:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
از سوی متخصصان شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی

انحصار ساخت دستگاه ثبت تصاویر درون‌چاهی شکسته شد

متخصصان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در ساخت دستگاه ثبت تصاویر درون‌چاهی انحصارشکنی کردند.
کد خبر: ۱۴۴۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
اقتصادگردان- به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، حمید ایزدی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی اظهار کرد: دستگاه ثبت تصاویر درون‌چاهی با دانش کاملا بومی و در مدت سه سال فعالیت‌ پژوهشی و اجرایی متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد.

وی افزود: دوربین درون‌چاهی روی یکی از چاه‌های میدان گازی هما با موفقیت آزمایش و تصاویر دریافتی از آن برای تعمیر چاه استفاده شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی تصریح کرد: دستگاه ثبت تصاویر درون‌چاهی برای مشاهده رفتار چاه و رفع انواع مشکل‌ها در عملیات مانده‌یابی، بررسی وضع رشته تکمیلی و امکان تصویربرداری از دیواره داخلی چاه‌های نفت و گاز کاربرد دارد.

ایزدی درباره دیگر کاربردهای این دستگاه افزود: با استفاده از فناوری ثبت تصاویر درون‌چاهی، ضمن دریافت اطلاعات صحیح از وضع درون چاه، امکان تصمیم‌گیری مناسب و عملی برای بسیاری از مشکلات درون‌چاهی با ریسک عملیاتی پایین‌تر فراهم می‌شود، همچنین تشخیص زودهنگام بعضی از مشکلات درون‌چاهی، حذف عملیات تعمیر مرتبط با آن را به دنبال دارد که ضمن کاهش زمان بسته شدن چاه و افزایش تولید، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای نیز رقم می‌خورد.

بر اساس این گزارش، دستگاه ثبت تصاویر درون چاهی، حاصل تلاش سه ساله حامد یزدان پناه،  امین میرحاصلی ایگدر و علی قاسمیان سه نفر از کارشناسان و پژوهشگران اداره خدمات فنی چاه‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که پیش از این نیز اختراع‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی تخصصی را در حوزه نفت و گاز کشور داشته‌اند.