:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
قاچاق طلا از ایران بعید است / بیت‌کوین به اوج یک ماه اخیر رسید

روند قیمت دلار از كانال 14 هزار به 11 هزار از زبان رییس کل / كاهش نرخ ارز متناسب با وضعيت تقاضا در بازار

يك كارشناس: ما کالای دیگری جز نفت نداریم که آمریکا بتواند برای صادرات آن مشکلی ایجاد کند.رکورد بازار مسکن و بخش صنعت نشان می‌دهد که تقاضایی برای ارز وجود ندارد و در چنین شرایطی طبیعی است که نرخ ارز کاهش یابد. احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار کم است زیرا به ازای نرخ ارز فعلی در بازار پول وجود دارد و قیمت فعلی دلار نزدیک به واقعیت است. با توجه به اینکه ما در نیمه دوم سال تورم ۳۰درصدی را تجربه می‌کنیم به نظر می‌رسد قیمت‌ کالاها همچنان افزایش خواهد یافت
کد خبر: ۱۴۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
اقتصاد گردان - رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: قیمت ارز طی شش ماه اخیر از بیش از ۱۴ هزار تومان به حدود ۱۱ هزار تومان کاهش یافته است.عبدالناصر همتی امروز در پستی ایستاگرامی اظهار کرد که طی شش ماه اخیر علیرغم تداوم فشار حداکثری، روند نرخ دلار کاهشی بوده است.


به گفته او، نرخ دلار در اردیبهشت ماه بالای ۱۴ هزار تومان بود که رفته‌رفته روند کاهشی در پیش گرفت و در خرداد ماه به کمتر از ۱۴ هزر تومان رسید. در مرداد نیز قیمت این ارز به زیر ۱۲ هزار تومان برگشت و از مهر ماه هم با قیمت حدودی ۱۱ هزار تومان در ثبات مانده است.
وي افزود: دغدغه مهم بانک مرکزی در حال حاضر، تامین نقدینگی مولد واحدهای تولیدی و بسط رونق پایدار و غیر تورمی در کشور است.بر اساس گزارش اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، در مهرماه نرخ تورم ماهانه کاهنده بوده و به 0.6 درصد رسید.
وی گفت: از اسفند سال ۹۷ که تورم ماهانه به اوج خود یعنی 5.4 درصد رسید تا به امروز نرخ رشد ماهانه تورم بطور مداوم کاهنده بوده است و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از اردیبهشت ماه امسال تا به امروز بطور متوسط ماهیانه ۴ واحد درصد کاهش داشته که باعث شد نرخ تورم ۱۲ ماهه در مهرماه نزولی شود.
دکتر عبدالناصر همتی گفت: آرامش و ثبات نسبی حاکم بر بازار ارز و روند مثبت و منطقی تامین ارز واردات کشور در سامانه نیما، از طرق مختلف و متناسب با موانع تحریمی، روند مثبت رشد غیر نفتی اقتصاد، در کنار آمار روز گذشته اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی در مورد تغییر روند و افزایش ۲۲ درصدی معاملات مسکن در تهران که می تواند نشانی از شروع روند کشوری آن باشد، همگی خبر از برگشت امید به روند اطمینان بخش اقتصاد است.
وی افزود: بانک مرکزی تلاش می کند ضمن احتراز از رشد نامتناسب نقدینگی، برای حفظ روند تولید و تقویت رشد اقتصادی از طریق تامین سرمایه در گردش واحدها و تامین مالی بخش های تولیدی پیشتاز، اقدامات لازم را انجام دهد

نرخ در بازار 

روز دوشنبه ششم آبان 98،  قيمت جهاني اونس طلا به 1492 دلار در بازار جهاني رسيد. عصر سه شنبه 7 آبان نيز نرخ اونس جهاني به 1486 دلار رسيده و نرخ دلار نيز 11 هزار و 260 تومان اعلام شده است. براين اساس نرخ سكه 3 ميليون و 930 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 25 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 230 هزار، سكه گرمي 820 هزار،  مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 737 هزار تومان، يك گرم طلاي 18 عيار 401 هزار تومان معامله شد. 
 صرافي هاي مجاز بانكي و ملي نيز نرخ فروش دلار را 11 هزار و 150 تومان، نرخ خريد دلار را 11 هزار و 50 تومان، نرخ فروش يورو 12 هزار و 450 و نرخ خريد يورو را 12 هزار و 350 تومان اعلام كردند. 
سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز شنبه 4 آبان 98  را براي دلار 11 هزار و 100تومان، يورو 12 هزار و 379 تومان، پوند انگليس 14 هزار و 182 تومان، درهم امارات 3 هزار و 49 تومان، لير تركيه 2 هزار و 3 تومان و يوآن چين يك هزار و 661 تومان اعلام كرد.قیمت دلار در بازار ارز در سراشیبی قرار گرفت و کاهش یافت. این در حالی است که قیمت یورو در روزهای اخیر ثابت بوده است.

