:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
اثر كاهش نرخ بهره آمريكا بر بازارهاي طلا، ارز و سهام

مدیرعامل بازار متشکل ارزی:بازار متشکل ارزی آماده راه‌اندازی است

محمود شکسته‌بند در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر کنار گذاشتن طرح راه‌اندازی بازار متشکل ارزي گفت: راه‌اندازی این بازار همچنان در دستور کار دولت و بانک مرکزی است، اما زمان راه‌اندازی این بازار بستگی به تصمیم سیاستگذار دارد
کد خبر: ۱۴۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
اقتصاد گردان -  وی درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی بازار  متشکل ارز، اظهار داشت: زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به سیاست های بانک مرکزی بستگی دارد، اما شرایط را برای راه‌اندازی این بازار فراهم کرده ایم.
شکسته بندی درباره تاخیر در زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، افزود: آتش‌سوزی که چندی پیش در ساختمان محل راه‌اندازی این بازار رخ داد خسارت‌هایی را به بار آورد که به سرعت نسبت به بازسازی آن اقدام کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه مقدمات راه‌اندازی این بازار ادامه دارد، اظهار داشت: با ثبت نام و آموزش صرافان، شمار بانک‌ها و صرافی‌هایی که به شبکه بازار متشکل ارزی متصل شده اند به حدود ۱۳۰ مورد رسیده است.
بازار متشکل ارز که مهم‌ترین طرح دولت برای ساماندهی بازار ارز به شمار می‌رود در صورت تامین شرط‌های بانک مرکزی و آماده شدن صرافی‌ها و بانک‌ها و طی روند آموزشی آغاز به کار خواهد کرد.
زمان راه‌اندازی «بازار متشکل ارز» که به نظر کارشناسان در صورت کارکرد درست می‌تواند به جولان دلالان و سوداگران در بازار ارز پایان داده و علاوه بر ثبات قیمت‌ها، نرخ‌ها را نیز کاهش دهد هنوز مشخص نیست و تاکنون چندین بار زمان راه‌اندازی آن به تاخیر افتاده است.
بررسی‌های ایرنا نشان می‌دهد، برای آشنا کردن صرافی‌ها با سامانه بازار متشکل یک فضای مجازی (دمو) برای آنها در نظر گرفته شده و معاملات فرضی توسط آنها انجام می‌شود.
تست گرم سامانه بازار متشکل نیز از اواخر تیرماه آغاز شده که در آن، صرافان به طور واقعی و در حجم پایین اقدام به سفارش‌گذاری و خرید و فروش ارز می‌کنند. حجم معاملات در تست گرم بازار متشکل، زیر یک هزار دلار است.
با وجود اینکه هنوز زمان جدیدی برای راه‌اندازی بازار متشکل تعیین نشده، اما از صرافی‌ها خواسته شده تا روند آماده‌سازی خود را شتاب دهند.
قرار است در بازار متشکل ارزی، معاملات اسکناس و نقد انجام شود؛ بر این اساس صادرکنندگان و دارندگان ارز می‌توانند از طریق صرافی‌ها برای فروش، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشکل به ثبت برسانند.
در بازار متشکل ارز، معاملات نقدی ارزهای عمده انجام شده و معاملات حواله جات ارزی همچنان در سامانه نیما خواهد بود.
نرخ ها در بازار
روز جمعه 10 آبان 98،  قيمت جهاني اونس طلا به 1506 دلار در بازار جهاني رسيد. همچنين نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11280 تومان، بازار ارز اعلام شد. بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 750 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 404 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 3 ميليون تومان و 984 هزار، طرح قديم 3 ميليون و 935 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 20 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 220 هزار تومان و سكه يك گرمي 825 هزار تومان معامله شد.
