:
كمينه:۱۱.۵۱°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
اقتصادگردان از تحولات بازار ارز و طلا گزارش می دهد

ثبات نرخ طلا و سكه با وجود كاهش اونس طلا

مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار ميليون و 777 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 410 هزار و 300 تومان، سكه طرح 4 ميليون تومان و 20 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون تومان، نيم سكه 2 ميليون و 80 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 280 هزار تومان و سكه يك گرمي 850 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
اقتصادگردان-
روز سه شنبه 14 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با كاهش قيمت 12 دلاري به 1502 دلار رسيد. اما باوجودا افزايش نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11445 تومان، به دليل كاهش نرخ اونس جهاني، نرخ طلا و سكه تغييري نسبت به روز دوشنبه نكرد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار ميليون و 777 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 410 هزار و 300 تومان، سكه طرح 4 ميليون تومان و 20 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون تومان، نيم سكه 2 ميليون و 80 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 280 هزار تومان و سكه يك گرمي 850 هزار تومان معامله شد.
 سامانه سنا  نيز نرخ ميانگين ارز براي روز دوشنبه 13 آبان 98  را براي دلار 11 هزار و 205 تومان، يورو 12 هزار و 505 تومان، پوند انگليس 14 هزار و 38 تومان، درهم امارات 3 هزار و 40 تومان، لير تركيه 2 هزار و 39 تومان و يوآن چين يك هزار و 664 تومان اعلام كرد.

موفقیت حفظ ارزش پول ملی با وجود تحریم‌ها
از سوي ديگر، یک کارشناس اقتصادی بر موفقیت بانک مرکزی در حفظ ارزش پول با وجود تحریم‌ها تاکید و گفت: همان طور كه رییس کل بانک مرکزی از افزایش ارزش پول ملی طی یک سال گذشته خبر داده است. نرخ ارز، از ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان سال گذشته به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۸ رسید، و ۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملي را به همراه داشته است.
 حسین بازمحمدی در گفتگو با ایبِنا در این خصوص اظهار داشت: براساس نرخ برابری ارز محاسبه درستی بود و دلار در ۱۳ آبان ۹۷ با نرخ ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان و در همین تاریخ در سال جاری ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان بود.
وی افزود: اگر نرخ رشد را در نظر بگیریم به نرخ ۲۱ درصد تقویت ارزش ریال در مقابل دلار می رسیم که سیاست‌گذاری بانک مرکزی در شرایطی که کشور با تحریم های جدی روبرو است، موفقیت آمیز بوده و ثبات در نرخ ارز یا حتی کاهش ارزش پول های خارجی در مقابل ریال هم داشته ایم.
این کارشناس اقتصادی، گفت: به جز بخش نفت، سایر بخش ها مثل کشاورزی نرخ رشد مثبتی داشته اند و در بخش اقتصاد بدون نفت رشد مثبت و شکوفایی در حال وقوع است.
وی ادامه داد: باید در زمینه ارز به یک نرخ تعادلی برسیم و ضمن حفظ قدرت تولیدات داخل با محصولات وارداتی، به هزینه های زندگی مردم هم فشار نیاید و تولیدات داخل به مرور بازار را پُر کنند و قدرت رقابت یابند.
دلار جلو زد
از سوي ديگر به گزارش رویترز، دلار در معاملات بازارجهاني نیز به روند صعودی خود در برابر ارزهای مهم جهانی ادامه داد. در معاملات روز چهارشنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت. در روزهای اخیر، مواضع پکن و واشنگتن بر سر مقدمات اولیه امضای فاز نخست توافق تجاری به یکدیگر نزدیک‌تر شده است و طبق ادعای نشریه فایننشیال تایمز، مقامات آمریکایی در حال بررسی معافیت موقت بخشی از محصولات وارداتی خود از چین هستند. از سوی دیگر چین نیز موافقت کرده است که امضای فاز نخست توافق تجاری در خاک آمریکا صورت بگیرد.
کیوسوکه سوزوکی، مدیر ارشد ارزی در بانک " سوسیه جنرال" گفت: مساله جنگ تجاری آمریکا و چین در صدر توجهات معامله گران قرار دارد و بازار در حال حاضر نسبت به نزدیک تر شدن مواضع طرفین واکنش مثبتی از خود نشان داده است.
چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه های اضافی کرده اند.
مینوری اوچیدا- مدیر بخش تحقیقات بازارهای جهانی در بانک میتسوبیشی - گفت: در حال حضار فضای پرریسکی بر بازارها حاکم است و سرمایه گذاران نیز با احتیاط دست به معامله می‌زنند. اکنون شاهد انتشار اخبار مثبتی از جنگ تجاری هستیم و این اخبار تقاضا برای دلار را افزایش داده است. این روند ممکن است ادامه پیدا کند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۳۷ درصد افزایش در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۷.۹۳۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۷۱ دلار اعلام شد.
در حوزه برگزیت نیز پس از مدت‌ها کش و قوس، مجلس این کشور سرانجام با خواسته دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرده است. انتخابات پارلمانی دوازدهم دسامبر که نخستین انتخابات مجلس انگلیس در ماه دسامبر طی یک قرن اخیر نیز محسوب می‌شود، احتمالا به سه سال جنجال بر سر مساله برگزیت خاتمه خواهد داد با این حال هنوز حزب حاکم محافظه کار با حزب برگزیت به ائتلاف دست نیافته است و رهبر حزب کارگر نیز وعده داده است که درصورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم مجددی در خصوص برگزیت برگزار خواهد کرد. اتحادیه اروپا پیش تر با ارسال نامه‌ای به بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که تصمیم گرفته است مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تا پایان ماه ژانویه سال آینده میلادی تمدید کند.
در معاملات امروز، پوند با اندکی کاهش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۸۲ دلار مبادله شد. همچنین هر یورو به ۱.۱۰۷۴ دلار کاهش یافت تا مجددا یورو از کانال ۱.۱۱ دلاری رانده شود. هم چنین در معاملات روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا به ۱.۳۱۶۴ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۸۱ دلار سنگاپور مبادله شد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با افزایش محسوس نسبت به روز گذشته به ۱۰۹.۰۵۱۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۰۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۱۸ یوان چین اعلام شد.

