:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رییس بانک مرکزی: تلاش بانک مرکزی كمك به اثر ثبات بازار ارز بر رشد صادرات غير نفتي است

تقویت ارزش پول ملی با انعقاد پیمان‌های دو یا چندجانبه / وجود بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی در کشور

با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11380 تومان، بازار ارز و طلا در داخل با ثبات قيمت مواجه شد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با يك ميليون و 750 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 405 هزار تومان، سكه طرح جديد 3 ميليون تومان و 965 هزار، طرح قديم 3 ميليون و 955 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 30 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 220 هزار تومان و سكه يك گرمي 810 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
اقتصاد گردان - روز يكشنبه 28 مهر 98،  قيمت جهاني اونس طلا به 1490 دلار در بازار جهاني رسيد. همچنين با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11380 تومان، بازار ارز و طلا در داخل با ثبات قيمت مواجه شد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با يك ميليون و 750 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 405 هزار تومان، سكه طرح جديد 3 ميليون تومان و 965 هزار، طرح قديم 3 ميليون و 955 هزار  تومان، نيم سكه 2 ميليون و 30 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 220 هزار تومان و سكه يك گرمي 810 هزار تومان معامله شد.
صرافی‌های مجاز بانک مركزي نيز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 300 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 400 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 500 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 600 تومان می‌فروشند. در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار به 11400 و نرخ يورو به 12600 تومان رسيد، همچنين سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز پنج شنبه 25 مهر 98  را براي دلار 11 هزار و 335 تومان، يورو 12 هزار و 397 تومان، پوند انگليس 14 هزار و 37 تومان، درهم امارات 3 هزار و 93 تومان، لير تركيه يك هزار و 990 تومان و يوآن چين يك هزار و 675 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز يكشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۹ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و قیمت ۱۱ واحد پولی دیگر کاهش یافت، نرخ دلار و ۶ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا روز یکشنبه 28مهرماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز پنج شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۶۶۱ ریال افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۵۴ هزار و ۵۱۱ ریال و هر یورو نیز با ۳۹۶ ریال افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۶ هزار و ۹۱۸ ریال ارزش‌گذاری شد..
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۹۶ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.

وجود بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی در کشور

از سوي ديگر،‌ سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به نگهداری بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی نزد مردم و با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار ارز، گفت: اکنون طبق پیش بینی‌ها بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی دست مردم و برخی مسئولان بوده که این موضوع به نوعی پشت کردن به مردم و اقتصاد است.
رحیم زارع در گفت وگو با ایبِنا با بیان اینکه تقویت ارزش پول ملی لازمه بی اثر کردن نوسانات ارزی است، افزود: باید دولت برای تقویت ارزش پول ملی اقدامی کند زیرا ادامه این رویه بازارهای موازی ارز را نیز به تلاطم نزدیک می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به تجربه کشور ترکیه در مقابله با نوسانات ارزی، تصریح کرد: برای حفظ ارزش پول ملی مردم نیز باید همسو با سیاست های ابلاغی حرکت کرده و از احتکار ارز جلوگیری کنند.
زارع با بیان اینکه نگهداری ارز از سوی مردم یا مسئولان خیانت به نظام است، گفت: باید بهبود وضعیت اقتصادی از سوی همه مردم پیگیری شود زیرا تک تک افراد در بروز این وضعیت کم و بیش مقصر هستند.
سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی یادآور شد: مجلس آماده هر نوع همکاری با بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در مسیر رشد اقتصادی و بهبود وضعیت پولی و مالی کشور است.
 
