:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
گزارش سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به کشور چین :

تأکید بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با دیگر کشورها با تکیه بر توانمندی‌های داخلی

وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از شرکت در هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای در تاشکند ازبکستان، برای شرکت در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی واردات چین و انجام چند دیدار و ملاقات کاری مهم به کشور چین سفر کرد.
کد خبر: ۱۴۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
اقتصادگردان- شانگهای از شهرهای استراتژیک و با اهمیت چین است که بصورت پیوسته در حال بهبود ساختار صنعتی خود است، بطوریکه درآمد شرکت های دولتی در این شهر در سال ۲۰۱۷ به رقم ۳۰۰ میلیارد دلار رسید که یک هشتم کل درآمد این شرکت ها در سطح چین است.

ورود وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان به این شهر و دیدارهای که با سران کشورها ، تجار و بازرگانان داشت به پیشبرد اهداف توسعه تجاری و مراودات اقتصادی و معرفی و شناسایی تواننمدی های کشورمان کمک ویژه ای کرد.

گرچه شانگهای بدلیل موقعیت استثنائی و بندری خود در سالهای گذشته همواره نسبت به سایر مناطق چین از توسعه اقتصادی بیشتری برخوردار و حتی تا قبل از جنگ جهانی دوم با در اختیار داشتن نصف کل تجارت خارجی چین مهمترین مرکز پولی و مالی در قاره آسیا بوده است، لیکن از زمان آغاز توسعه، به سرعت از استانهای جنوبی سبقت گرفت و به عنوان مرکز تجارت چین ایفای نقش کرد بطوریکه در پایان سال ۲۰۱۷ حجم تجارت خارجی این شهر به حدود ۴۹۰ میلیارد دلار بالغ شد که از این رقم ۱۴۵ میلیارد دلار آن مربوط به ارقام تجارت در منطقه آزاد آزمایشی تجاری شانگهای بوده است .

صادرات این کلان شهر ۲۴۰ میلیارد دلار و واردات آن نیز ۲۵۰ میلیارد دلار اعلام شده است و مهمترین شرکای تجاری شانگهای را اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ژاپن تشکیل می دهند و در سال ۲۰۱۸ هنگ کنگ، ژاپن و سنگاپور مهم ترین سرمایه گذاران در شانگهای بودند.

سخنان وزیر صمت در گفتگو با رادیو بین المللی چین/ تأکید بر روابط راهبردی و بلند مدت ایران و چین

او در جریان این سفر و در مصاحبه ای که با رادیو بین المللی چین داشت گفت که ما در شرایط جدید می توانیم در خودروسازی، دارو، نفت و گاز و پتروشیمی، مخابرات و لوازم خانگی هوشمند، همچنین احداث راه آهن پرسرعت و موارد با چینی ها دیگر همکاری کنیم و دو کشور ظرفیت های کم نظیری از این لحاظ دارند.

وزیر صمت در ادامه به اهمیت نمایشگاه واردات شانگهای پرداخت و اضافه کرد که این نمایشگاه حرکت اقتصادی جدیدی از طرف چین است و ما از این فرصت استقبال کرده ایم.

رحمانی با بیان اینکه ما به رابطه برد برد بین دو طرف نگاه می کنیم و در حوزه های نفت و پتروشیمی و برخی موارد دیگر در ایران پتانسیل هایی داریم ادامه داد که در کنار این پتانسیل ها برخی اقلام سنتی از قبیل فرش و زعفران هم هست که اگر بتوانیم تجارت سنتی را با همکاری های جدید مثلاً در ظرفیت های خودروسازی تلفیق کنیم، چین می تواند جانشین برخی شرکت های خارجی در ایران شود که سالیان سال است در ایران حضور دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران افزود که در صورتی که شرکت های چینی منافع ایران را تامین کنند، آنها می توانند جانشین برخی شرکت های خارجی در ایران شوند که سالیان سال حضور داشته اند.

وزیر صمت ایران ادامه داد که ضروری است سرمایه گذاری های بین دو کشور افزایش پیدا کند ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای چین پرونده جداگانه ای باز کرده ایم و به این کشور نگاه ویژه ای داریم ما بنا به دعوت مقامات چینی در این نمایشگاه شرکت کرده ایم و امیدواریم بازرگانان و تجار ایرانی و چینی از این طریق بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

رحمانی در ادامه در مورد طرح «یک کمربند - یک جاده» هم گفت که ما در همکاری در زمینه پیشنهاد یک کمربند یک جاده با طرف چین طرح راه اندازی شهرک مشترک داریم که منطقه ای به وسعت دو هزار هکتار برای این کار اختصاص داده ایم.

معرفی توانمندی های تولیدی و صنعتی ایران در نمایشگاه بین المللی واردات چین

اما دومین نمایشگاه بین المللی واردات (CIIE) شانگهای چین 2019 با مشارکت ۱۵۰ از سراسر جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران از ۱۴ آبان سال جاری در شانگهای برگزار شد، بیش از سه هزار شرکت در این دوره از نمایشگاه حضور داشتند که بالغ بر یک هزار شرکت برای نخستین بار است که در بازار چین، تولیدات خود را عرضه کردند.

ایران نیز با حضور در دومین نمایشگاه بین المللی واردات (CIIE) شانگهای چین، توانمندی های تولیدی و صنعتی خود را در معرض دید بسیاری از بازرگانان و تجار شناخته شده و جهانی حاضر در این نمایشگاه قرار داد.