چرا قیمت بالاتری در بازار طلا شکسته نخواهد شد؟
در خبري ديگر روند افزایشی تماشایی قیمت طلا از ماه مه تا ابتدای سپتامبر با وجود عواملی همچون تنشهای ژئوپلیتیکی و نگرش مثبت سرمایه‌گذاران متوقف شده است.
به گزارش ایسنا، فقدان تقاضای فیزیکی از سوی دو خریدار بزرگ جهان شامل چین و هند به طلا ضربه زده و تا زمانی که این فلز ارزشمند از منبع حمایت مذکور برخوردار نشود، برای افزایش بیشتر قیمت باید به سختی بجنگد.
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری از رکورد پایین ۱۲۶۵ دلار و ۸۵ سنت در دوم ماه مه، ۲۳ درصد رشد کرد و به ۱۵۵۷ دلار در چهارم سپتامبر رسید که در نتیجه هجوم سرمایه گذاران به صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) در بحبوحه ادامه مناقشات تجاری میان آمریکا و چین، تنش‌ها در خاورمیانه و بروز نشانه‌های کندی رشد اقتصاد جهانی روی داد.
اما طلا از زمانی که به بالاترین حد در شش سال اخیر صعود کرد، در بازه محدودی بین ۱۴۵۸ تا ۱۵۳۵ دلار معامله شده است.
عدم تقاضا میان خریداران چینی و هندی که با افزایش شدید قیمتهای داخلی روبرو شده‌اند، محتمل‌ترین دلیل برای عدم ادامه روند افزایشی طلا بوده است. طبق گزارش رفینیتیو GFMS، تقاضا برای جواهرات در سه ماهه سوم امسال ۲۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد و به ۳۱۷ تن رسید که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۰ تاکنون بوده است.

