:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
آخرين تحولات بازار ارز و طلا

پيش بيني افزايش نرخ طلا در بازار جهانی

مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با 24 هزار تومان افزايش يك ميليون و 764 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 407 هزار و 300 تومان، سكه طرح جديد با افزايش 49 هزار تومان به 3 ميليون و 994 هزار تومان، طرح قديم با افزايش 47 هزار تومان نسبت به روز شنبه 3 ميليون و 972 هزار تومان، نيم سكه با افزايش 20 هزار توماني نسبت به روز شنبه 2 ميليون و 80 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 280 هزار تومان و سكه يك گرمي 830 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۴۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
اقتصادگردان-
روز يكشنبه 19 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1460 دلار قيمت گذاري شد. همچنين با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11435 تومان، نرخ طلا و سكه نيز اندكي افزايشي شد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با 24 هزار تومان افزايش يك ميليون و 764 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 407 هزار و 300 تومان، سكه طرح جديد با افزايش 49 هزار تومان به 3 ميليون و 994 هزار تومان، طرح قديم با افزايش 47 هزار تومان نسبت به روز شنبه 3 ميليون و 972 هزار تومان، نيم سكه با افزايش 20 هزار توماني نسبت به روز شنبه 2 ميليون و 80 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 280 هزار تومان و سكه يك گرمي 830 هزار تومان معامله شد.
صرافی‌های مجاز بانک مركزي نيز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 250 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 550 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 650 تومان می‌فروشند.
در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار به 11350 و نرخ يورو 12650 تومان رسيد. سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي شنبه 18 آبان 98  را براي دلار 11 هزار و 266 تومان، يورو 12 هزار و 553 تومان، پوند انگليس 14 هزار و 203 تومان، درهم امارات 3 هزار و 97 تومان، لير تركيه 2 هزار و 32 تومان و يوآن چين يك هزار و 682 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن تمام نرخ ارزها ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز يكشنبه 19 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۳ هزار و ۶۵۸ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر نسبت به شنبه ۴۶ هزار و ۲۸۱ ریال ارزش‌گذاری شد.
بانک‌ها روز يكشنبه 19 آبان قیمت خرید دلار از مردم را ۱۱ هزار و ۱۲۲ تومان اعلام کرده‌اند. همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۳۱۲ تومان می‌خرند که نسبت به روز شنبه اندکی افزایش یافته است. همچنین نرخ خرید هر پوند انگلیس از مردم ۱۴ هزار و ۷۹ تومان از سوی بانک‌ها اعلام شده است. شعب ارزی بانک‌ها که ارز مسافرتی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند نیز هر یورو را به عنوان ارز مسافرتی و با احتساب کارمزد، ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند.
درخشش طلا در بازارهای جهانی
از سوي ديگر، گرچه تحلیلگران بازار وجود فشار زیاد در بازار طلا را انکار نمی کنند ولی معتقدند که درخشش طلا در بازارهای جهانی در بلندمدت ادامه خواهد یافت و عامل اصلی آن اتخاذ سیاست های انبساطی پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا و سایر بانکهای مرکزی بزرگ جهان خواهد بود. در حالی که برخی تحلیل ها نشان می دهد که احتمال افت قیمت طلا تا 1425 دلار در هر اونس وجود دارد ولی روند بلندمدت قیمت همچنان صعودی است.
فدرال رزرو آمریکا در سال 2019 میلادی 3 بار نرخ بهره را کاهش داده و پیش بینی می شود سیاست های انبساطی پولی همچنان ادامه خواهد داشت. به اعتقاد برخی استراتژیست های اقتصادی، مهمترین پیام اظهارات اخیر جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا درباره سیاست های پولی و نرخ بهره این است که قیمت طلا در بلندمدت کاملا صعودی خواهد بود.
اظهارات پاول نشان می دهد که فدرال رزرو آمریکا در شرایط فعلی هیچ برنامه ای برای افزایش نرخ بهره ندارد و این به نفع قیمت طلا خواهد بود. سرمایه گذاران بین المللی بر این باورند که فدرال رزرو آمریکا تا جولای 2020 میلادی بار دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد.
از سوي ديگر با وجود کاهش شدید ارزش پوند در ماه‌های اخیر، در بسیاری از سناریوها، پوند انگلیس هنوز چشم انداز روشنی دارد. به گزارش ایسنا، مساله برگزیت کماکان اصلی‌ترین موضوع سرمایه گذاران و فعالان بازارهای مالی در انگلیس است. از زمان رسیدن به سطح ۱.۲۲ دلاری در سپتامبر امسال که ضعیف ترین عملکرد پوند در سه سال اخیر محسوب می شود، ارز انگلیسی موفق شده است تا حد زیادی خود را بازیابد و اکنون در محدوده ۱.۲۸ دلاری در حال نوسان است. اکنون که به دلیل اختلافات داخلی قرار است انتخابات زودهنگام در دسامبر برگزار شود، بلومبرگ در نظرسنجی از ۱۲ استراتژیست ارشد ارزی سناریوهای مختلف برای پوند در آینده را پیش‌بینی کرده است.
