:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

پیشنهاد جدید ایران برای چینی‌ها

در صورتی که شرکت‌های چینی منافع ایران را تامین کنند، آنها می‌توانند جانشین برخی شرکت‌های خارجی در ایران شوند که سالیان سال حضور داشته‌اند.
کد خبر: ۱۴۴۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
اقتصادگردان- رضا رحمانی در سفر خود به چین، با بیان اینکه روابط دو کشور به صورت راهبردی و بلندمدت است، گفت: ما در شرایط جدید می‌توانیم در خودروسازی، دارو، نفت و گاز و پتروشیمی، مخابرات و لوازم خانگی هوشمند، همچنین احداث راه آهن پرسرعت و موارد دیگر همکاری کنیم و دو کشور ظرفیت‌های کم نظیری از این لحاظ دارند. او عنوان کرد: ما به رابطه برد برد بین دو طرف نگاه می‌کنیم و در حوزه‌های نفت و پتروشیمی و برخی موارد دیگر در ایران پتانسیل‌هایی داریم در کنار این پتانسیل‌ها برخی اقلام سنتی از قبیل فرش و زعفران هم هست که اگر بتوانیم تجارت سنتی را با همکاری‌های جدید در حوزه‌هایی مثل ظرفیت‌های خودروسازی تلفیق کنیم، چین می‌تواند جانشین برخی شرکت‌های خارجی در ایران شود که سالیان سال است در ایران حضور دارند. وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: در صورتی که شرکت‌های چینی منافع ایران را تامین کنند، آنها می‌توانند جانشین برخی شرکت‌های خارجی در ایران شوند که سالیان سال حضور داشته‌اند. او عنوان کرد: نقش چین در زمینه اقتصاد و تجارت با ایران به تنهایی فراتر از کشورهای اوراسیا است چین هم از نظر ظرفیت‌های جمعیتی و پتانسیل‌های اقتصادی و هم از نظر صادرات و واردات و همکاری‌های فناوری با جمهوری اسلامی ایران، نقش بسیار متفاوت و منحصر بفردی دارد. رحمانی تصریح کرد: ضروری است سرمایه‌گذاری‌های بین دو کشور افزایش پیدا کند ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای چین پرونده جداگانه‌ای باز کرده‌ایم و به این کشور نگاه ویژه‌ای داریم ما بنا به دعوت مقامات چینی در این نمایشگاه شرکت کرده‌ایم و امیدواریم بازرگانان و تجار ایرانی و چینی از این طریق بیشتر با یکدیگر آشنا شوند. او در مورد طرح «یک کمربند - یک جاده» نیز گفت: ما در همکاری در زمینه پیشنهاد یک کمربند یک جاده با طرف چین طرح راه‌اندازی شهرک مشترک داریم که منطقه‌ای به وسعت دو هزار هکتار برای این کار اختصاص داده‌ایم. وزیر صمت گفت: ایران به دلیل موقعیت جغرافیای خود می‌تواند به عنوان محل همرسی و انشعاب راه‌های ارتباطی مختلف تجاری و اقتصادی بین آسیای مرکزی، هند، اروپا و قاره افریقا باشد اراده سیاسی و شرایط دو کشور هم موجود و مساعد است و مهم این است که این ظرفیت‌ها فعال شود دولت‌ها بسترسازی می‌کنند و مردم هستند که باید وارد صحنه شوند و نقش خود را ایفا کنند.

