:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

طرح تاپ می تواند استان آذربایجان شرقی را به استانی پیشرو در صادرات دانش محور تبدیل نماید

با توجه به پیشگام بودن استان آذربایجان شرقی در صادرات غیرنفتی وهمچنین ظرفیت عظیم علمی و صنعتی استان، پیاده سازی طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار می تواند این استان را به استانی پیشرو در صادرات دانش محور تبدیل نماید.
کد خبر: ۱۴۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
اقتصادگردان- حسن آقاکثیری، رئیس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صمت که به دعوت سازمان صمت و استانداری استان آذربایجان شرقی برای ارائه طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) و همچنین حضور در جشنواره و نمایشگاه فناوری های پیشرفته ربع رشیدی (RINOTEX2019) در شهر تبریز حضور یافت در جمع صاحبان صنایع استان با بیان این مطلب افزود؛ صنعت و دانشگاه هر دو سیر تحولاتی را پشت سر گذاشته اند و این تحولات گسترده همچنان ادامه دارد، بطوری که دانشگاه ها از نسل اول که آموزش محور بوده اند به سمت چهارمین نسل از دانشگاهها یعنی دانشگاه های ماموریت گرا ارتقاء یافته اند، همین طور صنایع نیز سه انقلاب را طی نموده اند و در حال حاضر در ابتدای دوره انقلاب صنعتی چهارم هستیم و سرعت تغییرات تکنولوژیک به حدی افزایش یافته که فاصله انقلابهای صنعتی اخیر بسیار کاهش یافته است. بنابراین دانشگاه ها و صنایع کشور ما نیز باید بصورت توامان و در یک مکانیزم برد-برد برای جامعه خلق ارزش نموده و رقابت پذیری ملی را تقویت نمایند.

وی با اشاره به جایگاه ایران در رقابت پذیری جهانی افزود؛ کشور ما به لحاظ تعداد دانشگاه، دانشجو و انتشارات علمی از بسیاری از کشورهای پیشرفته جلوتر است اما باید توجه داشت که شاخص های مهارتی نشان می دهد که کیفیت آموزش های کاربردی و همچنین توانمندی های مهارتی فارغ التحصیلان متناسب با رشد کمی آنها نیست. از سوی دیگر صنایع نیز به شدت متحول شده اند و بنابراین صنعتگران نیز باید به سمت نوآوری و کسب دانش فنی بروند و از این منظر سعی کنند با بکارگیری تکنولوژی های جدید و متنوع و استفاده بهینه از آخرین نتایج پژوهشی دانشگاهیان و پژوهشگران کشور، در عرصه صنعت، موج ساز و یا حداقل سوار بر موج تحولات تکنولوژیک باشند.

آقاکثیری خاطرنشان کرد:طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار که به همت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با هدف توسعه تکنولوژیک بنگاه های اقتصادی با استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مشمولین خدمت مقدس سربازی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند از سال گذشته کلید خورده و با توجه به اهمیت موضوع در سالهای 97 و 98 از پروژه های دارای اولویت وزارت صمت بوده و در راستای رونق تولید و اشتغال بخش تعریف شده است.

مدیر طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار افزود: این طرح با فعالیت گسترده در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری و استفاده از ظرفیت های بخشی و فرابخشی، انجمن ها و تشکل ها به سرعت در حال انجام است و اقدامات لازم درخصوص بخش های مربوط به بنگاه ها، اعضای هیات علمی و دانشجویان انجام شده و با مجوز اخیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، به زودی بخش مربوط به سرباز تاپ نیز راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: به همت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت و ستاد کل نیروهای مسلح با موافقت مقام معظم رهبری برای اولین بار جذب فارغ التحصیلان سرباز در بنگاه های تولیدی امکانپذیر شده است و مشمولین می توانند دوره سربازی خود را در واحدهای تحقیق، توسعه و نوآوری بنگاه ها سپری نمایند.

گفتنی است طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار در جشنواره و نمایشگاه ربع رشیدی که از 13 تا 17 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه های تبریز برگزار می شود در قالب غرفه سازمان صمت آذربایجان شرقی ارائه می شود.