تقویت ارزش پول ملی با انعقاد پیمان‌های دو یا چندجانبه

همچنين عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: نخستین اقدام در راستای تقویت نسبی ارزش پول ملی انعقاد پیمان‌های دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است.
سید تقی کبیری در گفتگو با ایبِنا با اشاره به علل کاهش ارزش پول ملی، گفت: محور قرار گرفتن دلار در برخی مبادلات و همچنین تنش هایی بین المللی موجود گاهی به کاهش ارزش پول ملی دامن زده است.
نماینده مردم خوی در مجلس با بیان اینکه تحریم ها در نابسامانی بازار ارز و در برخی حوزه ها کاهش ارزش پول ملی دخیل بوده است، افزود: نخستین اقدام در راستای تقویت نسبی ارزش پول ملی انعقاد پیمان های دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است تا به این ترتیب دلار از گردونه رقابت ها خارج شده و ارزش پول ملی به این واسطه تقویت شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه کاهش وابستگی به دلار در اقتصاد مهم ترین مولفه در ساماندهی ارزش پول ملی است، تصریح کرد: باید با تکیه بر ظرفیت های داخلی ارزش پول ملی را تقویت کنیم به گونه ای که به عنوان نرخی رسمی در بین کشورها مورد تبادل قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه می‌توان شرایط تولید را بهبود بخشید، گفت: در کنار بهبود بخشیدن به شرایط تولید باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان را ملزم کنیم تا پول حاصل از صادرات کالاها را به داخل کشور هدایت کنند که این امر خود به خود بهبود وضعیت اقتصادی کشور را رقم می زند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: استفاده از تجربیات کشورهای موفق در زمینه تقویت ارزش پول ملی لازم است، از اینرو تیم اقتصادی دولت به ویژه بانک مرکزی باید در این حوزه فعال تر از قبل شوند.

همتي: تلاش بانك مركزي در ثبات بازار و كمك به صادرات

رییس بانک مرکزی با اشاره  به نقش و اثر بانک مرکزی در رونق بخشیدن به صادرات غیر نفتی گفت: آنچه که بانک مرکزی با سیاست‌های پولی و ارزی خود می‌تواند انجام دهد، ایجاد ثبات و کمک در جهت رونق بخش غیرنفتی است. رشد بخش نفتی برونزا است و به تولید و صادرات نفت بستگی دارد و سیاست‌های بانک مرکزی بر رشد درونزا و غیرنفتی موثر است.
عبدالناصر همتی افزود: از حدود 50 سال پیش، که نفت، سهم غالب تولید و صادرات را در اقتصاد ایران داشت، تا به امروز که نفت، کمتر از یک‌سوم صادرات را تشکیل می‌دهد؟، به هر دلیل دولت نتوانسته است بودجه خود را از نفت جدا کند رشد اقتصادی کشور نیز با وجود کاهش سهم نفت به شدت متاثر از بخش نفتی است، طبعاً، اثر مستقیم تحریم‌های ظالمانه، کاهش رشد بخش نفتی و کاهش منابع برای بودجه دولت است. این دو، با همدیگر بخش غیرنفتی اقتصاد و بالتبع، رشد کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده‌اند.
وي ادامه داد: تلاش بانک مرکزی بر رونق صادرات غیرنفتی، ورود ارز آن به چرخه اقتصاد کشور، کمک به تسهیل واردات کالاهای ضروری و سرمایه‌ای و ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد می‌باشد. وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز نسبت به تقاضای آن نشان می‌دهد که با همت صادرکنندگان و تمهیدات واردات، از این دوره سخت نیز به سلامت عبور خواهیم کرد. بدیهی است در صورت بازگشت به شرایط طبیعی اقتصادی، بانک مرکزی نیز سیاست‌های اصلاحی و احتیاطی خود را ادامه داده و از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته، حتی‌الامکان پرهیز خواهد کرد.

كاهش وابستگي به دلار و يورو

همچنين عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ ارز باید کاهش یابد، گفت: در نظر گرفتن پول واحد میان کشورهای مختلف می‌تواند ما را از وابستگی به دلار و یورو دور کرده تا به این ترتیب ساماندهی بازار رخ دهد.
سیدکاظم دلخوش در گفتگو با ایبِنا، با بیان اینکه نرخ ارز باید باز هم کاهش یابد، افزود: متاسفانه با شرایط فعلی پول ملی ما در بدترین وضعیت به نسبت ارز قرار دارد از این رو باید سیاست های کاهش نرخ دلار پیگیری شود.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه برای در نظر گرفتن پول منطقه ای برای مبادلات داشته اند، افزود: در نظر گرفتن پول واحد میان کشورهای مختلف می‌تواند ما را از وابستگی به دلار و یورو دور کرده تا به این ترتیب ساماندهی بازار رخ دهد.
وی با بیان اینکه نباید از تحریم ها و فشارهای روز به روز آن غافل شویم، تصریح کرد: تشدید تحریم ها متاسفانه خود معضلی برای تزلزل در ارزش واقعی پول ملی هم شده است. این نماینده مردم درمجلس دهم، با اینکه بی توجهی به نرخ دلار همه بازار را را می تواند دستخوش تغییرات منفی کند، گفت: دولت باید تلاش کند نرخ دلار را به قیمت اولیه خود بازگرداند تا تبعات آن برای اقتصاد کاهش یابد. با ساماندهی ارزی وضعیت نقدینگی در کشور نیز به ثباتی منطقی رسیده و وضعیت از تلاطم فعلی دور خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اصلاح وضعیت پولی و بانکی در کشور، گفت: وضعیت رخ داده در اقتصاد کشور از تبعات نوسانات ارزی در برهه اخیر بوده از این رو باید سازوکاری برای بهبود وضعیت فراهم شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سیاست گذاری و ریل گذاری در مسیر بهبود اقتصادی باید آغاز شود و هر کدام از مولفه ها جداگانه باید مورد رسیدگی قرار بگیرند.


