرکز یک کشور انتقال پیدا کند، فاجعه محیط‌زیستی در کمین خواهد بود. او در ادامه صحبت‌های خود به استیضاح وزیر نیرو و مسوولیتی که بر دوش رضا اردکانیان است پرداخت و توضیح داد: در مورد وزیر نیرو باید بگویم راه‌حل پیش پای ایشان و حتی نمایندگان مجلس این است که از این تصمیم غیرانسانی صرف‌نظر کنند و به جای منافع شخصی و سیاسی، منافع ملی را در نظر بگیرند.

      وزیر نیرو باید مطیع نظر کارشناسان باشد

 این کارشناس حوزه محیط‌زیست به صراحت گفت: اگر وزیر نیرو تابع نظر کارشناسان محیط‌زیست نباشد به این مفهوم است که عامدانه دست مافیا را برای تاراج منابع آبی کشور باز گذاشته است.  او با بیان این مطلب که تخلف‌های وزارت نیرو در حوزه آبی کشور محرز است تاکید کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد از این استیضاح دفاع خواهند کرد. محبوب‌فر ادامه داد: ما نگران نوشدارو پس از مرگ سهراب هستیم، چراکه از چندی پیش عملیات مربوط به انتقال آب دریای خزر آغاز شده است و هر روزی که بگذرد به بحران نزدیک‌تر می‌شویم. او در پایان گفت: از قوه قضاییه تقاضا دارم هرچه سریع‌تر برای رضا اردکانیان وزیر نیرو و عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کیفرخواست صادر و از آنها بازخواست کند که به چه دلیل قصد دارند طرحی را اجرا کنند که محیط‌زیست ایران و زندگی 80 میلیون نفر را به خطر می‌اندازد.