كاهش نرخ ارز متناسب با وضعيت تقاضا در بازار 

هادي حق شناس، كارشناس اقتصادي در مورد نرخ ارز در نيمه دوم سال مي گويد: امروز آمریکا قادر نیست هیچ تحریم یا شوک جدیدی را به اقتصاد ایران وارد کند زیرا ما کالای دیگری جز نفت نداریم که آمریکا بتواند برای صادرات آن مشکلی ایجاد کند.رکورد بازار مسکن و بخش صنعت نشان می‌دهد که تقاضایی برای ارز وجود ندارد و در چنین شرایطی طبیعی است که نرخ ارز کاهش یابد. احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار کم است زیرا به ازای نرخ ارز فعلی در بازار پول وجود دارد و قیمت فعلی دلار نزدیک به واقعیت است. با توجه به اینکه ما در نیمه دوم سال تورم ۳۰درصدی را تجربه می‌کنیم به نظر می‌رسد قیمت‌ کالاها همچنان افزایش خواهد یافت.
اما برخي كارشناسان معتقدند كه به تدريج با اثر گذاري رشد نقدينگي و تورم و همچنين احتمال مثبت شدن رشد اقتصادي، مي توان انتظار داشت كه در ماه هاي پيش رو، نرخ ارز نيز تاحدودي تحت تاثير قرار گيرد اما نمي توان انتظار داشت كه فعلا ثبات نرخ ارز تغييري داشته باشد. 
دبیر اتحادیه طلای تهران در پاسخ به این پرسش که قیمت طلا و سکه بعد از ماه صفر گران خواهد شد، گفت: با توجه به افزایش نرخ اونس جهانی طلا و رسیدن آن به مرز یک هزار و ۵۰۵ دلار و شروع ماه ربیع به نظر می‌رسد که قیمت طلا و سکه در هفته آینده گران شود؛ چرا که طبق سال‌های گذشته با پایان ماه صفر تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار افزایش می‌یابد. 
نتیجه نظرسنجی این هفته کیتکو نيز درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رونشان مي دهد كه سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند قیمت‌ها رشد خواهد کرد.  اما موسسه Capital Economics در گزارش چشم انداز سال 2020 خود پیش بینی کرده است که روزهای درخشش طلا در بازارهای جهانی رو به پایان است. قیمت بیت‌کوین نيز از بالاترین سطح آن در طول سال که به ۱۰هزار دلار هم رسید، در حال حاضر، بیش از ۲ هزار دلار سقوط را تجربه کرده است.مفسران بازار بیت‌کوین، یکی از مقصران اصلی این کاهش قیمت را، مسئله پیش آمده برای مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک و دفاع در دادگاه از رمزارزی که این شرکت خواهد ساخت، می‌دانند.
هممچنين رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، صادرکنندگان طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران با بیان اینکه مواد اولیه برای تولید مصنوعات طلا در کشور کم داریم، اظهار داشت: قاچاق این فلز توسط فعالان صنف طلا بسیار بعید است
سیدحجت شفایی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره قاچاق طلای ذوب شده و شمش در کشور به خارج به دلیل پایین آمدن قیمت داخلی طلا نسبت به قیمت‌های جهانی گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و در حال حاضر در ایران مواد اولیه برای تولید طلا کم داریم و به همین دلیل امکان قاچاق طلا توسط اعضای صنف طلا و جواهر بسیار بعید است.
وی صنعت طلا و جواهر را صنعتی شفاف توصیف کرد و افزود: شاید برخی از افراد که در صنف طلا و جواهر مشغول به فعالیت نیستند و در مشاغل دیگری فعالیت می‌کنند، از این دست اقدامات انجام دهند اما همکاران ما چنین کاری را انجام نداده و نخواهند داد.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران درباره سرنوشت اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صنعت طلا نیز گفت: طرح مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده از صحن علنی به کمیسیون اقتصادی بازگشته و بار دیگر در حال بررسی است. این موضوع نه فقط درباره طلا که درباره بسیاری از موارد دیگر است. شفایی ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس به طرحی رای بدهند که مالیات بر ارزش افزوده تنها از اجرت ساخت طلا اخذ شده و این موضوع شامل اصل طلا نشود.

