:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
گفت‌وگوی خبرنگار ما با بازیکن سابق فولاد خوزستان

استقلال اهواز ناپدید شد

این‌بار سراغ یکی از بازیکنان اسبق فوتبال رفتیم که سابقه بازی در استقلال اهواز و فولاد خوزستان و حضور در تیم ملی را دارد، عماد طرفی متولد ۲۲ بهمن ۶۸ در اهواز است، فوتبال خود را در سال ۷۹ با مدرسه فوتبال لشکر در اهواز شروع کرده؛ آنچه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگو با اوست که چند سالی است در اوج جوانی به جرگه مربیان پیوسته.
کد خبر: ۱۴۴۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
اقتصادگردان- از دوران بازی خود بگویید در چه تیم‌هایی بازی کرده‌اید؟

در سال ۸۰ به لوله‌سازی اهواز رفته و ۶ سال در آنجا بازی می‌کردم، سال ۸۶ به مدت دو سال به عضویت استقلال اهواز درآمدم و بعد به فولاد خوزستان پیوستم، علاوه بر آن در تیم‌های لیگ کشور و استان چون ولایت و پرسپولیس ویس نیز سابقه بازی دارم.

طرفی که در 9 سالگی فوتبال خود را شروع کرده اضافه می‌کند: خدمت مقدس سربازی سد پیشرفتم در فوتبال شد و مجبور شدم در اوج فوتبال خود به سربازی بروم وقتی بازگشتم مربیگری را شروع کردم.

۴ سال در مدرسه فوتبال عادل و مدرسه فوتبال پارسوماش مربیگری کردم و در حال حاضر همراه تیم نوجوانان اکسین کارون در لیگ کشور حضور دارم.

  در چه سالی به تیم ملی دعوت شدید؟

سال ۸۵ در اردوی نوجوانان زیر نظر یحیوی مربی دروازه‌بانان تیم ملی کار کردم.

  چه عناوینی در زمان بازی کسب کرده‌اید؟

قهرمانی با لوله‌سازی استان و لیگ مناطق، صعود به جمع چهار تیم قهرمانی کشور، حضور در لیگ کشور با امیدهای فولاد، مقام سومی منطقه با پرسپولیس ویس و مقام دوم لیگ مناطق با تیم ولایت را در کارنامه ورزشی خود دارم. در مسابقات چهار جانبه دارالخوین که با حضور آبادان، خرمشهر، دارالخوین و اکسین برگزار شد، قهرمان مسابقات شدیم. ضمن اینکه در سال ۸۸ و ۸۹ عنوان دروازه‌‌بان برتر در استان را نیز کسب کرده‌ام.

گلر خوب خیال راحت یک تیم است

  چه حسی در اولین قرارداد رسمی داشتید؟

اولین قرارداد لحظه شیرینی است که نمی‌توان آن را توصیف کرد حس اینکه فوتبالیست کامل و مورد اعتمادی هستی و از طرفی بار سنگینی به دوش تو خواهد افتاد، نگاه یک تیم به توست، چراکه گلر خوب خیال راحت یک تیم است.

طرفی بیان می‌کند: اگر به گذشته برگردم یک مدیر برنامه قوی می‌گیرم، به نوجوانان نیز توصیه می‌کنم یک مشاوره قوی داشته باشند. زمان ما امکانات مالی ضعیف بود، به فکر مدیر برنامه نبودیم و فکر می‌کردیم، می‌توانیم بدون آن هم پیشرفت داشته باشیم اما تجربه نشان داد موفقیت در گرو داشتن مشاور مناسب و متخصص است، خود من گاهی انتخاب‌های بدی داشتم که مسیر فوتبال را به کلی برایم تغییر داد.

  از او می‌خواهم درباره شرایط فوتبال خوزستان توضیح دهد؟

خوزستان پر از استعدادهای زیادی است که شکوفا نمی‌شوند چون پشتیبان ندارند، پیدا شدن استعداد‌ها نادر است.

او اضافه می‌کند: با وجود این اگر دقت کنید و به مدارس سر بزنید، فولاد بازیکنان خود را از آکادمی فوتبال وارد می‌کند حتی تیم‌های بزرگی چون استقلال و پرسپولیس چنین کاری نمی‌کنند، نابغه‌های لیگ یک، دو، سه و مدارس فوتبال می‌توانند جای بزرگان را در لیگ برتر بگیرند. سرکشی در تیم‌های مدارس کشف بازیکنانی است که پایه حرفه‌ای دارند.

  چهره‌های موفق مربیگری فوتبال ایران

و جهان به نظر شما؟

دایی و قلعه‌نویی در ایران، اسکوچیچ و برانکو از میان مربیان خارجی را قبول دارم، از نظر فنی و تیمی کار آقای برانکو فوق‌العاده بود، او سال‌های بی‌نظیری را برای پرسپولیس ساخت و همراه با پیشرفت‌های کشور در آسیا نیز حرف برای گفتن داشت. امیر قلعه‌نوعی سبک خوبی دارد و در میان مربی دروازه‌بان‌ها، نادر باقری که پیش از این در شاهین بوشهر، استیل آذین بوده و هم‌اکنون در پارس جنوبی جم است خوب کار می‌کند.

