:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه:

طرح جامع سازگاری با کم آبی استان کرمانشاه تدوین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: ۲۸ استان تاکنون طرح جامع سازگاری با کم آبی را تدوین و به تصویب رسانده‌اند و به‌زودی این طرح در استان کرمانشاه نیز آماده می‌شود.
کد خبر: ۱۴۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
اقتصادگردان- "بهرام درویشی" این طرح را نوعی سند بهره‌برداری، توزیع آب به بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعتی در راستای مدیریت بهینه مصرف آن در استان‌ها که نوعی سند اجرایی است، عنوان کرد و افزود: در کرمانشاه دو حوضه مهم آبی کرخه و سیروان جریان دارد که با احصا و عبور سالیانه حدود پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب از آن، حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب در استان مهار و مصرف می‌شود.
وی در ادامه سهم استان از طرح‌های ملی آب در حوضه کرخه را ۱۴۳ میلیون متر مکعب دانست و گفت: این در حالی است که از پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب سالیانه استان، ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آن از استان‌های دیگر وارد و مابقی در کرمانشاه تولید می‌شود.
درویشی یکی از مهم‌ترین عوامل خروج آب از استان را مسائل زیست محیطی و حقابه بین المللی عنوان کرد و با اشاره به اینکه بستن چاه‌های غیرمجاز طبق دستور مقام قضایی در دستور کار این شرکت است، گفت: بایستی آب چاه و رواناب، عادلانه و متناسب بین مناطق استان در دستور کار قرار گیرد.
 
تأمین میان مدت آب شرب شهر جوانرود در دست اجراست
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در ادامه افزود: برای تامین میان‌مدت آب‌شرب شهر جوانرود حفاری دو حلقه چاه عمیق در دستور کار قرار گرفته و مطالعه تامین بلندمدت آب‌شرب و صنعتی این شهر نیز در حال انجام است.
درویشی گفت: تاکنون برای تامین میان مدت آب شهر جوانرود یک حلقه چاه عمیق حفر و یک خط ۱۲ کیلومتری انتقال آب به شهرک صنعتی احداث شده است.
وی با بیان اینکه حفر یک حلقه چاه عمیق و خط انتقال آب جدید برای تامین آب شرب جوانرود در دستور کار این شرکت است، اظهار داشت: این پروژه‌ها به چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان‌ اعتبار نیاز دارد.
درویشی در ادامه به تامین بلندمدت آب شرب شهر جوانرود از طریق احداث سد اشاره کرد و گفت: مرحله اول مطالعات احداث سد جوانرود انجام شده و برای مطالعات گام دوم آن به چهار میلیارد تومان اعتباز نیاز است که با توجه به شرایط فعلی کشور در سال جاری امکان‌پذیر نیست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، تعریف پروژه ساخت سد جوانرود را در وزارت نیرو از نوع جذب مشارکت بخش خصوصی عنوان کرد.