:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰

ادعای جالب رییس‌ اسبق سازمان هواپیمایی درباره بازگشت آنتونوف‌ها

رییس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که اگر سازمان هواپیمایی استاندارد و صلاحیت پرواز آنتونوف‌های ۷۴ شرکت هواپیمایی پویا را صادر کرده است، مشکلی برای استفاده از آن‌ها در پروازهای مسافری وجود ندارد. این در حالی است که سال ۱۳۹۳ پرواز آنتونوف ۷۴ و ایران ۱۴۰ به دلیل ارتقای امنیت پرواز از سوی رییس‌جمهور ممنوع اعلام شده بود.
کد خبر: ۱۴۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
اقتصادگردان- هواپیمای آنتونوف ۷۴ هواپیمایی با کاربری ترابری و نظامی است که اوکراینی‌ها برای این کاربری آن را ساختند اما در ادامه ایران این هواپیما را که بعدها به دلیل وجود نواقصی ارتقاء پیدا کرد را خریداری و در پروازهای مسافری خود استفاده کرد.

اما در پی سوانح و سقوط‌هایی که برای آنتونوف‌های ۱۴۰ (ایران ۱۴۰) و آنتونوف‌ ۷۴ اتفاق افتاد رییس‌جمهور دستور داد تا پرواز آن‌ها بر فراز آسمان ایران ممنوع شود و این مسئله را محمد علی ایلخانی –مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌ها- به ایسنا اعلام کرد.

این ممنوعیت پروازی در حالی پنج سال پیش برای آنتونوف ۷۴ از سوی رییس‌جمهور اعلام شده بود که چندی پیش یکی از کاربران فضای مجازی در شبکه اجتماعی توئیتر ادعا کرد که در پرواز مشهد – تهران سوار بر هواپیمای آنتونوف شده و مشکلاتی برای مسافران در طول این پرواز شرکت هواپیمایی پویا به وجود آمده است.

کاپیتان حسین خانلری –رییس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری- در این باره گفت: اگر هواپیمای آنتونوف ۷۴ یا هر هواپیمای دیگری مجوز و صلاحیت پروازی خود را از سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی متولی در این زمینه بگیرد، مشکلی برای انجام پروازهای مسافری نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رییس‌جمهور در آن زمان در راستای ارتقاء و حفظ امنیت پروازهای مسافری، پرواز آنتونوف ۷۴ را ممنوع اعلام کرده است و آیا در چنین شرایطی این هواپیماهای روسی که سوانح بسیاری در گذشته خلق کردند، می‌تواند پرواز کند؟، گفت: باید به قانون احترام گذاشت و اگر سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز را برای این هواپیما صادر کرده است، مشکلی برای پرواز این هواپیماها وجود ندارد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که روز گذشته محمد علی ایلخانی، مدیرعامل سابق شرکت فرودگاه‌ها که سابقه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری را هم در پرونده دارد، در این باره به ایسنا گفت: هواپیماهای آنتونوف موفق نبودند و هم اکنون روس‌ها دیگر آن‌ها را نمی‌سازند و خودشان هم از ایرباس و بوئینگ استفاده می‌کنند و مشخص نیست در شرایطی که رییس‌جمهور پنج سال پیش پرواز هر دو آنتونوف ۱۴۰ و ۷۴ را ممنوع اعلام کرده بود، سازمان هواپیمایی کشوری، چرا و بر اساس چه معیاری به این دو فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی پویا مجوز داده است.