:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
گزارش اقتصادگردان از آخرين تحولات بازار ارز و طلا

كاهش قيمت طلا و سكه در بازار

مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با كاهش سه هزار توماني نسبت به روز يكشنبه يك ميليون و 774 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 409 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد با كاهش 13 هزار توماني 4 ميليون تومان، طرح قديم 3 ميليون و 990 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 80 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 280 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد.
کد خبر: ۱۴۴۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
اقتصادگردان-
روز دوشنبه 13 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا بدون تغيير 1514 دلار قيمت گذاري شد. همچنين با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11310 تومان، نرخ طلا و سكه نيز نسبت به روز يكشنبه كاهشي شد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با كاهش سه هزار توماني نسبت به روز يكشنبه يك ميليون و 774 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 409 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد با كاهش 13 هزار توماني 4 ميليون تومان، طرح قديم 3 ميليون و 990 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 80 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 280 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد.
صرافی‌های مجاز بانک مركزي قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 300 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 500 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 600 تومان می‌فروشند.
در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار 11300 و نرخ يورو 12600 تومان اعلام شد. سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي دوشنبه 13 آبان 98  را براي دلار 11 هزار و 191 تومان، يورو 12 هزار و 487 تومان، پوند انگليس 14 هزار و 189 تومان، درهم امارات 3 هزار و 78 تومان، لير تركيه 2 هزار و 31 تومان و يوآن چين يك هزار و 674 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز يكشنبه افزایش و قیمت ۹ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۴ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز دوشنبه 13 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز يكشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۵ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۳۴۵ ریال و هر یورو نیز با ۲۰ ریال افزایش نسبت به روز يكشنبه ۴۶ هزار و ۹۱۶ ریال ارزش‌گذاری شد.
قیمت ارز که طی روزهای گذشته با افزایش همراه بود، روز دوشنبه به ثبات نسبی رسید و بر همین اساس بانک‌ها روز دوشنبه هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۲۸۷ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۴۴ تومان می‌خرند.  قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۸۹۸ تومان اعلام شده است که نسبت به روز يكشنبه تفاوتی ندارد.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۵۹۴ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد که نسبت به روزهای قبل کاهش یافته است.
تجدید قوای طلا برای رکوردشکنی دوباره
از سوي ديگر قیمت طلا تحت تاثیر پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین و آمار اشتغال مطلوب آمریکا که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی کاهش یافت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۱۱ دلار و ۴۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵۱۳ دلار و ۹۰ سنت رسید. آمریکا و چین روز جمعه اعلام کردند در پایان دادن به جنگ تجاری ۱۶ ماهه‌ای که به اقتصاد جهانی آسیب زده است، پیشرفت کرده‌اند و مقامات آمریکایی اعلام کردند ماه جاری ممکن است توافقی امضا شود.
بازارها همچنین از آمار اقتصادی مثبتی که هفته گذشته منتشر شد و نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصادی را تا حدودی تخفیف داد، دلگرم شدند. گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور در اکتبر ۱۲۸ هزار شغل ایجاد کرده که بالاتر از برآورد ۷۵ هزار شغل جدید از سوی اقتصاددانان بود اما نرخ بیکاری همان طور که پیش بینی شده بود، به ۳.۶ درصد رشد کرد.
به گفته مارگارت یانگ یان، تحلیلگر بازار شرکت "سی ام سی مارکتس"، جو بازار در کوتاه مدت بهتر از آن است که سرمایه گذاران بخواهند به طلا توجه کنند و البته افت ارزش دلار، کاهش قیمت طلا را محدودتر کرده است. اما در بلندمدت فضا برای افزایش قیمت طلا وجود دارد زیرا انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا سال میلادی آینده نرخ‌های بهره را برای تحکیم اقتصاد و بهبود اعتماد بازار، کاهش دهد.
بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته نرخ‌های بهره را برای سومین بار در سال میلادی جاری کاهش داد اما اعلام کرد تا زمانی که نشانه‌ای از وخامت بیشتر اوضاع مشاهده نکند، کاهش بیشتری در نرخ‌های بهره صورت نخواهد داد.