به گزارش تعادل،   همچنين سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز چهارشنبه 8 آبان 98  را براي دلار 11 هزار و 88 تومان، يورو 12 هزار و 373 تومان، پوند انگليس 14 هزار تومان، درهم امارات 3 هزار و 41 تومان، لير تركيه 2 هزار و 15 تومان و يوآن چين يك هزار و 636 تومان اعلام كرد.قیمت دلار در بازار ارز در شرايط با ثباتي قرار دارد و در هفته هاي اخير در كانال 11 هزار تومان بوده است. این در حالی است که قیمت یورو نيز در روزهای اخیر ثابت بوده است.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز پنج شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۱ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز چهارشنبه افزایش و قیمت ۶ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز پنجشنبه 9 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز  چهارشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۷۹ ریال افزایش نسبت به روز چهارشنبه ۵۴ هزار و ۳۰۳ ریال و هر یورو نیز با ۲۴۷ ریال افزایش ۴۶ هزار و ۹۰۴ ریال ارزش‌گذاری شد.
رونق بازار طلا و سكه 
همچنين طبق اعلام نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، باتوجه به اتمام ایام سوگواری‌، از روز پنجشنبه تقاضای طلا و سکه افزایش داشته است. البته وی تاکید می کند که با توجه به ثبات نرخ ارز افزایشی در قیمت طلا و سکه نخواهیم داشت.
محمد کشتی آرای در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بعد  از دو هفته کم نوسان بودن قیمت انس جهانی که در محدوده ١۴٩٠ دلار بود، از روز گذشته با افزایش قیمت جهانی طلا مواجه شدیم که علت آن کاهش ارزش دلار بود. کاهش ارزش دلار باعث شد طلای جهانی تا ١۵١۵ دلار افزایش قیمت پیدا کند.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در هفته گذشته تا روز چهارشنبه سیر قیمت  طلا و سکه در داخل کشور یک ثبات نسبی بود به طوری که حداقل نوسان را روی قیمت سکه و طلا ایجاده کرده بود. درحالی که ابتدای هفته قیمت سکه سه میلیون و ٩٢٠ هزار بود، نهایت تا سه میلیون و ٩۴٠ هزار تومان افزایش قیمت داشت اما مجدد در روزهای پایانی هفته ( چهارشنبه) کاهشی شده و در سه میلیون و ٩٢٠ هزار تومان ثابت شد.
وی افزود: اما از روز گذشته که قیمت جهانی طلا با افزایش مواجه شد، قیمت طلا و سکه در داخل نیز با افزایش روبرو شد و سکه به سه میلیون و ٩۶٠ هزار تومان رسید که این افزایش تنها ناشی از افزایش قیمت انس جهانی بوده است. البته در مجموع بعد از پایان ماه صفر و باتوجه به اتمام تعطیلات از روز چهارشنبه به نظر می‌آمد که تقاضا بیشتر شود. به نظر می‌آید هفته آینده این افزایش تقاضا باتوجه به شرایط اقتصادی و باتوجه به مراسمات پیوندهایی که در ماه ربیع الاول صورت می‌گیرد، ادامه داشته باشد.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: البته این افزایش تقاضای سکه و طلا موجب افزایش قیمت‌ها نمی شود چراکه سیاست بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز بسیار موفق بوده و اگر همین سیاست ادامه داشته باشد، با ثبات قیمت ارز و کمی افزایش قیمت جهانی طلا،  افزایش یا کاهش در بازار طلا و جواهر طبیعی خواهد بود.

