:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تامین سوخت زمستانی تضمین است؛

آغاز بازتولید گاز از مخازن استراتژیک سراجه و شوریجه

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران جهت تامین و تضمین سوخت زمستانی ، با توجه به درخواست شرکت ملی گاز ایران و با هماهنگی مدیریت نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران ، بازتولید گاز از مخازن استراتژیک سراجه قم و شوریجه آغاز کرد.
کد خبر: ۱۴۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
اقتصادگردان- به گزارش روز دوشنبه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، «رامین حاتمی» مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، در رابطه با میزان تزریق گاز طی هشت ماه اول امسال به مخزن سراجه قم اظهار داشت : در هفت ماه اول امسال در مجموع ۸۶۹  میلیون متر مکعب گاز در مخزن سراجه قم تزریق شد. این میزان با احتساب ذخیره مربوط به سالهای قبل در مجموع یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون متر مکعب است .

وی افزود: در سال جاری با توجه به افزایش فشار تزریق گاز به میزان ۱۰ بار و تحویل مطلوب گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران به این شرکت جهت ذخیره‌سازی ، راندمان تزریق گاز نسبت به برنامه تکلیفی ۹۴ درصد محقق شده  که ۱۷ درصد بیشتر از سال گذشته است. طبق هماهنگی انجام شده نیز بازتولید از مخزن از امروز آغاز شد.

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره اهمیت طرح ذخیره‌سازی سراجه قم تصریح کرد: با توجه به روند افزایش مصرف گاز در کشور و سیاست‌گذاری شرکت ملی نفت ایران برای تضمین و تامین سوخت در فصل سرد سال، تبدیل مخزن تخلیه شده سراجه قم به عنوان مخزن ذخیره‌سازی در دستور کار قرار گرفت. همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب ، مجاورت آن به استان تهران و خط لوله سراسری انتقال گاز ، ضرورت اجرای این طرح ملی را دوچندان کرد تا در اوج مصرف گاز در فصل زمستان خللی در گازرسانی ایجاد نشود.

 حاتمی درباره ذخیره‌سازی و آغاز بازتولید گاز از مخزن شوریجه D نیز گفت: در هشت ماه نخست امسال در مجموع یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون متر مکعب گاز به مخزن ذخیره‌سازی شوریجه D تزریق شد که با احتساب مجموع گاز ذخیره‌شده طی سال‌های قبل در مجموع دو میلیارد و ۸۱ میلیون متر مکعب گاز در مخزن ذخیره شده است. همچنین با توجه به میزان گاز تحویلی از سوی شرکت ملی گاز ایران به این شرکت جهت ذخیره‌سازی راندمان عملکرد تزریق گاز نسبت به برنامه تکلیفی ، مشابه دو سال قبل حدود ۶۷ درصد بوده است . طبق هماهنگی انجام شده بین شرکت ملی گاز ایران و مدیریت نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران ، تاسیسات و چاه‌ها در حال آماده‌سازی برای تولید بوده و بازتولید گاز از مخزن شوریجه D از امروز آغاز شد.