نظرسنجي كيتكو در مورد آينده طلا

از سوي ديگر،  نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد تحلیلگران وال‌استریت بر این باورند که با وجود برتری نسبی فروشندگان، قیمت طلا روند حرکت چندانی نخواهد داشت اما سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به بالا رفتن قیمت طلا در کوتاه مدت خوش بین هستند.
به گزارش ایسنا، بیل باروچ، رییس شرکت "بلو لاین فیوچرز" به کیتکونیوز گفت: طلا برای یافتن جهت حرکت مشخص به مشکل برخورده زیرا سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی بین ریسک پذیری و ریسک‌گریزی گیر افتاده‌اند.
وی خاطرنشان کرد که در به روی قیمت‌های پایین‌تر باز است اما این فلز ارزشمند حمایت در پایین مرز ۱۵۰۰ دلار را حفظ کرده و وی نسبت به روند قیمت طلا در کوتاه مدت، تا حدودی خوش‌بین است.
در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آن‌ها هفت نفر یا ۵۰ درصد کاهش قیمت و دو نفر یا ۱۴ درصد افزایش قیمت را پیش‌بینی کردند. همچنین پنج نفر یا ۳۶ درصد نظری نداشتند.
در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران ۸۷۶ نفر شرکت کردند که از میان آن‌ها ۴۹۰ نفر یا ۵۶ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۱۴ نفر یا ۲۴ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۱۷۲ نفر یا ۲۰ درصد هم نظری نداشتند.
برای هفته گذشته اکثر تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران نسبت به روند افزایشی قیمت طلا خوش‌بین بودند. هر اونس طلا روز جمعه در بازار معاملات آتی آمریکا چهار دلار و ۲۰ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۴۹۴ دلار و ۱۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۴ درصد افزایش ثبت کرد.
درصد درستی پیش‌بینی تحلیلگران وال‌استریت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۵۴ درصد و درستی پیش‌بینی سرمایه‌گذاران ۵۱ درصد بوده است.
آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی گفت: وی به طلا در کوتاه مدت خوش‌بین است اما انتظار دارد این فلز ارزشمند رشد قیمت چشمگیری پیدا کند.
اگرچه احساسات سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی بهبود پیدا کرده است اما همچنان ابهامات زیادی در بازار موج می‌زند. با وجود تحولات مثبت پیرامون توافق تجاری آمریکا و چین و بریگزیت که هر دو برای طلا منفی بوده‌اند، هیچ کدام از این دو توافق نهایی نشده‌اند. بریگزیت باید از سوی پارلمان انگلیس تصویب شود. هم‌چنین ابهامات دیگری وجود دارند که برای طلا مثبت هستند که روند سیاست پولی در سراسر جهان یکی از موارد مذکور است.
از نظر بسیاری از تحلیلگران رای بریگزیت سیاستمداران انگلیسی در تعطیلات آخر هفته، رویداد مهمی برای طلا خواهد بود. کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه SIA درباره روند قیمت طلا نظر خنثی داشت و اظهار کرد که طلا با توجه به تحولاتی که در هفته جاری روی خواهد داد، ممکن است حرکت قابل توجهی پیدا کند. اگر پارلمان انگلیس توافق بریگزیت را تصویب کند، قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد و اگر این پیمان رد شود و بریگزیت دوباره به تاخیر بیفتد، طلا ثابت خواهد ماند.
افشین نوابی، مدیر معاملات گروه ام کی اس سوییس معتقد است حتی اگر پارلمان انگلیس توافق بریگزیت را امضا کند، احساس وحشت سرمایه‌گذاران به این زودی برطرف نخواهد شد زیرا هنوز ابهامات بی‌شماری درباره وضعیت اقتصاد انگلیس پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا وجود دارد و بسیاری از این ابهامات به کابوس سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. وی گفت: نسبت به طلا در کوتاه مدت نظر خنثی دارم اما همچنان معتقدم این فلز از پتانسیل صعود به قیمت بالاتر برخوردار است.
