:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

صادرات قیر ایران به ۱۹ کشور، ارزآوری صادرات قیر امسال به ۴۵۰ میلیون دلار می‌رسد

مدیرعامل شرکت پالایش نفت جی با اشاره به صادرات قیر ایران به ۱۹ کشور گفت: ارزآوری صادرات قیر امسال به ۴۵۰ میلیون دلار می رسد.
کد خبر: ۱۴۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
اقتصادگردان- مجید اعظمی، مدیرعامل پالایش نفت جی در نشستی خبری اظهار داشت: این شرکت بزرگترین صادرکننده قیر ایران و خاورمیانه است و جزو 10 برند اول قیر جهان به شمار می‌رود.

مدیرعامل پالایش نفت جی با اشاره به اینکه در خرید وکیوم باتوم با پالایشگاه اصفهان قرارداد طولانی مدت داریم،‌ گفت: این پالایشگاه سوخت رسانی به 16 استان را انجام می‌دهد و اگر خللی در برداشت وکیوم باتوم صورت بگیرد در سوخت رسانی مشکل ایجاد می‌شود.

اعظمی با بیان اینکه "بر اساس قانون وکیوم باتوم در بورس کالا عرضه می‌شود"، گفت: عرضه طولانی مدت اول هر سال انجام شده و هر خریداری می‌توانست در این رقابت وارد شوند.

وی افزود: به دلیل امنیت عرضه سوخت، پالایشگاه اصفهان مجبور به عرضه مستمر وکیوم باتوم است بنابراین رانت در عرضه وکیوم باتوم به نفت جی درست نیست. 

اعظمی با بیان اینکه "شرکت پالایش نفت جی در بندرعباس، تولید ندارد بلکه وکیوم باتوم را خریده و در بورس کالا به همیار جی واگذار می‌کند و همیار جی قیر تحویل می‌دهد"، گفت: صادرات قیر تنها با مجوز صادراتی و پس از عرضه در رینگ صادراتی بورس کالا انجام می‌شود و ساز و کار بورس امکان تقلب ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، برای صادرات باید سازمان ملی استاندارد، گمرک، بازرس بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی صادرات را تایید کنند و امکان قاچاق به صفر می رسد.

مدیرعامل پالایش نفت جی در مورد درخواست مجوز تولید قیر در بندرعباس گفت: با وجود موافقت اصولی وزارت نفت مبنی بر ایجاد واحد تولید قیر در هرمزگان، اما اداره صمت استان همچنان اعطای مجوز را انجام نداده؛ در حالی که در صورت اعطای این مجوز، اشتغال‌زایی 300 نفری در استان ایجاد خواهد شد.

اعظمی با اشاره به اینکه از ابتدای سال 98 مشکل کمبود خوراک مطرح می شود، گفت: از ابتدای سال یک میلیون و 195 هزارتن وکیوم باتوم عرضه شده و تنها 75 درصد آن برداشت شده‌است و 25 درصد ظرفیت عرضه خوراک خالی است.

وی کل صادرات از ابتدای سال تا کنون را 572 هزار تن عنوان کرد و گفت: 178 هزارتن به صورت فله از بندر عباس صادر شده که از این مقدار 97 هزار تن مربوط به قیر تولید شده در بندرعباس بوده و بقیه از پالایشگاه اصفهان تامین شده است.

مدیرعامل پالایش نفت جی با بیان اینکه "این محصولات به 19 کشور جهان صادرشده که بیشتر کشورهای همسایه بوده‌اند"، گفت: میزان ارزآوری این شرکت در سال گذشته 400 میلیون دلار بوده و امسال نیز تاکنون 250 میلیون دلار ارزآوری ایجاد شده که تمام این ارز در سامانه نیما عرضه شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم میزان صادرات سال جاری به مرز 450 میلیون دلار برسد.