:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
مصوبه دولت برای حمایت از کارآفرینان برتر؛

کارآفرینان پیشرو بدون وثیقه تسهیلات می‌گیرند

معاون توسعه کارافرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره حمایت از کارآفرینان پیشرو گفت: مصوبه حمایت از کارآفرینان پیشرو را به دولت ارائه کردیم که براساس آن علاوه بر پرداخت تسهیلات بدون وثیقه، دریافت روادید بین‌المللی و برگ سبز برای آن تسهیل می‌شود.
کد خبر: ۱۴۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
اقتصادگردان- «عیسی منصوری» امروز (دوشنبه) در مراسم نشست خبری هفته جهانی کارآفرینی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجماعی برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریمی و محدودیت‌های به وجود آمده بنگاه‌ها میدان بازی برای فعالیت نداشتند و در مقابل افراد کارآفرین وارد میدان شدند و بر این اساس رویکرد ما به حمایت از فرد کارآفرین تغییر کرد.

وی افزود: با توجه به این تغییر رویکرد، دولت مصوبه حمایت از کارآفرینان پیشرو منتخب در جشنواره کارآفرینی را در دستور کار قرار داد و این مصوبه فرآیند تصویب را طی می‌کند و جزئیات آن به زودی اعلام می شود.

معاون وزیر کار توضیح داد: براساس این مصوبه کارآفرینانی که در جشنواره‌های بین‌المللی به عنوان کارآفرین برتر انتخاب می‌شوند، تسهیلات بانکی و غیربانکی برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: چنانچه این پیشنهاد تصویب شود برای نخستین بار برای کسانی که به عنوان کارآفرین پیشرو انتخاب می‌شوند اطلاعات آنها در سامنه‌ای بارگذاری می‌شود و کارت‌هایی صادر می‌شود و کارآفرینان می‌توانند بدون وثیقه و ضمانت از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.

منصوری اضافه کرد: این افراد می‌توانند علاوه بر دریافت تسهیلات بدون وثیقه از خط سبز گمرک و صدور روادید برای شرکت در رویدادهای بین المللی نیز بهره‌مند شوند و برای شرکت‌هایی که از کارآفرینان برتر استفاده می‌کنند  نیز مزیت‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی اظهارداشت: سالیانه ۱۰ نفر به عنوان کارآفرین برتر در سطح ملی و ۱۰ نفر در سطح هر استان در یک فرآیند فنی و دور از فرصت طلبی به عنوان کارآفرین برتر انتخاب می‌شوند که مشمول این مصوبه می‌شوند و می‌توانند از مزیت‌های آن استفاده کنند.

منصوری به اقدامات اخیر وزارت تعاون در حوزه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: طی هفته‌های گذشته بنیاد ملی توسعه کارآفرینی «در حوزه تولید محتوای دیجیتال» راه‌اندازی شد و هفته آینده نیز قرار است بنیاد ملی توسعه کارآفرینی در حوزه «بلاک چین» راه‌اندازی شود که در این قالب به جای حمایت از کارآفرینان پس از اجرای ایده و راه اندازی کسب و کار در زمان ارائه ایده و پیش از راه اندازی کسب و کار از آنها حمایت می‌شود.

وی افزود: براساس اقدامات انجام شده، زمینه حمایت از کارآفرینان در قالب پلتفرم‌های پیش بینی شده فراهم می‌شود تا کارآفرین بتواند ایده و پیشنهاد خود را به مرحله اجرا برساند.

معاون وزیر کار گفت: اقدام دیگر توسعه کارآفرینی در سنین مختلف از مهدکودک تا پس از دانشگاه را شروع کردیم ودر زمینه فرهنگ‌سازی کارآفرینی با بهزیستی همکاری کردیم و باشگاه کارآفرینی نوجوان و جوان نیز راه‌اندازی شده است.

قوانین کارآفرینی باید اصلاح شود

وی با انتقاد از قوانین کارآفرینی موجود گفت: قوانین کارآفرینی در قالب مصوبات و قواعد فعلی بوده و در همین زمینه یکی از نیازمندی های مهم کشور در حوزه اصلاح و تنقیح قوانین در حوزه کارآفرینی است و معتقدیم هنوز قواعد بازی در حوزه کارآفرینی تغییر نکرده است.

منصوری درباره آمارهای جهانی ارتقای شاخص کارآفرینی در کشور، گفت: جایگاه ایران در حوزه کارآفرینی در منطقه با سه رتبه صعود از ۱۴ به ۱۱ و همچنین با ۱۳ رتبه صعود در رتبه جهانی به ۷۲ ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: اما برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا با وجود نواقص فضای کسب و کار کشور رتبه کارآفرینی در ایران بهبود یافته؟ باید بگویم این امر به دلیل تغییر رویکردها بوده به این نحو که به جای توجه به بنگاه‌ها به افراد کارآفرین توجه شده است.
معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار درباره پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی در میان زنان، گفت: نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشورهای منطقه نیز پایین است و بخشی از آن به هنجارها بازمی‌گردد در حالیکه نزخ مشارکت اقتصادی بین زنان دانش آموخته بالاست. 
وی افزود: استراتژی ما این است که از دانشجویان زن حمایت کنیم و براین اساس توافق کردیم آموزش‌های مهارتی تکمیلی ارائه شود. همچنین زنانی که به دلیل مسائل خانوادگی از بازار کار خارج شدند کسب و کار خانگی ایجاد کنیم یا شرایط بازگشت مجدد آنها را فراهم کنیم. 
منصوری اظهارداشت: اولویت وزارت کار حفظ بنگاه‌های تولیدی موجود است و علاوه بر آن طرح اشتغال فراگیر و روستایی را در دستور کار داریم و از سال ۱۳۹۷، ۱۱ هزار میلیارد تومان در بخش اشتغال روستایی تسهیلات پرداخت شده است. 
وی همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که در شرایطی که رشد اقتصادی نداشتیم چه طور نرخ بیکاری کاهش یافته است، توضیح داد: رشد اقتصادی به منزله ایجاد اشتغال نیست و نمونه آن آمار نرخ بیکاری است که توسط مرکز آمار اعلام شده است. 
معاون وزیر کار افزود: سال گذشته اشتغال در بخش صنعت ریزش داشت اما امسال شاهد بودیم که رشد اقتصادی در صنعت بزرگ کارخانه‌ای نداشتیم بلکه بنگاه‌های خرد ما گسترش یافته‌اند. 
وی درباره اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مناطق زلزله زده گفت: امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه پرداخت ۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌های چهارگانه در طرح اشتغال روستایی را ابلاغ کرد تا کسب‌ و کارهای موجود در این مناطق از آن بهره‌مند شوند علاوه بر آن قرار است مقرری بیمه بیکاری افراد نیز پرداخت شود.