از سوي ديگر به خبرگزاری فرانسه، وزیر دارایی فرانسه که برای شرکت در نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به واشنگتن سفر کرده است از تلاش مشترک این کشور با آلمان و ایتالیا برای جلوگیری از استفاده ارز دیجیتالی فیس بوک موسوم به لیبرا در سطح اروپا خبر داد و افزود: از لیبرا در خاک اروپا استقبال نخواهد شد. گام های لازم را با آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها بر خواهیم داشت چرا که منافع ما در خطر قرار گرفته است.
برونو لو مر با بیان این که شواهد، حاکی از ورود لیبرا به بازار تا سال‌ آینده است گفت: این یک پیغام سیاسی است که باید جدی گرفته شود. چیزی که فیس‌بوک باید در باره آن تصمیم بگیرد این است که ترکیب سهم دلار و یورو به عنوان پشتوانه لیبرا به چه میزانی باشد و این مساله تاثیر مستقیمی روی تجارت، صنعت و میزان استفاده از یورو و دلار خواهد داشت.
لو مر با هشدار نسبت به ورود شرکت‌های خصوصی به عرصه پولی گفت: آیا می خواهیم سرنوشت سیاست پولی خود را به یک شرکت خصوصی مثل فیس بوک بسپاریم؟ جواب من واضحا یک نه قاطع است.
وزیر دارایی فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که فرانسه مخالف استفاده از ارزهای دیجیتالی نیست بلکه می‌خواهد از توسعه یک ارز دیجیتالی واحد در چارچوب قوانین اروپایی حمایت کند. وی افزود که پاسخ به نیاز ارز دیجیتالی نیرومند نباید به دستان یک شرکت خصوصی چند ملیتی سپرده شود.
مخالفت با ارز دیجیتالی فیس بوک مساله جدیدی نیست. اعضای گروه ۷ نیز پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که فعالیت ارزهای دیجیتالی حتی با پشتوانه ارزهای واقعی باید در چارچوب قابل نظارت نهادهای بانکی و پولی معتبر جهانی باشد. تا زمانی که رضایت از نظارت‌پذیری فعالیت ارزهای دیجیتالی به طور کامل جلب نشود، گروه ۷ اجازه ورود این گونه ارزها به چرخه مبادلات جهانی را صادر نخواهد کرد.
همچنين به گزارش رویترز، سرنوشت ارز دیجیتالی فیس بوک بیش از هر زمان دیگری در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته تا جایی که در تازه ترین واکنش به آن، جیمی دیمون، رئیس بانک " جی پی مورگان" آمریکا نیز آن را رویایی خیال پردازنده خوانده است که هرگز محقق نخواهد شد.
پیش‌تر نشریه " وال استریت ژورنال" به نقل از منابع آگاه در داخل بزرگ ترین بانک آمریکایی گزارش داده بود که جی پی مورگان درخواست فیس بوک برای پیوستن به پروژه لیبرا را رد کرده است. نگرانی از امکان استفاده از لیبرا در فعالیت های غیرقانونی و پولشویی، اصلی‌ترین دلیل جی پی مورگان برای رد درخواست همکاری فیس بوک بوده است.
دیمون پیش تر نیز با راه اندازی عجولانه ارزهای دیجیتالی مخالفت کرده و حتی در سال ۲۰۱۷ بیت کوین را یک پروژه متقلبانه خوانده بود. بانک جی پی مورگان در ماه فوریه امسال از ارز دیجیتالی خود به نام " جی پی مورگان کوین" رونمایی کرد که تنها برای استفاده در شبکه پرداخت داخلی این بانک طراحی و توسعه داده شده است.
تلاش فیس بوک برای راه اندازی یک ارز دیجیتالی جهانی در روزهای اخیر با مخالبفت های سرسختانه ای از نقاط مختلف جهان مواجه شده است. هفته گذشته برخی از اصلی‌ترین شرکای فیس بوک در راه اندازی لیبرا نظیر " ویزا"، " مستر کارد"، " پی پال" و " ای بی" اعلام کرد از پروژه راه اندازی لیبرا خارج خواهند شد.
برخی از دولتمردان آمریکایی نیز اخیرا به دلیل نگرانی‌های مربوط به پولشویی و تامین مالی تروریسم علیه لیبرا موضع گرفته اند. دیوید مارکوس، از مدیران ارشد اجرایی پروژه لیبرا هفته گذشته گفته بود تاکنون بیش از ۱۰۰ بانک و نهاد مالی از سراسر جهان نسبت به امکان نظارت پذیری ارز لیبرا ابراز نگرانی کرده اند. وی با بیان این‌که لیبرا برای راه اندازی نیازی به بانک ها یا موسسات پرداخت ندارد گفت تمایل فیس بوک، رعایت حداکثری استانداردهای نهادهای نظارتی است.