نرخ‌های بهره پایین‌تر با کاهش هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است، سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را جذاب‌تر می‌کند. دلار روز جمعه پس از انتشار گزارش اشتغال مثبت آمریکا، تلاش کرد صعود کند اما نظرسنجی نه چندان مطلوب از بخش تولید مانع از بهبود ارزش این ارز شد. دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب در ۹۷.۲۱۸ واحد ایستاد در حالی که روز جمعه به ۹۷.۱۰۷ واحد سقوط کرده بود که پایین‌ترین حد در سه ماه اخیر به شمار رفت.
بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیا روز دوشنبه تحت تاثیر خوش بینی به مذاکرات تجاری آمریکا و چین و آمار اشتغال مثبت آمریکا به بالاترین حد در ۱۴ ماه گذشته صعود کردند. طبق تحلیل فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است مقاومت در سطح ۱۵۱۹ دلار را بشکند و شکستن این قیمت زمینه را برای پیشروی این فلز تا سطح ۱۵۳۴ دلار فراهم می‌کند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸ دلار و ۱۱ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۷ درصد افزایش یافت و ۹۵۲ دلار و ۷۱ سنت بود. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۵ درصد رشد کرد و ۱۸۱۴ دلار و ۲۱ سنت معامله شد.

یورو یک خطای استراتژیک بود
رییس بانک مرکزی مجارستان "یورو" را یک خطای استراتژیک دانست.جورج ماتوچی، رئیس بانک مرکزی مجارستان با انتشار یادداشتی در نشریه فایننشیال تایمز مدعی شد که دولت‌های اروپایی چه آنها که عضو حوزه اقتصادی یورو هستند و چه آنها که به آن ملحق نشده‌اند باید اقرار کنند که یورو از آغاز یک خطای استراتژیک بود.
مجارستان به عنوان یکی از اعضاء اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۰ میلادی و با قدرت گرفتن ویکتور اوربان که از حامیان دیدگاه‌های راست افراطی به شمار می‌رود، ضمن انتقاد از سیاست‌های اتحادیه اروپا همچنان در برابر عضویت در حوزه یورو مقاومت کرده است.
بانک مرکزی این کشور نیز همسو با دولت تاکنون از این ایده حمایت می‌کرد که اقتصاد مجارستان زمانی باید به پیمان یورو ملحق شود که به حد کافی قوی و کارآمد شده باشد. اما ماتوچی در دیدگاهی که از او منتشر شده به صراحت از سایر کشورهای اروپایی نیز خواسته که از پیمان یورو خارج شوند.
رئیس بانک مرکزی مجارستان تاکید کرده که واحد پولی یورو با وجود گذشت دو دهه از به جریان افتادن آن هنوز انتظارات از خود را به عنوان یک ارز معتبر بین‌المللی برآورده نکرده و همین امر موجب شده که یک اتحادیه واقعی با بودجه‌ای معادل ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی حوزه یورو شکل نگیرد و وزیر دارایی مقتدری نیز برای این اتحادیه سر بر نیارد.
ماتوچی در پایان خواستار صدور مجوز خروج آسان به کشورهای عضو از حوزه یورو شده و به دولت‌هایی که همچنان بر حضور در این منطقه اصرار دارند، توصیه کرده که به فکر خلق یک واحد پول پایدارتر باشند. او همچنین خاطر نشان کرده که پیش شرط عضویت در منطقه یورو که بر حفظ کسری بودجه کشورهای عضو در سطحی کمتر از ۳ درصد تولید ملی تاکید دارد، باید در متن پیمان ماستریخت اصلاح شود.
دوازده عضو «جامعه اروپا» در فوریه سال ۱۹۹۲ در دهکده ماستریخت هلند، یکی از معاهدات پایه‌ای اتحادیه اروپا را تصویب کردند. بر اساس این پیمان «جامعه اروپا» به «اتحادیه اروپا» تغییر نام داد و سنگ بنای خلق یورو، به عنوان پول واحد اروپایی گذاشته شد.

احتمال کاهش شدید ارزش دلار
همچنين مدیر بخش اسیا و اقیانوسیه بانک " سیتی" پیش‌بینی کرد تداوم کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث کاهش شدید ارزش دلار شود.
به گزارش سی ان بی سی، در حالی که فدرال‌رزرو به دنبال افزایش میزان خرید اوراق قرضه خود است، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد و اکنون در سطح ۱۰۸ تا ۱۰۹ واحدی در نوسان است می‌تواند حتی تا ۸۵ واحد هم سقوط کند.  