به نظر من اگر به مربیان داخلی فرصت دهیم و به آنها اعتماد کنیم، توانایی‌های خود را به اثبات می‌رسانند.

در خوزستان نیز نیاز است فضای بیشتری در اختیار مربیانی چون داریوش هرمزی که مدرس کنفدراسیون آسیا در خوزستان است قرار گیرد، هرمزی با وجود کارنامه خوبی که در سطح پایه و لیگ ۱و۲ دارد هیچ‌وقت به لیگ برتر نرفته، تجربه نشان داد وقتی به سید سیروس موسوی موقعیت داده شد به‌راحتی توانست موفقیت لازم را کسب کند، هیچ کس به یک باره مربی نشده و همه باید فرصت برابر داشته باشند.

این دروازه‌بان ملی به نکته جالبی اشاره می‌کند و خبر می‌دهد: ۸۰ درصد فوتبال حاشیه است بعضی با آن پیشرفت کرده و بعضی‌ها با آن نابود می‌شوند.

وی در تشریح یک خاطره ادامه می‌دهد: سال ۸۵ در بازی با برق شیراز سه گل زدیم، در برگشت مصدوم بودم و شش گل خوردیم، وقتی به تیم ملی دعوت شدم، پرسیدند چطور ۶ گل خورده‌ای؟ هرگز آن روز را از یاد نمی‌برم، بازیکن نداشتیم و من به اجبار به زمین رفتم.

در ایران گلر یک پست حساس است، ۱۱ بازیکن یک مربی دارند و دروازه‌بان یک مربی. شرایط فیزیکی و شجاعت در دروازه‌بانی بسیار مهم است.

  در میان گلرها کدام یک را بیشتر می‌پسندید؟

رشید مظاهری به دلیل اینکه کامل و با اقتدار است و در گلرهای خارجی ترشتگن بارسلونا را به دلیل کار با پا، تکنیک بدنی و رفلکس خوبی که دارد، می‌پسندم. طرفی با اشاره به اینکه فوتبال ورزش فرصت‌هاست، عنوان می‌کند: باید این فرصت‌ها را غنیمت شمرد، نیاز است یک فوتبالیست از کمترین زمانی که به او داده می‌شود، استفاده کند گاهی شانس با بازیکن یار است گاهی نیست، فوتبال در پیشرفت و نتیجه یک لحظه است.

  آقای طرفی با توجه به اینکه در استقلال اهواز بودید عدم موفقیت‌ها و سقوط این تیم به رده‌ای پایین‌تر را در چه می‌دانید؟

این تیم در رده‌های مدیریتی به چند نفر بسنده کرده که ضعف مدیریتی آنها باعث شد نظاره‌گر استقلال اهواز در لیگ یک باشیم.

امروز با بالا رفتن تکنولوژی و افزایش بازیکنان باید فضایی ایجاد شود که از ظرفیت‌های جدید استفاده کنیم، مدیریت‌های ضعیف آفت است و امیدوارم تیم‌های ریشه‌دار احیا شوند.

استقلال در سال‌های رشد خود کادر و مدیریت قوی داشت که از نظر مالی و مدیریتی قابل قیاس با امروز نیست، با فیروز کریمی مقام‌های زیادی کسب کرد و با باخت ۲ به ۱ مقابل پرسپولیس نایب‌قهرمان لیگ برتر شد.

او درباره دلایل عمده ضعف این تیم بعد از دوره درخشانش تصریح می‌کند: ضعف مدیریتی بلایی بر سر استقلال آورد که نتوانست روی پای خود بایستد و از طرفی مسائل مالی تیم از هم پاشید.

دروازه‌بان سابق استقلال اهواز یادآور می‌شود: متاسفانه مشکل فقط این تیم نیست، استقلال خوزستان نیز که ۳ سال پیش قهرمان لیگ شد در لیگ یک بازی می‌کند و این سرنوشت خیلی از تیم‌های خصوصی در خوزستان است.

طرفی ادامه می‌دهد: استقلال اهواز برندی بود که حالا ناپدید شده، حتی اثری از تیم‌های پایه آن که همیشه حرف اول را می‌زدند، نیست و به سطح‌های پایین‌تر رضایت داده‌اند. دعا می‌کنم فوتبال ایران و خوزستان به جایگاه واقعی خود رسیده و شاهد تزلزل هیچ تیم خوزستانی نباشیم و استقلال اهواز نیز به جایگاه خود برگردد.برای فوتبال و فوتبال‌دوستان آرزوی موفقیت دارم به جوانان توصیه می‌کنم به دنبال حاشیه نباشند، هدف خود را دنبال کنند و در کنار آن یک مشاور  ورزشی داشته باشند تا بتوانند راه و مسیر درست را انتخاب کنند.

   فوتبال را با چه مربیانی آغاز کردید؟

اولین مربی‌ام «حسین عنبرزا» پنج سال برای من تلاش کرد، علی بهادرزاده، ابراهیم وکیلی مربیان دروازه‌بان‌ها، هادی ثامنی، حمید اعلایی و داریوش هرمزی مربی و مدرس نیز حق بزرگی بر گردنم دارند. گفتنی است، حسین طرفی از سال ۹۴ به مربیگری روی آورده است.