:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

افتتاح نیروگاه برق آبی سردشت

نیروگاه برق آبی ١٥٠ مگاواتی سردشت با سرمایه ٣٩٠ میلیارد تومان امروز با حضور وزیر نیرو و رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.
کد خبر: ۱۴۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
اقتصادگردان- بهروز مرادی - مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران - در این مراسم با بیان این‌که پروژه نیروگاه آبی سردشت در فاصله ٤.٥ کیلومتر از محور سد مخزنی سردشت قرار دارد، اظهار کرد: تولید انرژی این نیروگاه متوسط سالیانه ٤٢٠کیلووات ساعت است. آب مورد نیاز جهت چرخش توربین‌های نیروگاه از مخزن ٣٨٧میلیون مترمکعبی سد و با آورد سالیانه ١.٦میلیارد مترمکعب توسط یک رشته تونل آبرسان به طول ٤.٥کیلومتر تامین می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که هزینه اجرای نیروگاه ٣٩٢میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: این میزان تماما از محل منابع داخلی وزارت نیرو و اوراق مشارکت تامین شده است. کوتاه بودن فاصله تا مرز کشور همسایه، ظرفیت مناسبی برای صادرات انرژی از طریق پست نیروگاه فراهم کرده است.
به گفته مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هر سه واحد نیروگاه از تیر تا مهرماه سال جاری به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

فرصت توسعه گردشگری در حاشیه سد سردشت

مرادی در ادامه با اشاره به ساحل دریاچه ٢٦کیلومتری سد سردشت، عنوان کرد: این طبیعت فرصتی براب مجموعه وزارت نیرو ایجاد کرده تا علاوه بر توسعه صنعتی به توسعه گردشگری آبی بپردازیم.
وی ادامه داد: به همین منظور مجموعه ای از امکانات تفریحی را ذیل تفاهم نامه وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی  طراحی و امکان سنجی کرده ایم تا جاذبه های موجود گردشگری این شهر را گسترش دهیم.

تشریح افتتاح پروژه های آبی و برقی در آذربایجان غربی

در ادامه مراسم، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - با اشاره به پویش هر هفته الف ب ایران، اظهار کرد: بر اساس این پویش تا پایان سال ٢٢٧پروژه تامین و توزیع آب و برق با سرمایه گذاری بالغ بر ٣٣هزار میلیارد تومان در ٣١استان کشور افتتاح می‌شود.

وی درمورد پروژه‌هایی که در استان آذربایجان غربی افتتاح شد، توضیح داد: در این استان ١٤١پروژه آب و برق و آب و فاضلاب به ارزش ١٦هزار و ١٠٠میلیارد تومان در دست بهره‌برداری است که به طور متوسط ٥٤ درصد پیشرفت داشته است.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز نیروگاه ٥٠ مگاواتی سردشت،تصفیه خانه آب مهاباد که جمعیت ٢٤٦هزار نفری را در افق طرح پوشش می‌دهد، تصفیه خانه آب پلدشت و تصفیه خانه فاضلاب گلمان افتتاح شده یا خواهند شد.

دعوت از بخش خصوصی برای مشارکت در توسعه گردشگری حاشیه سدها

اردکانیان با اشاره به تفاهم نامه وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی در زمینه توسعه گردشگری در حاشیه سدها اظهار کرد: امروز اولین فراخوان این طرح در محل دریاچه سردشت اجرا شد. از همه سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت می‌کنم در جریان فرصت‌های این بخش برای مشارکت قرار بگیرند.

طراحی برنامه ٠٩٩

وی در پایان با بیان این‌که وزارت نیرو در نظر دارد تابستان پیش رو مانند تابستان گذشته بی‌خاموشی سپری شود، گفت: در این راستا برنامه ٠٩٩ در وزارت نیرو کلید خورده است تا ضمن افزایش تولید و صادرات برق، در تابستان سال ١٣٩٩خاموشی برنامه ریزی شده نداشته باشیم.