ادام کول، مدیر بخش ارزی " رویال بانک" کانادا گفت: در صورتی که محافظه‌کاران مجددا دولت را تشکیل دهند احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا پایین خواهد بود اما فکر می کنم این ریسک در صورت روی کار آمدن حزب کارگر بیشتر خواهد شد.
در نظرسنجی‌های فعلی حزب محافظه کار از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر پیش است اما این احتمال وجود دارد که هیچ حزبی نتواند اکثریت لازم برای تشکیل دولت را به دست آورد. در بدترین سناریو پیش بینی شده، در صورت نخست وزیر شدن جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر ارزش پوند حدود پنج درصد افت خواهد کرد.  
از سوی دیگر سناریو پیش‌بینی شده توسط اکثریت استراتژیست های شرکت کننده در نظرسنجی بلومبرگ روی کار آمدن مجدد دولت بوریس جانسون است و در صورت تحقق چنین امری احتمالا ارزش پوند حدود دو درصد تقویت خواهد شد. یک خروج همراه با توافق نیز دیگر سناریو محتمل است که می تواند ارزش پوند را تا ۱.۳۲ دلار و یا حتی بیشتر از آن برساند.
مارک اسوالد، استراتژیست جهانی در موسسه " ای دی ام سرویس" گفت: پنج هفته زمان زیادی در سیاست است. در نهایت خواهیم فهمید که انگلیس به یک توافق خروج دست خواهد یافت و یا دو طرف به دلیل اختلافات زیاد با یکدیگر بدون یک توافق عقب خواهند نشست.
به نظر می رسد که دست کم در کوتاه مدت شاهد نوسانات بالای ارزش پوند نخواهیم بود و هرگونه حرکت جدیدی در نرخ برابری این ارز بستگی به نتایج انتخابات ماه دسامبر و ترکیب احزاب در پارلمان خواهد داشت چرا که موضع طرف اروپایی در خصوص مساله برگزیت تا حد زیادی مشخص شده است و اکنون توپ در زمین خود انگلیس است.
افزايش نرخ دلار در لبنان
از سوي ديگر، بسیاری از جایگاه‌های سوخت در لبنان به دلیل مشکلات ارزی به حالت تعطیل درآمدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمبود دلار در لبنان باعث شده تا بسیاری از جایگاه‌های سوخت در این کشور به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های بنزین بسته شوند. از هفته ها پیش مردم لبنان در اعتراض به برخی مشکلات به خیابان ها آمده اند و نخست وزیر لبنان نیز در واکنش به این تحولات استعفا کرده است.
سامی براکس- مدیر سندیکای دارندگان جایگاه سوخت لبنان- با اشاره به مشکلات ارزی پیش آمده گفت: اگر مقامات کشور دسترسی به دلار را تسهیل نکنند، جایگاه های باقی مانده نیز به حالت تعطیل درخواهند آمد.
در لبنان از دو دهه پیش تاکنون ارزش دلار به پوند این کشور پیوند خورده و علاوه بر ارز ملی، دلار نیز به صورت گسترده در مبادلات روزمره مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روزهای اخیر بانک های لبنانی امکان برداشت دلار از جایگاه های خودپرداز را مسدود ساخته و به مشتریان خود تنها اجازه دریافت پوند لبنان را می دهند.
با کمبود دلار، بسیاری از مردم مجبور شده‌اند از صرافی‌ها و یا دلال‌ها دلار مورد نیاز خود را به قیمت بالاتر تهیه کنند که این مساله به نوبه خود به کاهش بیشتر ارزش پول و افزایش سرعت اوج‌گیری قیمت ها دامن زده است. در شرایطی که نرخ دولتی هر دلار در سطح ۱۵۰۷ پوند ثابت باقی مانده، نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی به ۱۸۰۰ پوند و بیشتر رسیده است.
نسیب قبریل کارشناس مسائل اقتصادی لبنان گفت: بانک ها تحت فشار مشتریان خود قرار گرفته اند و این فشار هم از داخل لبنان و هم از خارج به آن ها وارد شده است.
بانک مرکزی لبنان وعده داده است دسترسی واردکنندگان سوخت، دارو و گندم به دلار را تسهیل کند اما این وعده تاکنون محقق نشده است. این بانک هم‌چنین قوانین سختگیرانه تری برای عملیات بانک ها اعلام کرده است. بانک جهانی پیش‌تر در بیانیه ای خواستار تشکیل سریع دولت جدید به منظور جلوگیری از وخیم تر شدن شرایط شده بود.

