:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رییس اسبق بانک مرکزی:

تهدید رکود در شرایط ثبات اقتصادی، در سیاست ادغام، بانک‌های پذیرنده تحت فشار مالی قرار می‌گیرند، ادغام بانک‌ها مرحله‌بندی شود

رییس اسبق بانک مرکزی گفت: به این ثبات در یک محیط رکود اقتصادی باید با احتیاط نگاه کرد چراکه در محیط رکود اقتصادی، تقاضا برای هر فعالیتی کاهش پیدا می‌کند از جمله تقاضا برای جابه‌جایی سرمایه.
کد خبر: ۱۴۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
اقتصادگردان- محمدحسین عادلی درباره دلایل و عوامل ایجاد ثبات نسبی در شرایط اقتصادی به ویژه بازار ارز اظهار داشت: مجموعه اقداماتی که بانک مرکزی و دولت انجام دادند باعث ایجاد ثبات فعلی در شرایط اقتصادی شده است.

وی ادامه داد: هدف اصلی بانک مرکزی و دولت ایجاد ثبات اقتصادی است بنابراین سیاست‌های هماهنگ در دولت به طور قطع آثار مثبتی در بازار ارز گذاشته است.

رییس اسبق بانک مرکزی با اشاره به تهدید رکود در شرایط حاضر گفت: در عین حال به این ثبات در یک محیط رکود اقتصادی باید با احتیاط نگاه کرد چراکه در محیط رکود اقتصادی، تقاضا برای هر فعالیتی کاهش پیدا می‌کند از جمله تقاضا برای جابه‌جایی سرمایه.

عادلی افزود: علاوه بر آن کشور در محیط تحریم قرار دارد به هر حال تجارت خارجی ما دچار محدودیت‌هایی است بنابراین اقدامات دولت به همراه شرایط فعلی، دست به دست داده و اقتصاد را در یک محدوده آرام قرار داده است.

رییس اسبق بانک مرکزی همچنین درباره اجرای سیاست ادغام بانک‌ها اظهار داشت: سیاست ادغام بانک‌ها راهبرد درستی است اما طبیعتا به دلیل اینکه بانک‌های کوچک‌تر که ساختار مالی مناسبی ندارند مشمول ادغام قرار می‌گیرند وقتی وارد یک بانک بزرگ‌تر می‌شوند، بانک پذیرنده تحت فشار مالی قرار می‌گیرد، در نتیجه قبل از ادغام باید به درستی این بانک‌ها را از نظر دارایی‌های مالی و منقول و غیرمنقول مورد ارزیابی‌های مجدد قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه در بانک‌ها باید تجدید ساختار مناسبی انجام شود و بعد از آن مشمول ادغام قرار بگیرند، ادامه داد: سیاست ادغام را نباید با عجله انجام داد بلکه باید برای آن باید مراحلی تعیین کرد و به صورت مرحله‌بندی و فازبندی ادغام بانک‌ها به اجرا برسد.  

عادلی افزود: اگر ادغام بانک‌ها در دو یا سه مرحله انجام شود فشاری که به بانک پذیرنده خواهد آمد کمتر خواهد بود.

رییس اسبق بانک مرکزی با اشاره به نحوه و روش ادغام بانک‌ها در دنیا گفت: در دنیا از آنجایی که اکثر بانک‌ها خصوصی هستند معمولا بانک‌هایی در یکدیگر ادغام می‌شوند که در یک سطح نسبتا یکسانی قرار دارند اما در ایران علت ادغام این است که موسسات اعتباری یا بانکی دچار مشکلات مالی فراوانی هستند و توانمندی مالی خود را از دست دادند و می‌خواهند این بانک‌ها را وارد یک بانک بزرگ‌تر کنند تا ساختار جدید به وجود بیاورند بنابراین ادغام در ایران با سایر کشورها متفاوت است و قابل مقایسه نیستند.