تقاضا برای سرمایه‌گذاری خرد در همین مدت اندک بود و با ۲۵ درصد کاهش، به ۲۰۳ تن رسید که پایین‌ترین میزان از سه ماهه اول سال ۲۰۰۹ بود. عدم علاقه به جواهرات، شمش‌ها و سکه‌های طلا با رشد موجودی صندوقهای ETF به میزان ۲۴۷ تن جبران شد. ورود سرمایه به این صندوقها از ابتدای امسال روند قوی داشته و موجودی طلای صندوقهای ETF تا پایان سپتامبر بر مبنای سال ۲۱ درصد افزایش یافت و نزدیک به رکورد سال ۲۰۱۲ قرار گرفت.
با این حال به نظر می‌رسد جریان ورود سرمایه به صندوقهای ETF راکد شده است. ذخایر "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF تحت پشتوانه طلا است، از پایان سپتامبر که ۲۹.۶۷ میلیون اونس بود، تا حد زیادی ثابت بوده و تا روز دوشنبه به ۲۹.۴۱ میلیون اونس رسید.
نشانه نگران کننده دیگر برای طلا این است که به نظر می‌رسد تقاضای هند تحت فشار قرار گرفته و طبق آمار دولتی، میزان واردات این کشور در اکتبر به ۳۸ تن در مقایسه با ۵۷ تن در مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد. کاهش واردات در اکتبر چهارمین کاهش ماهانه متوالی واردات هند است که دومین مصرف کننده بزرگ طلا به شمار می‌رود.
چین که بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان است هم طلای کمتری وارد می‌کند و آمار هنگ کنگ که مجرای اصلی واردات طلا به سرزمین اصلی چین است ۹ درصد کاهش در سپتامبر نسبت به اوت را نشان می‌دهد.

چین آمار تجارت طلا را ارایه نمی‌کند و آمار هنگ کنگ ممکن است تصویر کاملی از خرید این کشور نباشد زیرا طلا از طریق شانگهای و پکن هم وارد می‌شود. با این همه محاسبات برمبنای آمار انجمن طلای چین نشان داد که مصرف در سه ماهه سوم ۲۴۴.۸ تن بود که ۲۰.۷ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان داد.
با تقاضای ضعیف در بزرگترین خریداران طلای جهان و توقف روند رشد موجودی صندوقهای ETF عجیب نیست که طلا برای صعود در هفته‌های اخیر به مشکل برخورده است. احتمال ولو اندک توافق تجاری میان آمریکا و چین هم مانع بیشتری سر راه افزایش قیمت طلا ایجاد کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، اما با توجه به ماهیت متغیر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و برهم خوردن توافق تجاری، هنوز زود است فاتحه روند صعودی طلا خوانده شود. وضعیت ژئوپلیتیکی نیز در هر لحظه ممکن است تغییرات جدیدی پیدا کند در حالی که اقتصاد جهانی هنوز از خطر نجسته است و تمامی این عوامل باعث شده است طلا در بازه محدودی حبس شده و نه کاهش و نه افزایش پیدا کند.
ارز دیجیتالی ترکیه سال‌ آینده
همچنين به گزارش یاهو فاینانس، در سال ۲۰۱۸ ترکیه دچار یکی از بدترین بحران های بدهی و ارزی در تاریخ خود شد. ارزش لیر از ماه می ۲۰۱۸ تا جایی کاهش یافت که بسیاری از صرافی‌ها در استانبول از خرید و فروش ارز دست کشیدند تا مشخص شود روند ریزشی ارزش لیر تا کجا ادامه خواهد داشت.
پس از آن اتفاق بود که بحث ارزهای دیجیتالی به عنوان یکی از راهکارهای افزایش تاب‌آوری اقتصادی در ترکیه شکل جدی‌تری به خود گرفت. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در ژوئیه امسال، بانک مرکزی را رسما مامور راه اندازی ارز دیجیتالی ملی این کشور کرد و اکنون به نظر می رسد کار راه اندازی این ارز همزمان با بهبود تدریجی وضعیت اقتصادی ترکیه در مراحل پایانی خود قرار دارد.
نسخه اولیه این ارز دیجیتالی برای نخستین بار توسط فوات اوکتای، معاون اردوغان به عنوان بخشی از برنامه توسعه اقتصادی ترکیه تا سال ۲۰۲۳ به کمیته برنامه ریزی بودجه مجلس این کشور معرفی شد. این ارز دیجیتالی توسط بانک مرکزی ترکیه و با همکاری شورای مطالعاتی فناوری این بانک موسوم به " توبیتاک"  توسعه داده شده است.
نشریه رسمی دولت ترکیه به نام " رسمی گازت" به نقل از اردوغان نوشته است که راه اندازی ارز دیجیتالی ترکیه ممکن است زودتر از موعد زمانی مقرر صورت گیرد و آزمایش های فنی روی این ارز احتمالا تا اواسط سال ۲۰۲۰ به پایان خواهند رسید و انتظار می‌رود در صورت تداوم پیشرفت ها این ارز تا اواخر سال آینده راه اندازی شود.
لیر دیجیتالی امکان انجام طیف گسترده‌ای از تراکنش ها را برای شهروندان ترک مهیا خواهد کرد و از ابزارهای مالی موجود تمرکززدایی خواهد کرد. طبق اعلام وزارت دارایی و خزانه داری ترکیه، ارز جدید باعث ارتقای روند گذار اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال محور این کشور خواهد شد.
 در حال حاضر بسیاری از شهروندان ترک به ویژه جوان‌تر ها در حال معامله ارزهای دیجیتالی موجود در بازار هستند و طبق اعلام سایت " کوین این" که یکی از بزرگ ترین پلتفرم های معامله ارزهای دیجیتالی ترکیه است، میزان معاملات این ارزها در طول یک سال اخیر در ترکیه ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