دلار تقویت شد

 با پیش آمدن مشکلات جدید سر راه برگزیت، ارزش دلار تقویت شد. به گزارش رویترز، معاملات روز سه شنبه بازارهای ارز بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار گرفت. هر چند برای نخستین بار در ماجرای برگزیت، مجلس این کشور با ۳۲۹ رای موافق در برابر ۲۹۹ رای مخالف با لایحه پیشنهادی دولت در خصوص برگزیت موافقت کرد اما مخالفت مجلس با پیشنهاد دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه دسامبر، قفل جدیدی بر مساله برگزیت زده است.
اتحادیه اروپا با ارسال نامه ای به بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که تصمیم گرفته است مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تا پایان ماه ژانویه سال آینده میلادی تمدید کند. جونیچی ایشی‌کاوا، استراتژیست ارزی در موسسه " آی جی سکیوریتیز" گفت: پوند روی لبه قرار دارد. ریسک یک خروج بدون توافق کمتر شده است اما هنوز نااطمینانی‌های سیاسی وجود دارد. پوند با ۰.۲۷ درصد کاهش به ۱.۲۸۵۷ دلار رسید تا زیان این هفته خود در برابر دلار را به بالای یک درصد برساند.
 نخست وزیر انگلیس که گفته بود انگلیس را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر خارج خواهد کرد از تمدید مهلت خروج استقبال کرده و گفته است که مصمم به یافتن راهی برای شکستن بن‌بست برگزیت است.مجلس این کشور شدیدا با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالف است و لایحه‌ای را در این خصوص برای الزام دولت به حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش از ترک این اتحادیه تصویب کرده و به تایید ملکه رسانده است.
هم چنین در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارز، هر دلار آمریکا به ۱.۳۰۵۳ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۲۴ دلار سنگاپور مبادله شد. همچنین هر یورو به ۱.۱۰۹۱ دلار رسید تا کار دشواری برای حفظ کانال ۱.۱۰ دلاری در روزهای آینده داشته باشد.از سوی دیگر مواضع آمریکا و چین بر سر اختلافات تجاری به یکدیگر نزدیک تر شده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دشوار در مسیر امضای جزئیاتی از یک توافق تجاری بزرگ هستند. وی بدون اشاره به زمان خاصی اعلام کرد که آمریکا تصمیم خوهد گرفت که تعلیق افزایش تعرفه بر روی بخشی از محصولات وارداتی چینی را تمدید کند یا خیر.
فیلیپ وی، استراتژیست ارشد بازار ارز در بانک " دی بی اس" سنگاپور گفت: ریسک ها سر راه اقتصاد جهانی باقی مانده اند اما نشانه‌هایی از بهبود وضعیت پدیدار شده است. روند افزایش تنش های بین چین و آمریکا متوقف شده است و به نظر می‌رسد که بانک مرکزی آمریکا دست به کاهش نرخ بهره دیگری خواهد زد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۰۸.۹۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا با ۰.۲ درصد کاهش به ازای ۱.۴۵۸۴ دلار مبادله شد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۶ درصد افزایش در مقایسه با روز قبل به  سطح ۹۷.۵۷۸  واحد رسید.

