:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
سخنگوي دولت، وزيراقتصاد و رئيس كل بانك مركزي تكذيب كردند

رئیس کل بانک مرکزی: اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی صحت ندارد

درپی مطرح شدن دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی به هیچ‌وجه صحت ندارد. دکتر عبدالناصر همتی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان این مطلب اظهار داشت: این موضوع را من هم در برخی سایت‌ها دیدم وهیچ‌گونه بحثی در دولت و سایر مراجع مهم تصمیم‌گیری اقتصادی مطرح نشده است. وی ادامه داد که همچنین برنامه‌ای برای اخذ مالیات از سود سپرده‌ها نداریم
کد خبر: ۱۴۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
اقتصاد گردان - طبق اعلام بانک مرکزی، همتی تاکید کرد که برنامه‌ای برای اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی نداریم. همچنين دفتر سخنگوی دولت نيز اين شايعه را تكذيب و اعلام کرد: هیچ تصمیمی درباره اخذ مالیات از سود سپرده گذاران گرفته نشده است. بازهم خبری نادرست درخصوص گرفتن مالیات از سود سپرده‌گذاران در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شد و موجبات برخی نگرانی‌ها را فراهم کرد. نخست اینکه هیچ تصمیمی در دولت و در وزارت اقتصاد در این خصوص اتخاذ نشده است.
دوم، طرحی که در مجلس برای اختصاص یک درصد از درآمد شرکت‌های دولتی و بانک‌ها برای آموزش تصویب شده، مطرح و قرار شد مراتب مخالفت دولت با این طرح به شورای محترم نگهبان منعکس شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی نيز در دستور کار بودن هر طرحی برای اخذ مالیات از سپرده های بانکی و سود سپرده ها را تکذیب کرد.فرهاد دژپسند عصر چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره ادعای مطرح شده در در برخی رسانه‌ها مبنی بر برنامه وزارت اقتصاد برای اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی و سود آنها افزود: در طرح قانون مالیات‌های مستقیم نیز تاکنون چنین موضوعی مطرح و بررسی نشده است.برخی رسانه ها ادعا کرده بودند سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت اقتصاد در پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بدنبال اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام هستند.
پيش از اين برخي رسانه ها، اخباري مبني بر بررسي طرح دريافت ماليات از سود سپرده بانكي در وزارتخانه هاي دولتي را مطرح كرده بودند كه  دولت در راستای توسعه پایه‌های مالیاتی به دنبال اخذ مالیات از سود سپرده بانکی است و در پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گنجانده شود تا در پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم درصدد اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام بر آيند.
تا از اين طريق،  بتوان 20 تا 30 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ کرد و در این پیش نویس که به ماده 104 قانون فعلی بايد الحاق ميشد آمده است:  درآمد (سود دریافت) اشخاص حقیقی و حقوق حاصل از موارد زیر (اعم از اینکه درآمد مذکور در منبع مشمول مالیات، معافیت و یا مشمول نرخ صفر باشد) به استثنای درآمدهای که مشمول مقررات سایر فصول شناخته شده است، به شرح زیر مشمول مالیات می‌باشد: 
 درصد سود سهام و سهم شرکه از اشخاص حقوقی، سود سرمایه گذاری در اوراق مشارکت و سایر انواع اوراق بهادار،  سود متعلق به حساب‌های پس انداز، سپرده‌های مختلف و گواهی‌های سپرده نزد بانک‌ها،‌ موسسات مالی و اعتباری، صندوق‌ها و نظایر آن به شرح: سود متعلق به سرمایه گذاری کوتاه مدت کمتر از شش ماه، 60 درصد سود حاصله،  سود متعلق به سرمایه گذاری‌های میان مدت شش ماه تا یک سال، 40 درصد سود حاصله، سود متعلق به سرمایه گذاری‌های بلند مدت بیشتر از یک سال، بیست درصد سود حاصله، سود سرمایه گذاری نزد سایر اشخاص ، سود حاصل از انواع عقود اسلامی در رسانه ها مطرح شد.