:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تشریح جزئیات ۲ طرح ابتکاری پالایشگاه تبریز در حوزه تولید محصول

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز جزئیات دو طرح ابتکاری این پالایشگاه را در هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس) تشریح کرد.
کد خبر: ۱۴۴۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
اقتصادگردان- به نقل از شرکت پالایش نفت تبریز، غلامرضا باقری دیزج اظهار کرد: تغییر کاربری واحد تبدیل کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک کار ابتکاری و فناورانه کارشناسان پالایشگاه تبریز با هدف تبدیل نفتای سبک به محصول ایزومریت است که ۱۰ میلیون یورو هزینه این طرح بوده است.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح بنزین سازی جدید گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش و ارتقا کیفی بنزین تولیدی به استاندار EU-IV به میزان یک میلیون لیتر در روز با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز است که ۲۶۵ میلیون یورو نیز در آن سرمایه‌گذاری شده است.

باقری دیزج یادآور شد: ماحصل اجرای این ۲ طرح بنزین سازی جدید و تغییر کاربری واحد تبدیل کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک تولید بنزین یورو ۵ در پالایشگاه است.

وی همچنین به اجرای طرح ابتکاری و فناورانه دیگر پالایشگاه تبریز اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح فناروانه تولید روغن پایه گروه ۲ (گرید ۱۸۰N) که یک میلیون یورو هزینه اجرای آن بوده است،  میزان واردات روغن پایه گروه ۲ مصرفی واحد اختلاط و تولید روغن‌های روانساز در راستای تکمیل زنجیره تامین ۸۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با تاکید بر اینکه اجرای این طرح سبب ایجاد ارزش افزوده برای محصول آیزوریسایکل تولیدی شده است، افزود: شرکت پالایش نفت تبریز علاوه بر عرضه توانمندی‌ها و طرح‌های فناورانه خود در این نمایشگاه به منظور خودکفایی، حمایت از کالای ایرانی و تقویت تولید ملی اقلام موردنیاز خود را نیز معرفی کرده است.

باقری دیزج با دعوت از سازندگان داخلی برای بازدید از نمایشگاه به منظور آشنایی با نیازمندی‌های صنایع و به کارگیری اهتمام خود برای رفع آن گفت: با بهره‌برداری از روغن پایه گروه ۲ پالایشگاه تبریز، از واردات این محصول به میزان ۹۰ هزار تن در سال جلوگیری شده است.

هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس) تا ۱۷ آبان ۹۸ ادامه دارد و پالایشگاه تبریز از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در غرفه پالایشگاه تبریز واقع در سالن امیرکبیر این پالایشگاه، میزبان بازدیدکنندگان، صنعتگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی است.