خسارت دلار نیرومند به اقتصاد آمریکا
 
بررسی صورت سود و زیان شرکتهای آمریکایی نشان می‌دهد دونالد ترامپ در خصوص پیامدهای دلار نیرومند برای تولیدکنندگان این کشور به درستی فکر می‌کرده است.به گزارش فوربس، بررسی صورت سود و زیان فصلی ۱۶ شرکت بزرگ آمریکایی نشان می دهد که پیامدهای جنگ تجاری و تقویت ارزش دلار به تدریج در حال آشکار شدن بر روی میزان صادرات این کشور است. شاخص " اس اند پی ۵۰۰" که در بر دارنده نمادهای تکنولوژی امریکایی است و وابستگی زیادی به عملکرد صادراتی این شرکت ها دارد نیز در ماه های اخیر نتوانسته است جهش بزرگی را تجربه کند.
در سال ۱۹۴۴ کشورهای جهان در جریان کنفرانس " برتون وودز" با انتخاب دلار به عنوان ارز جهانی موافقت کردند. از سال ۱۹۷۳ نظام نرخ ارز به شکل شناور درآمد و این مساله علاوه بر مزایای آن برای شرکت ها و اقتصاد آمریکا، مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است.
رابرت ماندل، برنده جایزه نوبل اقتصاد که تمرکز زیادی بر روی تاثیر نرخ ارز روی مسائل کلان اقتصادی دارد، معتقد است که یکی از دلایل اصلی ورشکستگی " لمان برادرز" که از آن به عنوان آغازی بر دومینوی بحران مالی سال ۲۰۰۹ عنوان می‌شود، همین مساله نرخ ارز بوده است.
در بازه زمانی ژوئیه تا نوامبر ۲۰۰۸، ارزش دلار در برابر یورو به میزان ۲۴ درصد افزایش یافت و در همین مدت، طلا ۲۲ درصد ارزش خود را از دست داد. به گفته ماندل، تغییرات سریع نرخ ارز به شکل تورم در اقتصاد کشورها بروز می‌کند و کشوری که نرخ ارز آن تقویت شود با کاهش محسوس تورم مواجه خواهد شد، به گونه ای که تورم آمریکا از  ۵.۶ درصد در ژوئیه ۲۰۰۸ به منفی ۲.۱ درصد در سال بعد رسید.
در تحقیقاتی که سال ۲۰۱۷ انجام شد، تمامی ۱۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی اعلام کرده بودند که در معرض نوسانات نرخ ارز قرار دارند. ۸۰ شرکت نیز گفته بودند تغییر گسترده نرخ ارز باعث زیان دهی آن ها میشود. به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی شرکت ها و نهادهای مربوطه در آمریکا باید بیش از پیش روی مساله برابری نرخ ارز تمرکز داشته باشند چرا که با توجه به کاهش رشد اقتصادی و جنگ های تجاری، شرکت ها بیش از پیش در معرض ریسک نرخ ارز قرار دارند.
با وجود آن که مقامات و دیپلمات‌های اروپایی و انگلیسی به توافق اولیه در مذاکرات چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسیده‌اند، به نظر می‌رسد که هنوز اختلافات بین اروپایی‌ها با پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به طور کامل حل نشده است.مجلس انگلیس که پیش‌تر به کلیات لایحه‌ خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای مثبت داده بود با درخواست دولت این کشور برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه دسامبر مخالفت کرد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا با درخواست انگلیس برای تمدید مجدد برگزیت موافقت و اعلام کرد که تاریخ برگزیت به ژانویه سال ۲۰۲۰ موکول شده است.

از طرف دیگر چین و آمریکا نیز به رسیدن به توافق تجاری نزدیک تر شده اند. این بار مقامات آمریکایی به چینی‌ها پیشنهاد کرده اند که تعلیق متقابل افزایش تعرفه ها بر روی محصولات وارداتی تمدید شود.جفری هالی - استراتژیست ارشد بازارهای جهانی در موسسه "اواندا " - گفت: توافق تجاری بین چین و آمریکا حتی اگر موقتی باشد می‌تواند یک لحظه سرنوشت‌ساز برای اقتصاد کلان و بازارهای جهانی باشد. مساله دوم مهم موافقت بانک مرکزی آمریکا با کاهش مجدد نرخ بهره خواهد بود که می تواند نیروی محرکه جدیدی برای رشد باشد.
در وال استریت شاخص‌ها  همگی صعودی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج"  ۰.۴۹  درصد صعود کرد و به ۲۷ هزار و ۹۰.۷۲  واحد رسید، شاخص " اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۵۶ درصد صعود تا سطح ۳۰۳۹.۴۲ واحدی بالا رفت و به بالاترین سطح تاریخ خود رسید و دیگر شاخص مهم بورسی یعنی " نزدک کامپوزیت" با جهش ۱.۰۱ درصدی در سطح ۸۳۲۵.۹۸ واحدی بسته شد.
در دیگر مناطق جهان و در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص ها عملکرد مشابهی داشتند تا جایی که شاخص " فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با افزایش ۰.۰۹ درصدی تا ۷۳۳۱.۲۸ واحد بالا رفت، شاخص " کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۱۴ درصدی در سطح ۵۷۳۰.۵۷  واحد بسته شد و شاخص " دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۳۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۹۴۱.۷۱  واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص " ایبکس ۳۵" حدود ۰.۰۳ درصد پایین رفت و به ۹۴۳۳  واحد رسید.
از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص " نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۴۷ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۹۷۴.۱۳  واحدی بالا رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ریزش  ۰.۴۷  درصدی به ۲۶ هزار و ۷۶۶.۱۳  واحد رسید. در چین شاخص " شانگهای  کامپوزیت " با ریزش ۰.۳۳ درصدی در سطح ۳۹۱۲.۵۹  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص بورس سیدنی صعوی و در کره جنوبی شاخص‌ بورس سئول ریزشی بودند.در بازار طلای سیاه، هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۵۶ درصد کاهش به ۵۵.۵۰  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۴۵ درصدی به ازای ۶۱.۲۹  دلار در هر بشکه مبادله شد.
همچنین در بازار فلزات گران بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۰.۰۵ درصدی به ۱۴۹۳.۳۳ دلار رسید. هر اونس نقره با کاهش ۰.۶۲ درصدی به ازای ۱۷.۷۷ دلار مبادله شد.

