:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
اعلام جزییات میدان نفتی نام‌آوران

در سال 2019 بیش از یک‌سوم کشفیات نفت و گاز دنیا در ایران انجام شد

با توجه به بیش از 100 سال اکتشاف نفت در دنیا، جست‌وجوی این کالای ارزشمند هر سال دشوارتر می‌شود و به گفته فعالان این حوزه، پایان دوره کشف میادین بزرگ تاقدیسی در خشکی فرا رسیده است.
کد خبر: ۱۴۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
اقتصادگردان- این امر شرکت‌های اکتشاف را به تکاپو برای به کارگیری روش‌های جدیدی انداخته که با استفاده از آنها جست‌وجوی نفت را ادامه دهند. بخش اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز از سال 95 در همین راستا حرکت کرد و اکنون با کشف یک میدان نفتی 53 میلیارد بشکه‌ای در لایه‌های زیرین 5 میدان تاقدیسی پیشتر کشف شده در خوزستان، بذری که سه سال پیش کاشته بود را درو کرد، کمااینکه به گفته سید صالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، امیدواری به کشفیات نفتی بیشتر در لابلای مخازن نفتی خوزستان بالا است. وزیر نفت روز گذشته در مراسم اعلام خبر کشف میدان نفتی جدید، نام این میدان را «نام آوران» اعلام کرد. کشف جدید به معنای رشد 2‚2 میلیارد بشکه‌ای نفت قابل استحصال ایران است و با توجه به اعلام یک ماه پیش وزارت نفت درباره کشف یک میدان با ظرفیت معادل 2‚28 میلیارد بشکه‌ای، ایران در مجموع توانسته است در سال 2019 میلادی معادل 4‚48 میلیارد بشکه نفت به منابع هیدروکربوری خود اضافه کرده و سهم 36‚7 درصدی از کل کشفیات نفت و گاز این سال جهان را به خود اختصاص دهد.

 زنگنه: نام‌آوران دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در تاریخ ایران

بیژن زنگنه در مراسم اعلام کشف میدان جدید نفتی بیان کرد: اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می‌کنند، «نام‌آوران» گذاشته‌ایم.وی با بیان اینکه این نام‌آوران، همان گمنامان نام‌آور افتخارآفرین کشورند، در توضیح جزییات این مخزن گفت: مخزن کشف شده ٥٣ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا دارد و احتمال گسترش آن به سمت جنوب غربی و شرقی نیز وجود دارد.به گفته زنگنه فعالیت‌های اکتشافی مربوطه از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و با توجه به اینکه حدود ٣١ میلیارد بشکه اکتشاف‌های پیشین بوده است، حدود ٢٢ میلیارد بشکه به ذخایر نفت درجای کشور و ٢.٢ میلیارد بشکه به ذخایر نفت قابل استحصال کشور افزوده می‌شود. همچنین بنا بر گفته‌های زنگنه، نام‌آوران دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در تاریخ ایران است. نخستین لایه بزرگ نفتی ایران، لایه آسماری گچساران با ٥٤ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا است.وزیر نفت با بیان اینکه میدان نام‌آوران در وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر مربع و عمق ۳۱۰۰ متر و با ضخامت نفت ۸۰ متر است، گفت: قبلا در این منطقه میادین منصوری، سوسنگرد، آب تیمور، سپهر، جفیر و دارخوین را داشتیم که زیر این میادین لایه نفتی کشف شده است و با توجه به اینکه این نفت فشرده است، با تکنولوژی فعلی، ذخیره بازیافت ۲.۲ میلیارد بشکه‌ای از بخش‌های تازه کشف شده این میدان محاسبه شده است.وی با تأکید بر اهمیت فناوری در ضریب بازیافت یا میزان برداشت اظهار کرد: با هر یک درصد ضریب بازیافت از ۵۳ میلیارد بشکه نفت، ۵۳۰ میلیون بشکه با قیمت کنونی ۳۲ میلیارد دلار ثروت به کشور اضافه می‌شود بنابراین باید همه اهتمام خود را در بحث توسعه فناوری و تحقیقات و پژوهش و فناوری در بخش بالادست نفت متوجه افزایش ضریب بازیافت کنیم.زنگنه با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای وزارت نفت برای این میدان اظهار کرد که برنامه توسعه این میدان در قالب آب تیمور، منصوری، سپهر و جفیر است و برنامه جداگانه‌ای برای نام‌آوران در نظر نگرفته‌ایم.