ترکیه، رتبه اول افزایش ذخایر طلا
همچنين در هیاهوی رقابت شدید روسیه و چین برای خرید و افزایش ذخایر طلا، رتبه اول این رقابت به یک کشور دیگر رسید. به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی ترکیه با خرید بیش از ۷۱ تُن طلا در سه ماهه سوم امسال، بیشترین میزان افزایش ذخایر این فلز گران‌بها را ثبت کرد. شورای جهانی طلا (WGC) در گزارشی اعلام کرد که بانک مرکزی ترکیه در سه ماه سوم امسال با ۷۱.۴ تن بیشترین خرید طلا در میان بانک‌های مرکزی جهان را ثبت کرده است.
بر اساس این گزارش، ترکیه در اوت گذشته سال جاری با خرید ۴۱.۸ تن طلا در صدر خریداران این فلز گرانبها قرار گرفت. ذخایر طلای بانک مرکزی ترکیه با خرید ۷۱.۴ طلا، به ۳۸۵.۵ تُن رسیده و در ماه اوت نیز رکورد تاریخی در خرید طلا توسط ترکیه ثبت شده است.
روسیه نیز در دوره مشابه با خرید ۳۴.۹ تن طلا ذخایر خود را به ۲ هزار و ۲۴۱ تن رسانده است. سهم ذخایر طلای بانک مرکزی روسیه که برای تنوع بخشیدن به ذخایر خود مدتی است دارایی‌های دلار را کاهش می‌دهد، به ۲۰ درصد افزایش یافته است.
ذخایر طلای بانک مرکزی روسیه در سطح تقریبی ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود. در همین حال چین نیز در تلاش برای افزایش ذخایر طلای خود است. این کشور در سه ماه سوم امسال ۲۱.۸ تُن طلا به ذخایر خود افزوده است.
تامین ارز واردات از صادرات غیرنفتی
از سوي ديگر، رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه فهرست کالاهای اساسی می‌تواند کوتاه‌تر شود، تاکید کرد که امکان تامین ارز واردات مورد نیاز کشور از محل صادرات غیرنفتی وجود دارد.
محمد لاهوتی در گفتگو با ایبِنا درباره تدوین بودجه دوساله کشور و اینکه آیا می‌توان ارز مورد نیاز واردات را از محل ارز صادراتی تامین کرد و تکلیف کالاهای اساسی چه خواهد بود؟ اظهار داشت: در حال حاضر دولت تنها برای ۵ قلم کالا که البته با زیرمجموعه‌هایش گسترده‌تر می‌شود، ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کند و بخش خصوصی اعتقاد دارد که این فهرست نیز می‌تواند کوتاه‌تر شود. در حال حاضر سیاست دولت این است که کالاهای اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کند که محل تامین آن نیز درآمدهای دولت از منابع نفتی خود است.
وي خاطرنشان کرد: در بخش تامین ارز کالاهای اساسی، همچنان ارز نفتی وجود خواهد داشت ولی برای تامین ارز واردات، صادرات غیرنفتی کشور قطعا می‌تواند پاسخگو باشد.: حتی می‌توان با مدیریت بر روی واردات، شرایط بهتری را برای ارز صادراتی نسبت به تقاضای واردات فراهم کرد.
وي همچنین درباره افزایش عرضه ارز در سامانه نیما نسبت به تقاضای و احتمال کاهش قیمت‌ها اظهار داشت: بله. این احتمال در سامانه نیما وجود دارد. رییس کل بانک مرکزی نیز تاکید کرد که صادرکنندگان در سامانه نیما قیمت‌ها را پایین بیاورند تا خریدار وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: اما با این وجود، نرخ ارز در سامانه نیما نیز یک کف قیمت دارد تا صادرکننده وارد ضرر نشود و تا به امروز نیز به نظر می‌رسد که این نرخ پایین‌تر نیامده به این معنا که استقامت برای فروش با قیمت کمتر وجود داشته و نرخ‌ها کاهش پیدا نکرده و باید ببینیم که در آینده چه میزان عرضه بیشتر خواهد شد.
لاهوتی گفت: معتقد هستم مازاد ارز در سامانه نیما به دلیل سهولت تامین ارز از محل ارز صادراتی است و این ارز مشکلاتی که در سامانه نیما می‌تواند وجود داشته باشد را ندارد. نزدیک شدن نرخ نیما و بازار نیز واردکننده را به سمت صادرکننده بیشتر سوق داده بدین معنا که جذابیت ارز صادراتی بیشتر از نرخ نیمایی شده است.