بیت‌کوین به اوج یک ماه اخیر رسید
 
از سوي ديگر، پس از تقاضای رئیس جمهور چین برای تسریع فرایند راه اندازی ارز دیجیتالی این کشور، ارزش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی افزایش یافت.به گزارش رویترز، در معاملات امروز بازارهای ارزهای دیجیتالی، ارزش بیت کوین به ۹۴۲۰.۷۹ دلار رسید که بالاترین ارزش ثبت شده برای این ارز محبوب دیجیتالی در طول چهار ماه اخیر محسوب می شود.
ارزش بیت کوین پس از آن افزایش یافت که شی جین  پینگ- رئیس جمهور چین در سخنانی گفت که فناوری بلاک چین که شاکله اصلی ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین هستند باید در هسته اصلی توجه نوآوری های بعدی در چین باشد.
در حال حاضر معاملات ارزهای دیجیتالی از جمله بیت کوین در چین ممنوع است اما چینی های زیادی بی توجه به این ممنوعیت در حال معامله ارزهای دیجیتالی هستند.طبق اعلام گوگل، پس از سخنان رئیس جمهور چین، جستجوی عبارات " بیت کوین" و " بلاک چین" در این کشور افزایش یافته است.
اندی چونگ، مدیر بازار ارزهای دیجیتالی " اوکیکس" گفت: نظر مثبت رهبر چین باعث حمایت های بیشتری از ارزهای دیجتال در سطح قیمتی فعلی خواهد شد چرا که چین یکی از بزرگ‌ترین بازیگران عرصه ارزهای دیجیتالی باقی مانده است.
در ماه های اخیر و به دنبال افزایش رویکرد سخت گیرانه مقامات سیاسی کشورهای اروپایی و آمریکایی نسبت به ارزهای دیجیتالی، ارزش آن ها دچار ریزش شده بود. با این حال تاکید فیس بوک بر مصمم بودن به راه اندازی ارز دیجیتالی لیبرا، انشتار اخباری از تصمیم بانک مرکزی کانادا به راه اندازی ارز دیجیتالی این کشور و تداوم تلاش چین برای معرفی یک ارز دیجیتالی، معامله گران را نسبت به آینده این ارزها امیدوار نگه داشته است.
علاوه بر بیت کوین ارزش دیگر ارزهای دیجیتالی نیز با افزایش محسوسی همراه بود تا جایی که ارزش اتریوم با افزایش ۱.۲۴ درصدی به ۱۸۵.۸۳ دلار، ارزش بیت کوین کش با افزایش عجیب ۱۰.۱۴ درصدی به ۲۹۱.۹۸ دلار، ارزش لایت‌کوین با افزایش ۱.۲۷ درصدی به ۵۹.۸۳ دلار، ارزش استلار با افزایش ۱.۶۳ درصدی به ۰.۰۶۶ دلار، ارزش مونرو با افزایش ۳.۸۵ درصدی به ۶۱.۹۸ دلار و ارزش دش با افزایش ۲.۲۸ درصدی به ۷۵.۳۳ دلار رسید.