:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی در دستور کار نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه "قائل به این نیستیم برای تامین مالی دولت، بی‌عدالتی مالیاتی راه بیندازیم" گفت: اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی در دستور کار نیست.
کد خبر: ۱۴۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
اقتصادگردان- فرهاد دژپسند در نشست هم‌اندیشی فعالان بخش اقتصادی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس در پایان سفر یک روزه به شیراز با تشکر از تلاش‌های بخش خصوصی در حوزه اقتصاد افزود: یک سال از اجرای تحریم جدید امریکا می‌گذرد، ۱۳ آبان امسال رنگ دیگری داشت به خاطر اینکه در رویدادهایی که مورد توجه بود، سالگرد تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه امریکا قرار داشت.
وی ادامه داد: به نظر من این روز با وجود اینکه اقدامات خصمانه از سوی امریکا صورت گرفت باید برای ملت ایران روز مبارک باشد. این در سایه همدلی و تلاش‌های همه قوای حاکم و بخش خصوصی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ترامپ وقتی برنامه‌های خود را شروع کرد ادعا کرد ظرف سه ماه نظام ایران را تغییر می‌دهیم و به سران برخی کشورها این را گفته بود که برخی سران این عبارت را به مقام‌های کشور ما منتقل کردند.

دژپسند افزود: دقیقا اقدامات متناسب با آن جلو می‌رفت، افزایش تحریم‌های یکجانبه را شاهد بودیم و روز گذشته نیز یک برگ سیاه دیگر به اقدامات ظالمانه سیاست‌های یکجانبه امریکا اضافه شد.

وی ادامه داد: با اقدامات منسجم و با همت بالا توانستیم این برنامه امریکا را نقش بر آب کنیم و آرزوهایشان چنان به زباله دان تاریخ سپرده شود که ترامپ در دیدار سران چند کشور اظهار کرد نظام ایران با این گونه اقدامات تغییر نمی‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نماد قدرت یک کشور تنها قدرت نظامی نیست، نماد اقتصادی نیز است، وقتی بیان می‌شود صادرات غیرنفتی کشور به رغم تمام تحریم‌ها و به رغم اصلاح نرخ پایه در هفت ماه امسال افزون بر ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

دژپسند اظهارکرد: اگر نرخ پایه صادراتی اصلاح نمی‌شد در کمترین صورت بالغ بر ۱۰ درصد نسبت به صادرات هفت ماه گذشته با مبانی نرخ پایه مشابه رشد صادرات غیرنفتی داشتیم.

وی ادامه داد: تلاش بخش خصوصی بزرگترین تودهنی به دشمن بود که زده شد که تلاش فعالان این بخش، جای تقدیر دارد.

وی اضافه کرد: هم صندوق بین‌المللی پول و هم بانک جهانی برآورد کرده بودند که نرخ رشد اقتصادی ایران در ایران منفی است.

وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: رشد صادرات غیرنفتی متضمن همت و تلاش و جدیت فعالان اصلی اقتصاد است.

دژپسند افزود: در کنار این یکی از نیازها ایجاد ظرفیت شغلی جدید بود که تابستان ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، ۸۴۰ هزار فرصت جدید شغلی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: گزارش ارائه شده در مورد وضعیت اشتغال در استان فارس نیز این آمار را تاییدمی کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دشمن به دنبال آن بود که مردم را نسبت به حکومت بدبین کند و بین آنها فاصله بیندازد اما به رغم تحریم‌های متعدد نتوانست به این هدف دست یابد و مشاهده می‌کنیم که همدلی و سرمایه اجتماعی در کشور بیشتر شده است.

دژپسند افزود: مردم ضمن توجه به مشکلات و تحمل سختی‌ها، واکنش مثبت نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: دولت نیز تدبیر به خرج داد و برای کالاهای اساسی مردم برنامه‌ریزی کرد، در هفت ماهه اول امسال واردات سه درصد رشد داشت اما واردات کالای اساسی ۲۲ درصد رشد داشت.

وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: با سیاست‌های اتخاذ شده نگرانی در مورد تامین کالاهای اساسی کمتر شده است.

دژپسند همچنین به اقدامات صورت گرفته در تجارت خارجی به رغم فشارهای وارد شده اشاره کرد و افزود: خوشبخانه در بخش فضای کسب و کار و حوزه تجارت برون مرزی امتیاز ما هیچ کاهشی پیدا نکرد.

وی در ادامه به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه گمرک اشاره کرد و یادآور شد: توانسته‌ایم شرایط ارائه خدمت در حوزه گمرکات را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: بانک‌های ما در چهارماه نخست امسال حدود ۶۲ درصد تسهیلات را به تامین سرمایه در گردش داده‌اند و این اقدام بسیار می‌تواند موثر باشد و ظرفیت خالی را به بهره‌برداری برساند.

وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: برای اینکه هم تامین مالی دولت و هم بخش خصوصی را انجام دهیم در سازمان امورمالیاتی بخشنامه کردیم هر کس مالیات بدهد جریمه او بخشیده می‌شود.

دژپسند افزود: خیلی‌ها انتقاد کردند که چرا از حقوق دولتی می‌زنید؟ از حقوق دولتی برای کمک به کسب و کار گذشتیم که بدهکار مالیاتی ما یک مقدار فراغ بال پیدا کند و انگیزه او برای کار بیشتر شود.

وی ادامه داد: ما به مودی منضبط و شناسنامه دار و شفاف سر سوزنی فشار نمی‌آوریم، ما قائل به این نیستیم برای افزایش وصولی، اصول را زیرپا بگذاریم.

وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: ما قائل به این نیستیم برای تامین مالی دولت، بی‌عدالتی مالیاتی راه بیندازیم و به همین دلیل اگر گفته می‌شود رشد هفت ماهه مالیات نسبت به سال گذشته این میزان رشد دارد این رشد ناشی از کوشش و درایت مالیاتی همکاران ماست.

دژپسند افزود: به عنوان مثال در مهرماه درآمد مالیاتی ما ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود، از این میزان چهار هزار میلیارد تومان مربوط به مطالبات معوق بود.

وی ادامه داد: کسانی که بدهکار بودند خودشان دادند و این نشان می‌دهد رویکرد مالیاتی ما صرفا تامین مالی دولت نیست، البته طبیعی است که تامین مالی دولت باید صورت بگیرد، دنیا به دنبال آن است که درآمد دولت را مبتنی بر مالیات کند و ما دیر یا زود باید خود را از وابستگی از بودجه نفتی رهایی ببخشیم.

وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: ۳۰۰ هزار نفر برای بازپرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام کردند که با اتخاذ این رویکرد، هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در طول این هفت ماه دریافت شد که ۱۵ هزار میلیارد تومان بخشیده شد که اینجا بیشتر جانب مودیان مالیاتی را داشتیم.

دژپسند در ادامه به در پیش بودن یک کار بزرگ در وزارت اقتصادی و دارایی افزود: بانک‌های ما به خصوص بانک‌های دولتی خود را مکلف می‌دانند در مسیر توسعه به تامین سرمایه در گردش کمک کنند، این منابع یا از طریق پس انداز یا از طریق افزایش سرمایه یا تبدیل دارایی‌ها یا نقد کردن مطالبات به‌دست می‌آید.

وی ادامه داد: در مقطع کنونی نمی‌توانیم در بحث نقد کردن مطالبات گام‌های بلند برداریم جون باید رعایت حال بدهکار را داشته باشیم؛ یکی از بدهکاران نیز دولت است که باید با او مدارا کرد.

وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: دارایی هایی داریم که بانک‌ها به هر دلیلی مالک آنها شده اند، خیلی از دارایی‌ها داوطلبانه نبوده است، ملکی بوده که طرف به عنوان قسط خود پرداخت کرده است.

دژپسند افزود: در هفته وحدت از سایتی رونمایی می‌شود که این ملک‌ها را در سایت ثبت می‌کنیم که واگذاری‌ها به صورت فروش، اجاره به شرط تملیک و واگذاری مدیریت است.

وی با اشاره به قابلیت‌ها و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان فارس افزود: مدیریت استان در حوزه اقتصاد صاحب برنامه و ایده است و در این استان می‌توان امیدوار بود بخش خصوصی دامنه فعالیت و سهم خود را گسترش دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: قانون مالیات مستقیم را بازنگری می‌کنیم، سازمان مالیاتی با یک شورای صاحب نظر این قانون را بازنگری می‌کند و مباحثی در مورد مالیات بر سودهای سپرده بانکی مطرح نیست.

ترخیص ۱۰۰ میلیون تن کالا در هفت ماهه نخست سال از گمرکات کشور

معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: در هفت ماهه نخست امسال ۱۰۰ میلیون تن کالا از گمرکات کشور ترخیص شده است.

مهدی میراشرفی افزود: حدود ۸۰ میلیون تن صادرات داشتیم که ۱۰ درصد رشد کرده است. وی ادامه داد: همچنین حدود ۲۰ میلیون تن واردات با سه درصد افزایش وزنی داشتیم.معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: این حاصل تلاش فعالان اقتصادی و پاسخی به بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است که کشوری به این بزرگی در این شرایط بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن با ۵۰ میلیارد دلار واردات و صادرات داشته است. رئیس کل گمرک همچنین در این نشست به سوالات فعالان اقتصادی استان پاسخ داد.