اثركاهش نرخ بهره بر قيمت طلا

از سوي ديگر،  برخي كارشناسان با اشاره به اثر نرخ بهره در آمريكا بر نرخ دلار و نرخ اونس جهاني طلاي معتقدند كه در نتيجه اين كاهش نرخ  بهره مي توان انتظار داش كه  روي بازارهاي سهام، طلا و ارز اثرگذار باشد.  
فدرال رزرو آمریکا برای سومین بار متوالی نرخ بهره را کاهش داد، اما اشاره کرد که فعلا روند کاهش بهره را متوقف خواهد کرد.  بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره در این کشور را ۲۵ واحد دیگر و برای سومین بار متوالی کاهش داد اما تاکید کرد سیاست کاهش نرخ بهره فعلا متوقف می‌شود تا آمار اقتصادی دقیق‌تری در دسترس فدرال رزرو قرار بگیرد.
فدرال رزرو تاکید کرده است که بی ثباتی چشم انداز اقتصادی کاهش مجدد بهره را توجیه می‌کند اما جرمی پاول، رییس این نهاد گفته است که توافق اولیه تجاری آمریکا و چین و کاهش ریسک برگزیت بدون توافق در اروپا، فضای تجاری دنیا را بهبود می‌بخشد.
پاول در نشست خبری پس از تصمیم به سومین کاهش نرخ بهره در ماه‌های اخیر گفت: توقف در این روند به این معنی است که باید برای هرگونه تغییر مجدد نرخ بهره تغییرات بنیادینی در اقتصاد مشاهده کنیم. کمیته تعیین نرخ بهره فدرال رزرو پس از نشست دوروزه برای سومین دور پیاپی نرخ بهره را ۲۵ واحد بنیادی کاهش داد.
در خبري ديگر قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی پس از اقدام بانک مرکزی آمریکا در تصویب سومین دور کاهش نرخهای بهره افزایش پیدا کرد.به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۴۹۷ دلار و ۹۷ سنت رسید.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۵۰۰ دلار و ۱۰ سنت رسید. جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا پس از پایان نشست سیاستگذاری اظهار کرد: ما برای قوی نگه داشتن اقتصاد برای مواجهه با تحولات جهانی و فراهم کردن تضمین در برابر ریسکهای جاری، این اقدام را انجام دادیم. پاول به فهرست بلندبالا از دلایلی اشاره کرد که بر اساس آنها تصور می کند عملکرد اقتصاد آمریکا خوب است و احتمال تحت سیاست پولی تسهیلی به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد.
نرخ‌های بهره پایین‌تر با کاهش هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است، سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را جذابتر می‌کند. با این حال مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد در شرکت "سی ام سی مارکتس" گفت: طلا ممکن است روند صعودی فعلی خود را حفظ نکند زیرا آمار اقتصادی اخیر رشد ملایم اقتصاد را نشان می دهد و رشد فعلی قیمت طلا به دلیل افت ارزش دلار پس از کاهش نرخهای بهره بوده است.

شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۹۷.۳۳ واحد رسید. بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیا از کاهش نرخهای بهره آمریکا استقبال کردند و بازارهای سهام آمریکا به سطح بالاتری صعود کردند.
عامل دیگری که پس از تصمیم بانک مرکزی آمریکا در افزایش قیمتهای طلا تاثیرگذار بود، رشد خوش بینی به امضای توافق مقدماتی میان واشنگتن و پکن برای پایان بخشیدن به جنگ تجاری ۱۶ ماهه بود. آمریکا و چین در مدت بیش از یک سال گذشته روی میلیاردها دلار صادرات یکدیگر تعرفه تلافی جویانه وضع کردند که باعث برانگیخته شدن نگرانی‌های رکود جهانی و التهاب بازارهای مالی شد و به رشد بیش از ۱۷ درصدی قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون کمک کرد اما تحولات اخیر، رشد قیمت این فلز ارزشمند را محدود کرده است.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۸۱۶ دلار و ۷۰ سنت رسید. این فلز در معاملات روز گذشته حدود دو درصد گران شده بود. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۷ دلار و ۸۹ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۹۲۷ دلار و ۷۹ سنت رسید.