تزريق ۲۰۰ میلیارد یوان پول نقد به اقتصاد چين

از سوي ديگر،  بانک مرکزی چین در روز چهارشنبه ۲۰۰ میلیارد یوان (۲۸ میلیارد دلار) پول نقد یکساله را از طریق تسهیلات وام دهی میان مدت به سیستم مالی تزریق کرد و باعث شگفتی تاجران شد.
به گزارش بلومبرگ، چین با تزریق غیر منتظره پول نقد به سیستم مالی از طریق وام به بانک ها تاجران را شوکه کرد. این اتفاق قبل از اعلام گزارش روز جمعه افتاد که انتظار می رود حاکی از رشد کند تر اقتصاد داخلی باشد.
بانک مرکزی چین در روز چهارشنبه ۲۰۰ میلیارد یوان (۲۸ میلیارد دلار)  پول نقد یکساله را از طریق تسهیلات وام دهی میان مدت به سیستم مالی اضافه کرد. این اقدام چین تاجران را شوکه کرد چون مقامات معمولاً زمانی نقدینگی تزریق می کنند که وام‌های قبلی پرداخت شده باشند و سررسید بعدی وام ها پنجم نوامبر است.
اقتصاد چین در بحبوحه جنگ تجاری طولانی‌مدت با آمریکا تحت فشار بوده است و کُند شدن اقتصاد داخلی باعث شده بانک مرکزی سیاست پولی را با پایین آوردن هزینه‌های وام‌گیری شرکت‌ها و کاهش نرخ بهره بانکی در سال جاری تسهیل کند. اطلاعاتی که در این هفته به دست آمده نشان می‌دهد رکود بخش کارخانه ای چین بیشتر شده و واردات و صادرات در ماه گذشته کاهش یافته است.
بکی لیو، رییس استراتژی کلان چین در شرکت استاندارد چارترد با اشاره به تزریق نقدینگی گفت: «بازار انتظار این کار را نداشت. دولت احتمالاً می خواهد نقدینگی بلندمدت بیشتری تزریق کند تا از عرضه فراوان در فصل مالیات دهی در اواسط اکتبر مطمئن شود و از اقتصاد روبه رکود خود حمایت کند.
چین قرار است اطلاعات تولید ناخالص داخلی را برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی در روز جمعه منتشر کند. انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی چین ۶.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته باشد که آهسته ترین سرعت رشد از ۱۹۹۲ تا حالا است.
 سررسید بیش از ۴۰۰ میلیارد یوان تسهیلات وام‌دهی میان مدت در اوایل ماه آینده می رسد که نشانه ای است برای بانک مرکزی چین تا نرخ بهره را پایین بیاورد و نقدینگی بیشتری به سیستم مالی تزریق کند. بانک مرکزی احتمالاً هزینه این وام‌ها را کاهش داده و تا پایان سال جاری میلادی به ۳.۲ درصد می‌رساند. سود اوراق قرضه دولتی ده ساله چین تغییر زیادی نکرده و به ۳.۱۷ درصد در شانگهای رسیده است.