      بازار چین فرصتی بی‌نظیر

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران که به منظور شرکت در آیین گشایش دومین نمایشگاه واردات شانگهای و دیدار و گفت‌وگو با مقامات چین به این کشور سفر کرده است از بازار چین به عنوان بازاری بی‌نظیر یاد کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی باید بتوانند سهم خود را از این بازار بزرگ واردات چین کسب کنند. او در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه نمایشگاه واردات شانگهای دومین نمایشگاه چین در سطح کلان است، گفت: از آنجاییکه چین سالانه بالای 2 هزار میلیارد دلار واردات دارد برگزاری این نمایشگاه فرصت مهمی برای حضور جدی شرکت‌های ایرانی است. رحمانی گفت: سال گذشته نمایندگان ایران در این نمایشگاه حضور نداشتند اما امسال با دعوت وزارت بازرگانی چین حدود 20 شرکت ایرانی حضور دارند و حدود 50 محصول فناورانه هم عرضه خواهد شد. او افزود: در حاشیه این نمایشگاه برنامه‌های متنوعی از جمله افتتاح پاویون ملی ایران با هدف کسب سهم واقعی شرکت‌های ایرانی در بازار بی‌نظیر چین برگزار می‌شود. وزیر صمت با اشاره به اینکه کالاهای ایرانی در خیلی از حوزه‌ها قابلیت بسیار بالایی برای صادرات دارند گفت متاسفانه سهم کالاهای ایرانی از واردات چین حتی اگر با نفت هم حساب کنیم به یک درصد نخواهد رسید و این رقم بدون نفت هم چهار دهم درصد است لذا این نمایشگاه، ظرفیت و پتانسیل بی‌نظیری برای حضور کالاهای ایرانی است. این مقام مسوول با اشاره به نشست خود با اتاق بازرگانی شانگهای گفت در این نشست که با حضور فعالان تجاری و اقتصادی ایران و همکاران سفارت ایران در چین و کنسولگری ایران در شانگهای برگزار شد، مسائل و مشکلات سر راه توسعه تجارت میان دو کشور بررسی شد و امیدوارم بتوانیم با همکاری یکدیگر سهم بیشتری از بازار چین را کسب کنیم. او گفت: باید این حساسیت را در صادرکنندگان ایرانی ایجاد کنیم که چین بازار بزرگی دارد بطوری که برای شرکت در آیین گشایش این نمایشگاه تعداد زیادی از سران کشورها در حد رییس‌جمهوری و معاون رییس‌جمهوری حضور دارند که بیانگر اهمیت این رویداد اقتصادی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: جهت‌گیری و راهبرد اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران صادرات است و به عبارتی، صادرات پیشران اقتصاد ما در کنار نهضت ساخت داخل، است و اولویت ما هم در این زمینه، صادارت به کشورهای همسایه مانند چین است و یک نگاه راهبردی، کلان و درازمدت به این موضوع از طرف مسوولان جمهوری اسلامی خواهد شد.

      استقبال بازار چین از کشورهای جهان

رییس‌جمهوری چین در آیین گشایش دومین نمایشگاه واردات شانگهای اظهار کرد: جهانی‌سازی اقتصادی یک روند تاریخی است، طرف‌ها باید با برخورد و اقدام بازتر بازار جهانی را گسترش داده و سازوکار بهره‌مندی مشترک را بطور عملی ایجاد کنند همچنین طرف‌ها باید با روش‌های انعطاف پذیرتر، نیروهای محرکه جهانی شدن اقتصادی را تقویت بخشیده و تا حد امکان موانع آن را برطرف کنند. «شی جین پینگ» خواستار ایجاد نوعی اقتصاد باز و بهره‌وری مشارکتی در دنیا شد و گفت: او ضمن تاکید بر پرهیز از حمایت گرایی تجاری و یک جانبه گرایی گفت: باید موانع تجاری را از بین برد و زنجیره ارزش و زنجیره تامین جهانی را تکمیل و مشترکا برای شکل‌گیری نیازهای جدید در بازارهای جهانی تلاش کرد. شی از کشورها خواست بطور مشترک اقتصاد جهانی باز حاکی از همکاری، نوآوری و بهره مندی مشترک را بسازند و گفت: در نقطه آغاز جدید تاریخی، درهای چین بازتر خواهد شد چین ضمن پایبندی بر سیاست اساسی درهای باز به روی خارج، همچنان با درهای باز به اصلاحات، توسعه، نوآوری و پیشبرد پی در پی گسترش درهای باز خود یاری خواهد کرد. رییس‌جمهوری خلق چین بر ادامه گسترش درهای باز چین تاکید کرد و گفت: بازار چین بسیار بزرگ است و از حضور کشورهای جهان در بازار چین استقبال می‌شود چین ضمن تقویت نقش پایه مصرف داخلی در رشد اقتصادی و فعال‌تر کردن بازار داخلی خود، پایه مستحکمی برای رشد اقتصادی چین بنا کرده و فضای گسترده‌تری را برای رشد اقتصاد جهانی فراهم خواهد کرد. رییس‌جمهوری چین عنوان کرد: کشورش به نقش واردات بیشتر اهمیت داده و تعرفه گمرکی و هزینه‌ها در سازوکارهای مربوط را کاهش داده و ضمن ایجاد مناطق نمونه نوآور در توسعه تجاری، واردات کالاهای با کیفیت بالا و خدمات از کشورهای مختلف را افزایش خواهد داد. او افزود: چین ضمن پیشبرد واردات و صادرات، تجارت کالا و خدمات، تجارت دو جانبه و سرمایه‌گذاری دو طرفه، رشد سازگار و همگام تجارت و صنایع، به انتقال و جاری شدن منظم و آزاد عناصر مهم، تقسیم‌بندی کارآمد منابع و آمیختگی بازار داخلی و خارجی یاری خواهد کرد.