كنار گذاشتن دلار توسط چين، روسيه و اروپا 

از سوي ديگر شبکه سی. ان. بی. سی به نقل از «آن کورین»، مدیر اندیشکده مؤسسه تحلیل امنیت جهانی نوشت: کشورهای بزرگی مانند چین، روسیه و همچنین اتحادیه اروپا عزم راسخی برای استفاده نکردن از دلار دارند.
وی افزود: ما نمی‌دانیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد اما چیزی که می‌دانیم این است که وضعیت فعلی ناپایدار است. جمع رو به گسترشی از کشورها وجود دارند که استفاده از دلار آمریکا را کنار می‌گذارند. یکی از دلایلی که باعث تغییر موضع این کشورها نسبت به دلار شده، این است که تراکنش ها به دلار، کشورها را مشمول حوزه قضایی آمریکا می‌کند.
کورین اظهار داشت: شرکت‌های خارجی زمانی که از دلار استفاده می‌کنند یا از طریق یک بانک آمریکایی تراکنشی را انجام می‌دهند، زیر حوزه قضایی آمریکا قرار می‌گیرند؛ حتی اگر هیچ ارتباطی با آمریکا نداشته باشند. به همین دلیل، بسیاری از کشورها عزم بسیار قوی و جدی برای فاصله گرفتن از دلار آمریکا دارند.
چین در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا واحد پولی خود یعنی «یوآن» را بین‌المللی کند. بنابراین برای تحقق این هدف، یوآن را در معاملات آتی نفت خام به کار می‌برد. استفاده از یوآن در معاملات آتی نفت خام، نشانه‌ای از کاهش سلطه دلار آمریکاست. وی همچنین افزود: ۹۰ درصد معاملات نفت با دلار انجام می‌شود. اگر به هر نحوی گسستگی در سلطه دلار بر تجارت نفت ایجاد شود، این به معنای حرکت در مسیر غیردلاری شدن است.
کورین علاقه شرکت‌های بزرگ اروپایی برای ادامه روابط تجاری با ایران را به عنوان یکی از مواردی برشمرد که باعث شده این شرکت‌ها علاقه‌ای نداشته باشند استفاده از دلار، آنها را مشمول قوانین آمریکایی و مجازات‌های آن کشور کند. به نوشته سایت سی. ان. بی. سی، خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران شرکت‌های چند ملیتی اروپایی را در مقابل مجازات‌های واشنگتن آسیب‌پذیر کرده است. کورین گفت: اروپا خواهان همکاری بازرگانی با ایران است و نمی‌خواهد به دلیل تجارت با ایران مشمول قوانین تنبیهی آمریکا شود.

خداحافظی زیمبابوه با دلار

همچنين رئیس بانک مرکزی زیمبابوه اعلام کرد این کشور برای معرفی پول ملی جدید و کنار گذاشتن دلار از واحد پول ملی مصمم است.
به گزارش الجزیره، جان منگویادا، رئیس بانک مرکزی زیمبابوه در پاسخ به سوالاتی در خصوص تاخیر در معرفی پول ملی جدید گفت که روند جایگزینی پول جدید با دلار ادامه دارد و تا دو هفته اینده ارز جدید ملی این کشور به منظور مقابله با کمبود نقدینگی و اصلاح سیاست های پولی معرفی خواهد شد. وی که در جمع خبرنگاران در شهر هراره حضور یافته بود افزود که ارز جدید حداکثر دارای ارزشی معادل ۰.۲۵ دلار آمریکا خواهد بود.
منگویادا با اشاره به این که زیمبابوه مصمم به پایان دادن به سلطه دلار بر نظام پولی این کشور است افزود: در حال وارد کردن پول جدید به چرخه هستیم . در دو هفته آینده ارز جدیدی خواهیم داشت. وی با دفاع از ورود این ارز به بازار گفت که خواهان یکسان سازی ارزی در این کشور است.
طبق آخرین اعلام رسمی دولت زیمبابوه، تورم در این کشور بحران زده آفریقایی به ۳۵۰ درصد رسیده است. در سال ۲۰۰۹ و به دنبال بروز تورم بسیار شدید، زیمبابوه تصمیم گرفت پول ملی خود را کنار بگذارد و از دلار و پوند به عنوان واحدهای پول ملی استفاده کند. با این حال کمبود دلار در این کشور باعث بروز بحران اقتصادی جدیدی شده است که شدیدا فعالیت های بانکی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است.
در تلاش برای پایان دادن به کمبود دلار، بانک مرکزی زیمبابوه تصمیم گرفته است به کمک وام ۲۰۰ میلیون دلاری بانک صادرات و واردات آفریقا، اقدام به معرفی واحد پولی جدیدی برای این کشور کند. در ماه ژوئن دولت زیمبابوه معامله دلار و سایر ارزهای خارجی را بدون مجوز دولت ممنوع کرد اما بازارهای سیاه گسترده‌ای در نتیجه این ممنوعیت ایجاد شد.
با این حال بسیاری از اقتصاد دانان امیدی به موفقیت ارز جدید ندارند. ویکتور باهومورا، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: راه حل بحران ارزی زیمبابوه معرفی یک ارز جدید نیست. راه حل انجام اصلاحات ساختاری، مدیریت مخارج دولتی، تقویت تولید داخلی و بازگرداندن اطمینان به فعالان تجاری است.