:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

بیشترین جذب سپرده توسط بانک ملت با وفادارى به نرخ هاى مصوب بانک مرکزى

در چند سال گذشته یکی از مشکلات نظام بانکی کشور پرداخت سود غیر واقعی و بالاتر از نرخ های تعیین شده توسط بانک مرکزی به سپرده گذاران و عدم رعایت بخشنامه های پول و اعتبار بوده است ، که به یکی از معضلات اقتصاد کشور تبدیل شده است که بسیارى از اقتصاددانان آن را ریشه مشکلات امروز اقتصاد مى دانند
کد خبر: ۱۴۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
اقتصاد گردان - با بحرانى شدن شرایط اقتصادی، بانک مرکزی با ایجاد نظارت دقیق و تمرکز بر اصلاح نظام بانکی در کنار آن با درخواست مکرر از بانک ها و موسسات مالی برای کمک و همراهی در رفع این معضل شد .

یکی از بانک های بورسی که در این مورد حداکثر توان را برای رفع معضل انجام داده است بانک ملت است .

بر اساس بررسی صورتهای مالی ١٧ بانک فعال در بورس ، نشانگر این است که به طور متوسط پرداخت سود در سال ٩٧ نسبت به ٩٦ ، سه درصد رشد داشته است در حالی که بانک ملت با اعمال مدیریت صحیح و التزام به بخشنامه  و سیاستهای پولی و مالی بانک مرکزی در سال ٩٧ در این بخش نه تنها هیچ افزایشی نداشته است بلکه توانسته ٥/٦ درصد سود پرداختی به سپرده گذاران را کاهش دهد. که نشان می دهد بانک ملت یکی از کم ریسک ترین بانک ها در جذب سپرده بانکی است و کمترین ریسک متوجه سپرده گذاران در این بانک خواهد شد .

بر اساس تازه ترین گزارش بانک ملت در سامانه کدال مربوط به مهر ماه سال جاری" وبملت" توانسته ٤٨٧  هزار میلیارد تومان سپرده جذب کند و همچنین در این دوره یک ماهه ٤٩٣ هزار میلیارد تومان سپرده از دست داده است که نشان دهنده کاهش ١/٢ درصدی نسبت به شهریور ماه است .

 این در حالی است که بانک ملت با جذب ٤٨٧ هزار میلیارد تومان از انواع سپرده ، بیشترین جذب را در بین بانک ها داشته و رتبه اول را از آن خود کرده است .

 در واقع مبلغ کل سپرده های این بانک 97 برابر سرمایه اسمی ٥ هزار میلیارد تومانی است . به این ترتیب بخش اعظمی از کل سپرده های بانکی حاضر در بازار سهام مختص بانک ملت است .

 پس از آن ، "وبصادر" با جذب ٣٠٤ هزار میلیارد تومان در جایگاه دوم قرار دارد و در رده سوم ٢٩٩ هزار میلیارد تومان به "وتجارت" رسید .

در جایگاه چهارم "وپاسار" با مبلغ ١٥٩  هزارمیلیارد تومان قرار دارد و درجایگاه  پنجم "وپارس" با ٧٤   هزار میلیارد تومان قرار گرفت .

 این گزارش می افزاید : بانک ملت در هفت ماه نخست سال جاری توانست در مجموع از محل تسهیلات اعطایی ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند و در همین مدت 8 هزار میلیارد تومان سود به سپرده گذاران پرداخت کرد نتیجه آن ثبت تراز مثبت ۵.۸ هزار میلیارد تومان است.

همچنین در ماه جاری "وبملت" از محل فروش فملی توانست ٨٠٠ میلیارد تومان نقدینگی جذب کند که توان این بانک را در اعطای تسهیلات نسبت به گذشته بیشتر خواهد کرد .

بانک ملت در مهر ماه سال جاری بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که نسبت به ماه قبل ۶۳ درصد کاهش داشته است. با تسویه ۲۵٫۵ هزار میلیارد تومان از وام‌ها و اعطای وام‌های جدید، مانده تسهیلات این بانک در پایان مهر ماه امسال به بیش از ۲۲۲ هزار میلیارد تومان رسید.