:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
جشنواره اخبار خوش براى سهامداران بانك ملت

خبرهاي خوش براي سهامداران وبملت؛ از فروش فملى تا بالاترين ذخيره ارزى بانك ها

در خصوص افزایش سرمایه این بانک قصد دارد در سال جاری از دو محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌های خود افزایش سرمایه دهد. محل اول سود انباشته است که افزایش سرمایه 160 درصدی بانک از 5 به 13 هزار میلیارد تومان از محل سایر اندوخته به تصویب هیات مدیره رسیده و افزایش سرمایه دیگر از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت به تصویب هیئت مدیره بانک رسیده و در دستور کار قرار گرفته است
کد خبر: ۱۴۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
اقتصاد گردان - یکی از سهم‌های پرپتانسیل بازار که در شرایط کنونی می‌توان انتظار رشد قیمت برای آن متصور بود سهام بانک ملت است. این سهام دارای پتانسیل‌هایی همچون افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی، دریافت غرامت از خزانه داری انگلستان و شناسایی سود حاصل از محل تسعیر ارز آن، فروش بلوک سهام فملی مس و شناسایی عایدی آن در صورت سود و زیان سال جاری است. 
در خصوص افزایش سرمایه این بانک قصد دارد در سال جاری از دو محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌های خود افزایش سرمایه دهد. محل اول سود انباشته است که افزایش سرمایه 160 درصدی بانک از 5 به 13 هزار میلیارد تومان از محل سایر اندوخته به تصویب هیات مدیره رسیده و افزایش سرمایه دیگر از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت به تصویب هیئت مدیره بانک رسیده و در دستور کار قرار گرفته است. 
دریافت غرامت 91 میلیون یورویی با نرخ تسعیر 8.500 تومانی از خزانه داری کشور انگستان می‌تواند 13 تومان به ازای هرسهم برای سهامداران عایدی داشته باشد همچنین فروش سهام شرکت ملی مس برای بانک ملت مزایای زیادی دارد که شامل: 
 شناسایی سود قابل توجه ناشی از تفاوت قیمت فروش با ارزش دفتری 386 ریال به ازای هر سهم
 ورود نقدینگی حدوداً 8 هزار میلیارد ریالی به بانک ملت؛ اعطای تسهیلات این مبلغ با نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار تا انتهای سال حداقل 800 میلیارد ریال درآمد تسهیلات محقق می‌کند و نمودی بارز از مولدسازی دارائیهاست.
 در مورد بخش اقساطی معامله نیز که طبق آگهی عرضه نرخ 19درصد اعلام شده است، مبلغ حصه سال جاری قابل شناسایی درآمد بانک برای سال 1398 حدود 1.500 میلیارد ریال است. بنابراین با لحاظ سود فروش سهام که درآمدی غیر مشاع است و سود مشاع ناشی از اعطای تسهیلات بخش نقد معامله و سود دوران تقسیط مربوط به سال جاری، فروش سهام مذکور کلا مبلغی بیش از 430ریال به ازای هر سهم سود برای سهامداران خلق  می‌کند. 
 کاهش قابل توجه اموال مازاد بانک و بهبود نسبت دارائیهای ثابت، بانک را از شمولیت جرائم مالیاتی ماده 17 قانون رفع موانع تولید خارج می‌کند و بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک، ناشی از این فروش، ظرفیت جدیدی برای اعطای تسهیلات با کیفیت به صنایع بزرگ و سودآوری بیشتر برای این بانک بورسی به ارمغان خواهد آورد. 
همچنین لازم بذکر است بانک ملت دارای بیشترین ذخیره ارزی در میان سایر بانکها با دارایی بالای 4میلیارد دلار می‌باشد.در ادامه گفتنی است باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته میانگین بازدهی صنعت بانکها و موسسات اعتباری از ابتدای سال جاری تا کنون 81.23 درصد بوده است در همین بازه زمانی بازدهی بانک ملت 96.23 درصد می‌باشد. 
در شرایط فعلی با ملاحظه عوامل فوق الذکر می‌توان انتظار داشت  قیمت سهام با تقاضای نسبی به سمت قیمت هاى بالای ۷۰۰ تومان حرکت كند.