محمد آپابهای- مدیر بخش آسیا اقیانوسیه بانک سیتی‌گروپگفت: جدیدترین برآورد ما این است  که دلار می‌تواند به سطوح پایینی سقوط کند و حتی تا ۸۵ واحد پایین بیاید. در حال حاضر فدرال‌رزرو برای تزریق نقدینگی به سیستم مالی آمریکا، در حال خرید اوراق قرضه است. این اقدام در صورت تداوم روند فعلی به مدت طولانی می تواند باعث بالا رفتن قیمت اوراق قرضه و در نتیجه سقوط سود این اوراق شود. معمولا ارزش دلار در زمان‌هایی که سود اوراق قرضه کاهش یابد در برابر سایر همتایان مهم خود تضعیف می‌شود.  
این که فدرال رزرو دست از کاهش نرخ بهره بکشد به اندازه تداوم خرید گسترده اوراق قرضه توسط این بانک موثر نخواهد بود و این مساله می تواند ارزش یورو به ۱.۲۱ دلار یا بالاتر برساند و یا شاخص کاهش شاخص دلار به ۸۵ واحد باشیم. توصیه ما در حال حاضر به مشتریانمان خرید اوراق مبتنی بر یورو است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تداوم اعتراضات داخلی در هنگ کنگ نیز گفت: هر چند در کوتاه مدت اعتراضاتی وجود دارد اما چشم انداز بلندمدت مثبت باقی مانده است. اگر دلار تضعیف شود شاهد ورود موج جدید سرمایه ها به هنگ کنگ خواهیم بود
ترمز کاهش نرخ بهره در امریکا
همچنين با وجود موافقت فدرال رزرو با سومین کاهش متوالی نرخ بهره، به نظر نمی‌رسد که این بانک تمایلی برای ادامه وضع موجود داشته باشد. به گزارش سی ان بی سی، بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه هفته گذشته با کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره و قرار گرفتن این نرخ در سطح ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصدی موافقت کرد تا بدین ترتیب سومین کاهش متوالی نرخ بهره در سال جاری به ثبت برسد. با این حال به نظر می رسد که این چرخه دست کم در مقطع فعلی ادامه نخواهد یافت و سیگنال‌های مخابره شده از طرف مدیران بانک مرکزی آمریکا این مساله را تایید می‌کند.
کمیته عملیات بازار آزاد فدرال رزرو در باینیه خود به مناسبت این کاهش نرخ بهره اعلام کرده است که نرخ بهره اکنون در سطح " کاملا معقولی" قرار دارد. این امر در شرایطی است که این کمیته در بیانیه ماه ژوئن خود اعلام کرده بود در زمان مناسب متعهد به انجام امور لازم برای حفظ رشد در سطح مناسب خواهد بود.
جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا حتی از کمیته پولی نیز واضح تر گفته که این کاهش احتمالا آخرین کاهش خواهد بود. وی در کنفرانس خبری خود پس از کاهش نرخ بهره گفت: سطح فعلی نرخ بهره احتمالا به عنوان یک سطح مناسب باقی خواهد ماند.
در رای گیری هفته گذشته، استر جورج- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در کانزاس و اریک روزن گرین- مدیر دفتر منطقه ای بوستون به کاهش نرخ بهره رای منفی دادند. از سوی دیگر اما دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا از فدرال رزرو خواسته تا مسیر کاهش نرخ بهره را کماکان ادامه دهد. آن طور که رویترز گزارش کرده است، رابرت کاپلان- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در دالاس نیز گفته است رای موافقش با کاهش نرخ بهره تنها به شرطی بوده است که نرخ بهره دیگر کاهش پیدا نکند.
با مخالفت سه مدیر دفتر منطقه ای و رئیس فدرال رزرو با کاهش بیشتر نرخ بهره، اکنون تنها یک رای مخالف دیگر کافی خواه بود تا جلوی کاهش بیشتر نرخ بهره گرفته شود و باید منتظر ماند و دید که فدرال رزرو در نشست دو ماه بعد خود این چرخه را متوقف خواهد کرد و یا چراغ سبز دیگری به ترامپ نشان خواهد داد.
.