ارزش یوان به بالاترین سطح سه‌ماه اخیر رسید
همچنين یک روز پس از افزایش خوش‌بینی‌ها به مذاکرات تجاری چین و آمریکا، ارزش یوان در بازارهای جهانی بالا رفت. به گزارش ایبِنا، خوش‌بینی‌ها به پایان جنگ تجاری ارزش یوان را بالاترین سطح خود در سه ماه اخیر رسانده است. با این‌حال روند تقویت ارزش پول ملی چین کُند بوده که نشان می‌دهد فعالان بازار و سرمایه‌گذاران با دقت روند مذاکرات را زیر نظر دارند و سیاست‌های مالی چین را نیز با دقت رصد می‌کنند.ارزش یوان به ۶.۹۹ معادل هر دلار رسیده و در محدوده روانی هفت دلاری در نوسان است.
همچنين گروه مالی سافت بانک ژاپن برای نخستین بار در ۱۴ سال اخیر از زیان مالی در یکی از سه‌ماهه‌های سال خبر داد. به گزارش ایبِنا، ویژن فاند که یکی از زیرشاخه‌های اصلی گروه سافت بانک است که از ضرر ۸.۹ میلیارد دلاری خبر داده تا برای نخستین بار در ۱۴ سال گذشته این گروه گزارش زیان منتشر کند.
عمق زیان منتشر شده نگرانی‌هایی را درباره سیاست‌های پسر ماسایوشی، موسس این گروه ایجاد کرده که به حمایت گسترده از استارت‌آپ‌ها پرداخته و بخش زیادی از سرمایه گروه را در این بخش هدر داده است.
این نهاد بزرگ سرمایه‌گذاری ژاپن در مجموع زیانی ۶.۵ میلیارد دلار را در سه‌ماهه جولای تا سپتامبر به ثبت رسانده. این در حالی است که سافت بانک در مدت مشابه سال گذشته معادل همین رقم سود به ثبت رسانده بود.
سافت‌بانک، گروه سرمایه‌گذار ژاپنی است که در زمینه ارائه خدمات خطوط تلفن ثابت، شبکه تلفن همراه، خدمات اینترنت و پهن‌باند، بازاریابی و تجارت الکترونیک، همچنین در حوزه رسانه‌های گروهی فعالیت می‌کند.
شرکت سافت‌بانک در سال ۱۹۸۱ راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۱ ارزش بازار آن معادل ۴۳٫۵۲ میلیارد دلار برآورد شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر توکیو، ژاپن قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نیویورک و بورس توکیو معامله می‌شود.