:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اذعان آمریکایی‌ها به بی‌اثر بودن تحریم‌های جدید علیه ایران

رادیو آمریکا در تحلیلی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا بر ضد بخش عمرانی ایران، نسبت به کارا بودن این تحریم‌ها ابراز تردید کرد.
کد خبر: ۱۴۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
اقتصادگردان- دولت ترامپ روز ۳۱ اکتبر اعلام کرد که بخش عمرانی ایران را به دلیل آن‌چه که کاخ سفید " کنترل مستقیم و غیرمستقیم سپاه پاسداران" بر روی این بخش خوانده، تحریم کرده است. وزارت خارجه ایران در واکنش به این تحریم‌ها آن را تروریسم اقتصادی آمریکا خوانده و افزوده است که این تحریم‌ها نشان دهنده ضعف و شکست دیپلماسی آمریکایی است.  

موضوع تحریم بر ضد بخش‌های عمرانی ایران موضوع جدیدی نیست و آمریکا در سال ۲۰۰۷ قرارگاه خاتم‌الانبیا را تحریم کرد و در سال ۲۰۱۰ نیز چهار زیرمجموعه این قرارگاه به فهرست تحریم‌ها افزوده شدند. تحریم‌های اخیر آمریکا اما به ویژه فروش چهار محصول گرافیت، آهن آلات، ذغال و نرم افزارهای مربوطه به ایران را تحریم کرده است.

سعید قاسمی‌نژاد- پژوهشگر اقتصاد ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی - گفت: شرکت‌های عمرانی ایران معمولا خود مواد مورد نیاز نظیر سیمان و فولاد را تولید می‌کنند و وابستگی کمی به واردات محصولاتی که توسط آمریکا تحریم شد، دارند.

علی واعظ - کارشناس گروه بین المللی بحران که در بلژیک مستقر است - نیز گفت که تحریم‌های قبلی آمریکا که توسط ترامپ و دولت‌های قبلی علیه ایران اعمال شده‌اند تا جایی موثر بوده‌اند که تحریم‌های جدید احتمالا نخواهند توانست بیش از این به بخش عمرانی ایران آسیبی بزنند.

صدای آمریکا در ادامه یکی دیگر از فاکتورهای مهم کاهش پیامدهای تحریمی آمریکا بر ضد بخش عمرانی ایران را کمبود اطلاعات در دسترس مقامات آمریکایی دانسته است. شرکت‌های ایرانی حضور گسترده‌ای در بازارهای خارجی نظیر عراق، سوریه، آسیای مرکزی، آفریقا و آمریکای جنوبی دارند اما به گفته واعظ، بسیاری از این شرکت‌ها مایل به علنی کردن این حضور نیستند.