:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
وزیر نیرو در مراسم افتتاح نیروگاه ‌برق‌آبی سردشت؛

اجرای 16 هزار میلیارد تومان پروژه صنعت آب و برق در آذربایجان‌غربی، دعوت وزیر نیرو از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در طرح‌های گردشگری آبی

وزیر نیرو با اشاره به رونمایی از اولین فراخوان سرمایه‌گذاری طرح گردشگری آبی، گفت: بدین منظور از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند دعوت می‌شود با مراجعه به سایت شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌های مختلف در جریان فرصت‌های فراهم شده در این زمینه قرار گیرند.
کد خبر: ۱۴۴۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
اقتصادگردان- رضا اردکانیان در مراسم افتتاح نیروگاه 150 مگاواتی سردشت گفت: امروز در شهرستان سردشت موفق شده‌ایم 4.5 ماه پس از گذشت دستور رئیس‌جمهور، برای اولین بار عرصه مخازن سدهای کشور را بر روی مردم و سرمایه‌گذاران به منظور اجرای طرح‌های گردشگری آبی باز کنیم.
اردکانیان افزود: با همکاری نزدیک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مقدمات لازم برای اجرای این طرح فراهم شده و امروز نیز نخستین فراخوان این طرح مهم و چندمنظوره را در محل دریاچه سد مخزنی سردشت به مرحله اجرا نزدیک کرده‌ایم تا در آینده نزدیک هموطنان ما بتوانند از مواهب طبیعی و خداداد و نیز سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این منطقه به نحو مناسبی بهره‌ ببرند.
وزیر نیرو تاکید کرد: بدین منظور از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند دعوت می‌شود با مراجعه به سایت شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌های مختلف در جریان فرصت‌های فراهم شده در این زمینه قرار بگیرند تا در فاصل بهار و تابستان آینده بتوانیم ظرفیت‌های وسیع سدهای بزرگ کشور را در اختیار مردم قرار بدهیم.
اردکانیان خاطرنشان کرد: این طرح تاثیر مهمی در رونق اقتصاد محلی و اشتغال‌زایی در پی خواهد داشت.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به آغاز اجرای برنامه 099 گفت: در قالب اجرای این طرح در تلاشیم تا در حالی که تولید خود را افزایش داده و صادرات انرژی به کشورهای همسایه را ادامه خواهیم داد بتوانیم اوج مصرف برق سال آینده را نیز همچون تابستان امسال بدون قطعی برق و خاموشی صفر سپری کنیم.
وزیر نیرو اضافه کرد: امیدواریم در بخش آب و فاضلاب نیز با توجه به تحولی که در ساختار وزارت نیرو به منظور تجمیع فعالیت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی صورت خواهد گرفت، بتوانیم شاهد توسعه و رونق سریعتری‌ در خدمات‌رسانی به هموطنان روستایی باشیم.
اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نیروگاه 150 مگاواتی سردشت در قالب پویش  "#هرهفته_الف_ب_ایران" به بهره‌برداری رسیده است، گفت: در راستای اجرای این پویش مقرر شده است تا پایان امسال 227 پروژه بزرگ تامین و توریع آب و برق و همچنین جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب با اعتباری بالغ بر 33 هزار میلیارد تومان در استان‌های مختلف به بهره‌برداری برسد.
وی افزود: بر اساس این پویش 10 سد تا پایان سال در 6 استان کشور افتتاح می‌شود که بیش از 745 میلیون مترمکعب آب را برای مصارف مختلف مهار خواهند کرد.
وزیر نیرو ادامه داد: همچنین در قالب اجرای این پویش 26 هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی در چهار استان کشور، جمعیتی بالغ بر 1.5 میلیون نفر را در روستاهای این مناطق تحت پوشش این شبکه‌ها قرار خواهند داد.
اردکانیان با تاکید بر اینکه تا پایان امسال یک هزار و 124 روستای دیگر از شبکه آب سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته به طور متوسط روزانه 6 روستای کشور با هزینه‌ای بالغ بر 4.5 میلیارد تومان از این نعمت برخوردار خواهند شد.
وزیر نیرو ادامه داد: افتتاح 29 تصفیه‌خانه فاضلاب در 16 استان و بهره‌برداری از 12 تصفیه‌خانه آب شرب در 9 استان کشور بخشی از پروژه‌های پویش "#هرهفته_الف_ب_ایران" در بخش آب خواهد بود.
وی به طرح‌های بخش برق در این زمینه اشاره کرد و افزود: در حالی که تا شروع دولت تدبیر و امید به طور متوسط سالانه یک هزار و 775 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است، از سال 92 تاکنون نرخ متوسط افزایش ظرفیت تولید برق کشور حدود دو هزار و 150 مگاوات بوده و تا پایان امسال نیز سه هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید و 26 نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت 278 مگاوات وارد مدار خواهد شد.
اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه وزارت نیرو در استان آذربایجان‌غربی 141 پروژه بزرگ آب و برق در دست اجرا دارد، اضافه کرد: این طرح‌ها با اعتباری بیش از 16 هزار میلیارد تومان و متوسط پیشرفت فیزیکی 54 درصدی در حال ساخت هستند که امیدواریم بخش قابل توجهی از این طرح‌ها تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسند.
وزیر نیرو افزود: امروز با افتتاح پروژه‌های آب و فاضلاب استان آذربایجان‌غربی تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور به عدد 229 و تعداد تصفیه‌خانه‌های آب نیز به عدد 148 رسید.