 امیدواریم تا پایان سال میدان دیگری  در نزدیکی نام‌آوران کشف کنیم

در ادامه مراسم روز گذشته، سید‌صالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز پشت تریبون قرار گرفت تا جزییات بیشتری در مورد میدان نام‌آوران تشریح کند. وی با بیان اینکه لایه زمین‌شناسی میدان «نام آوران»، صفحه «ایلام» است، بیان کرد: برای کشف لایه نفتی جدید از اطلاعات چاهی که در آب تیمور ۵۳ زده شد استفاده کردیم و داده‌های این چاه و داده‌های لرزه‌نگاری را کنار هم قرار دادیم و با کارهای شبیه‌سازی مشخص شد این لایه نفتی وجود دارد.هندی اضافه کرد: به دنبال روش‌های جدید برای تله‌های ترکیبی هستیم. از سال ۹۵ مدیریت اکتشاف تغییر رویکرد داده است و از شیوه‌های وظیفه‌محوری به پروژه‌محوری تغییر پیدا کرده است.وی افزود: ما با تاکید بر ضرورت مطالعه یکپارچه به جای نگاه به یک منطقه کوچک، پروژه‌های لرزه‌نگاری را شروع کردیم که برای کارهای اکتشافی حائز اهمیت است. تمرکز ما در حوزه اکتشاف به میادین قدیمی هم بوده و استراتژی کشف بین میادین بزرگ مورد توجه قرار گرفت.هندی در پاسخ به این پرسش «روزنامه تعادل» که با توجه به اعلام کشف دو میدان نفتی و گازی نام‌آوران و ارم طی یک ماه گذشته، آیا ایران در صدر کشفیات منابع نفت و گاز جهان در سال 2019 قرار خواهد گرفت؟ گفت: برآورد می‌کنم که این اتفاق رخ دهد و بیشترین کشفیات نفت و گاز در سال 2019 در ایران ثبت شود.

همچنین آنطور که به نظر می‌رسد، اختلاف کشفیات در ایران با سایر نقاط جهان زیاد خواهد بود.بر اساس گزارش سایت تحلیلی «ریستاد انرژی»، از ابتدای سال 2019 تا نیمه مهرماه امسال، معادل 7 میلیارد و 700 میلیون بشکه گاز طبیعی و نفت خام در جهان کشف شده بود. روسیه با کشف یک میلیارد و 534 میلیون بشکه نفت و گاز بیشترین اکتشافات را داشته است. منطقه گویان با یک میلیارد و 180 میلیون بشکه و قبرس با 700 میلیون بشکه کشف نفت و گاز در جایگاه‌ها‌ی بعدی قرار داشتند.

هندی با بیان این مطلب که هنوز اطلاع ندارد که گزارش‌ها درباره حجم کشفیات جدید نفت و گاز در سایر نقاط جهان بر اساس حجم نفت درجا ارایه می‌شوند یا حجم نفت قابل استحصال، به «تعادل» گفت که چنانچه ارقام ارایه شده بر اساس حجم نفت درجا باشد، کشف 22 میلیارد بشکه نفت میدان یادآوران به تنهایی نزدیک به 3 برابر کل کشفیات ارایه شده در گزارش‌های جهانی است و اگر چنانچه ارقام ارایه شده بر اساس حجم نفت قابل استحصال باشد، کشف میدان یادآوران نزدیک به 22 درصد از کل کشفیات سال 2019 جهان خواهد بود که در گزارش «ریستاد انرژی» به آن اشاره شده است.به گزارش «تعادل»، صالح هندی حدود یک ماه پیش خبر کشف میدان گازی ارم با ظرفیت 368 میلیارد متر مکعب گاز قابل استحصال در جنوب استان فارس را داده بود. محاسبات روزنامه تعادل نشان داد که حجم این میدان گازی، معادل 2 میلیارد و 280 میلیون بشکه نفت قابل استحصال است. اگر این رقم را به حجم نفت قابل استحصال میدان یادآوران اضافه کنیم، رقمی در حدود 4 میلیارد و 480 میلیون بشکه نفت، حجم کشفیات منابع هیدروکربنی ایران در سال 2019 را تشکیل می‌دهد که 36.7 درصد از ذخایر نفت و گاز کشف شده در کل دنیا در سال 2019 است.مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه که به جز 6 سال از سال‌های جنگ تحمیلی، ایران در تمام سال‌های پس از انقلاب شاهد کشف نفت و گاز بوده است و حتی طی سال‌های 2001 تا 2005 رکورددار کشفیات نفت و گاز جهان بود، گفت: انتظار داریم که در سال جاری و حتی سال‌های آتی با کشفیاتی که امروز اعلام شد، ایران باز هم در جایگاه نخست کشفیات دنیا قرار گیرد. هندی همچنین احتمال کشفیات منابع هیدروکربوری جدید در لابلای میادین بزرگ نفتی خوزستان را بالا دانست و در این زمینه ابراز امیدواری کرد با استفاده از روش نوینی که بخش اکتشاف شرکت ملی نفت در پیش گرفته است، تا پایان سال یک میدان دیگر نیز در نزدیکی میدان یادآوران کشف شود.