:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد

رشد 50 درصد تجدیدپذیرها تا سال 2024

بر اساس آخرین پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی درباره انرژی‌های تجدیدپذیر، نصب سیستم‌های تولید برق خورشیدی در خانه‌ها، ساختمان‌های تجاری و تأسیسات صنعتی قرار است طی 5 سال آینده خیزش داشته و مسیر تولید و مصرف برق را با تحول روبرو کند.
کد خبر: ۱۴۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
اقتصادگردان- گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی درباره بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2019 که دیروز منتشر شد، تمرکز خود را بر برنامه‌های کاربردی قرار داده است که در مجموع با برنامه‌های PV توزیعی شناخته می‌شود. در این گزارش پیش‌بینی می‌شود که بین سال‌های 2019 و 2024، کل ظرفیت تولید برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر 50 درصد رشد خواهد کرد. این افزایش ظرفیت که معادل هزار و 200 گیگاوات و به اندازه کل ظرفیت فعلی ایالات متحده است، با کاهش هزینه‌ها و تلاش‌های هماهنگ دولتی تحقق خواهد یافت. انرژی خورشیدی (PV خورشیدی) 60 درصد از این افزایش ظرفیت را به خود اختصاص خواهد داد و سهم تجدیدپذیرها در تولید جهانی برق از 26 درصد امروز به 30 درصد در سال 2024 رشد خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که پس از آنکه در سال گذشته افزایش ظرفیت تجدیدپذیرها برای نخستین‌بار طی تقریبا دو دهه گذشته متوقف شد، رشد مورد انتظار تجدیدپذیرها امسال محقق می‌شود، با این حال، گسترش تجدیدپذیرها همچنان پایین‌تر از آنچه برای تحقق اهداف انرژی پایدار جهانی لازم است، باقی خواهد ماند. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در این باره گفت: «منابع تجدیدپذیر در حال حاضر دومین منابع تأمین برق در جهان هستند، اما اگر بخواهیم به اهداف بلندمدت اقلیمی، کیفیت هوا و دسترسی همگانی به انرژی دست پیدا کنیم، لازم است که گسترش آنها تسریع شود.» این گزارش بر سه چالش اساسی تأکید می‌کند که برای سرعت بخشیدن به گسترش تجدیدپذیرها باید برطرف شوند. این سه چالش عبارت‌ از: عدم قطعیت در سیاست و مقررات، ریسک‌های بالای سرمایه‌گذاری و اختلاط سیستم‌های بادی و خورشیدی هستند. توسعه سیستم‌های تجدیدپذیر PV (فتوولتاییک) تقریبا نیمی از کل رشد بازار انرژی خورشیدی PV تا سال 2024 را تشکیل می‌دهد. برخلاف وضع متعارف فعلی، کاربردهای تجاری و صنعتی به جای مصارف خانگی بر رشد تجدیدپذیر‌های فتوولتاییک توزیع شده تسلط خواهند یافت و سه‌چهارم ظرفیت‌های نصب شده را به خود اختصاص خواهند داد.

هزینه تولید برق از انرژی خورشیدی PV توزیع شده در خانه‌ها، ساختمان‌ها و صنعت، اکنون پایین‌تر از قیمت فروش برق در بیشتر کشورها است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های تولید انرژی خورشیدی PV تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۱۵ تا ۳۵درصد دیگر کاهش پیدا کند و استفاده از این فناوری جذاب‌تر شود.