:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رئیس اتاق تعاون ایران اعلام کرد

تاثیر بخش تعاون در اشتغال و توسعه کار شایسته

رئیس اتاق تعاون ایران معتقد است کار و اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون با معیارهای بین المللی «کار شایسته» مطابقت دارد و اشتغال در این بخش مترادف با «کار شایسته» است.
کد خبر: ۱۴۳۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
اقتصادگردان- بهمن عبدالهی در همایش جهانی اتحادیه بین المللی تعاون در روآندا به منظور توسعه نهضت تعاون دیگر کشورها از طریق به رسمیت شناختن نهضت تعاون به عنوان یک بخش اقتصادی مستقل پیشنهاداتی ارائه کرد. وی همچنین ایجاد یک سازمان غیردولتی با اختیارات ویژه به عنوان نماینده نهضت تعاون در کشورها در راستای توسعه «کار شایسته» را خواستار شد.

وی در این همایش به بررسی وضعیت اشتغال و بیکاری در جهان بر اساس آمارهای بانک جهانی پرداخت و با توجه به اوضاع بیکاری در جهان به ویژه در میان جوانان بر اهمیت توجه به موضوع اشتغال به ویژه کار شایسته در جوامع تاکید کرد.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به جایگاه کار شایسته در جمهوری اسلامی ایران و اسناد توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه «سند ملی کار شایسته»، بازیگران کلیدی در ایجاد کار شایسته را دولتها، کارگران، کارفرمایان و سازمان‌های غیر دولتی عنوان کرد و گفت: کار و اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون ایران با معیارهای بین المللی «کار شایسته» مطابقت داشته و اشتغال در این بخش مترادف با «کار شایسته» است.  

عبدالهی اتاق تعاون ایران را  نمونه مناسبی در این زمینه عنوان و جایگاه این اتاق در نظام تصمیم‌گیری و سیاستگذاری کلان کشور را تشریح کرد.

مفهوم "کار شایسته" برای نخستین بار در گزارش سال ۱۹۹۹ خوان سوماویا مدیرکل وقت سازمان بین‌المللی کار مطرح شد و از آن زمان، تدوین برنامه‌های کار شایسته در دستور کار این سازمان قرار گرفت. بر اساس تعریف سازمان جهانی کار (ILO)، کار شایسته به منزله دسترسی به فرصت‌های برابر برای زنان و مردان به منظور دستیابی به کار مناسب و مولد در شرایط آزاد و ایمن با حفظ کرامت انسانی است. کار شایسته بر ابعاد مختلف کیفی و کمّی کار در جامعه تاکید دارد که آزادی انتخاب شغل، ترویج کار مولد و سازنده، رعایت حرمت و کرامت انسانی، تضمین امنیت نیروی کار و داشتن درآمد مکفی و مزد مناسب در کنار ساعات کار مطلوب از ویژگی‌های بارز آن به شمار می‌رود.

پانزدهم تیرماه امسال مصادف با ۶ ژوئیه ۲۰۱۹ به عنوان نود و ششمین روز جهانی تعاون نامگذاری شده است. تاریخچه این روز به یک قرن پیش و به سال ۱۹۲۳ برمی‌گردد که برای اولین بار اتحادیه بین‌المللی تعاون (ICA) اولین شنبه ماه ژوئیه را به عنوان روز جهانی تعاون نامگذاری کرد. تِم روز جهانی تعاون برای سال ۲۰۱۹ تعاون برای کار شایسته (WORK DECENT FOR COOPS) انتخاب شده و پیام تم این است که تعاونی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی مردم محوری هستند که به صورت دموکراتیک اداره و کنترل می‌شوند و توسعه انسانی و عدالت اجتماعی را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند.

کار شایسته یک سند راهبردی و بالادستی است که به تقویت گفت‌وگوی اجتماعی میان دولتها و شرکای اجتماعی تاکید دارد و همه کشورها ملزم به اجرای مفاد و راهبردهای آن هستند.

تصویب سندملی کار شایسته با ۹ راهبرد اشتغال

بر اساس برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده تا سال ۱۳۹۷ و پایان سال دوم اجرای قانون برنامه ششم با رعایت قوانین و مقررات مربوطه سند ملی کار شایسته را تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند که این امر به سال  ۱۳۹۸ موکول شد و در نهایت اردیبهشت ماه امسال از تصویب هیأت وزیران گذشت.

هیأت دولت در جلسه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق تعاون ایران و سازمان برنامه بودجه کشور و به استناد قانون برنامه ششم توسعه «سند ملی کار شایسته و سیاست‌های اشتغال مبتنی بر سند ملی کار شایسته» را به تصویب رساند. ‌معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، سازمان تأمین اجتماعی، مرکز آمار ایران، سازمان بهزیستی، سازمان صنایع دستی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست ۱۳ نهاد، سازمان و وزارتخانه‌ای هستند که به اجرای اقدامات مربوط به سند کار شایسته و سیاست‌های اشتغال مبتنی بر آن مکلف شده‌اند.

این سند با هدف دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت نسبت به اعمال سیاستهای اشتغالی، مهارت افزایی و ارتقای دانش حرفه‌ای و حمایت از مشاغل کوچک خانگی و دانش بنیان و مبتنی بر کاهش نرخ بیکاری حداقل به میزان هشت درصد سالانه در طول سال های اجرای قانون برنامه تنظیم شده است. در این سند ۹ راهبرد اشتغال محور کردن سیاستهای مالی و پولی، بهبود فضای کسب و کار، کسب و کارهای خرد و کوچک و مشاغل خانگی، توسعه اشتغال زنان، ‌توسعه کارآفرینی و بهبود مهارتی، ایجاد اشتغال در  مناطق محروم و کم برخوردار، توسعه مشاغل سبز، توسعه و سرمایه‌گذاری معطوف به نیروهای کار و ایجاد ساز وکارهای انتقال از اشتغال غیررسمی به رسمی پیش‌بینی شده است.

خرداد ماه امسال وزیر کار در یکصد و هشتمین اجلاس سازمان جهانی کار شرکت کرد و در سخنرانی مجمع عمومی این سازمان همکاری بیشتر دولتها برای آینده‌ای روشن و بهتر جهت دستیابی به صلح و عدالت و کار شایسته را خواستار شد.