این نمایشگاه بین المللی شامل سه بخش کشورها، شرکت ها و مجمع اقتصادی «هونگ چیائو» بود که در مجموع ۶۴ کشور و سه سازمان بین المللی در بخش نمایشگاه جامع کشورها به منظور نشان دادن ظرفیت، وضعیت و موفقیت های خود در زمینه تجارت و سرمایه گذاری، شرکت کرده اند و با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه واردات برای کشور چین، همزمان به مدت 3 روز، شهر شانگهای تعطیل رسمی بود.

بیش از ۲۵۰ شرکت حاضر در این نمایشگاه یا جزو ۵۰۰ شرکت برتر دنیا یا در صنف خود پیشتاز و مطرح بودند و همچنین تعداد فرآورده ها و فناوری های جدید که در این نمایشگاه رونمایی شد، بیشتر از دوره اول نمایشگاه بود.

همچنین در بخش شرکت ها نیز بیش از 3 هزار شرکت از ۱۵۰ کشور جهان حضور داشتند و اقلامی مانند لوازم روزمره با فناوری جدید، خودرو، تجهیزات، لوازم پزشکی و دارو، لوازم خانگی، تجارت خدماتی، خوراک و محصولات کشاورزی را به نمایش گذاشتند.

حضور پررنگ ایران در نمایشگاه بین المللی واردات چین

اما محصولات دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه بین المللی واردات چین حضوری پررنگ داشتند.

سیاست های اقتصادی کشور چین در سال های اخیر در راستای توسعه واردات به چین هدف گذاری شده است به همین منظور یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه واردات چین معرفی محصولات خارجی برای مصرف بازار داخل است.

با توجه به حضور پررنگ ایران در یک دهه گذشته در این بازار و افزایش صادرات کالاهای کشورمان با ارزش افزوده ، کشورمان با دو غرفه ملی و تجاری در دومین نمایشگاه واردات چین حضور پیدا کرد.

در غرفه تجاری کالاهای سنتی و در غرفه ملی ظرفیت‌های جدید ایران در تولید محصولاتی با فناوری بالا و دانش‌بنیان معرفی شد.

دیدار با بازرگانان ایرانی مقیم چین

وزیر صمت در جریان این سفر دیدارهای مختلفی نیز داشت. رحمانی دیدار با بازرگانان ایرانی مقیم چین بر ضرورت توسعه صادرات کالاهای ایرانی و ایجاد بازارهای جدید هدف صادراتی تاکید کرد.

او در این دیدار که در جوی صمیمی برگزار شد، با اشاره به برنامه های صادراتی کشورمان در سال رونق تولید گفت که افزایش صادرات غیرنفتی را به ۱۵ کشور همسایه در دستور کار داریم.

وزیر صمت اما خطاب به بازرگانان و تجار تصریح و توصیه کرد که بر روی افزایش مقاصد صادراتی کالاهای ساخت کشورمان و ایجاد بازارهای هدف صادراتی کار کنید.

رحمانی پیش از این دیدار نیز دیداری با وزیر کشاورزی و غذای بلاروس انجام داد.

دیدار با وزیر کشاورزی و غذای بلاروس

رحمانی در دیدار با خاتسکو اناتولی «وزیر کشاورزی و غذای کشور بلاروس» بر توسعه و تعمیق مناسبات تجاری میان دو کشور تأکید کرد.

او در این دیدار که در حاشیه برنامه‌های نمایشگاه بین المللی واردات چین در شانگهای انجام گرفت، با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور ایران و بلاروس در حوزه کشاورزی و مواد غذایی، افزود که گسترش مناسبات تجاری و تسهیل فعالیت تجار و بازرگانان دو کشور باید در دستور کار قرار بگیرد.

اهمیت شانگهای و ظرفیت های تجاری اقتصادی این شهر

اما در خصوص شانگهای باید یادآوری کرد که در سال ۲۰۱۸ حجم کل تجارت خارجی شانگهای حدود ۵۲۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته یک رشد ۵ / ۵ درصدی را تجربه کرده است. در این میان۳۱۲ میلیارد دلار سهم واردات و ۲۰۸ میلیارد دلار آن سهم صادرات شانگهای بوده است.

از صنایع مهم و برجسته شانگهای می توان به صنعت فناوری اطلاعات (IT) و الکترونیک، فولاده فرآوری مواد شیمیایی ، خودرو سازی ، هوا فضا، نانو و بیوتکنولوزی اشاره کرد.

اهمیت شانگهای برای چین نیز از این لحاظ قابل توجه است که این کشور با هدف تبدیل شانگهای به مرکزیت پولی و مالی در آسیا نسبت به راه اندازی بورس طلا و نفت خام و از همه مهمتر مرکزیت جهانی یوآن در شانگهای اقدام کرده است.

در برنامه های راهبرردی وزارت صمت که در ۷ محور و ۳۵ برنامه محوری تدوین شده است، توجه به صادرات با محوریت صادرات اقلام و کالاهای غیرنفتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ایجاد بازارهای هدف صادراتی جدید برای معرفی ظرفیت ها و قابلیت های تولیدات داخلی کشورمان به خصوص در این شرایط تحریم موضوعی ضروری است.

این گونه سفرها و دیدارهای دو جانبه و چند جانبه در راستای این راهبرد استراتژیک می توان مثمر ثمر و کلیدی واقع شود.