:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

پرونده تخلف رانندگان اربعین روی میز

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از رسیدگی به پرونده تخلفات رانندگان اتوبوس در مسیرهای اربعین خبر داد و گفت: اقدامات مختلفی برای بهبود ارائه خدمات به زائران اربعین در مسیر بازگشت انجام شده است و حدود ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای پایانه مرزی مهران در نظر گرفته‌ایم.
کد خبر: ۱۴۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
اقتصادگردان- بر اساس گزارش‌های و اخبار منتشر شده امسال بیش از سه میلیون نفر از زائران ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین به عراق رفتند که حدود ۵۰ درصد بیشتر از تعداد زائران در سال گذشته است و بر همین اساس باید تمهیدات بهتری برای ارائه خدمات به آن‌ها اندیشیده شود.

عبدالهاشم حسن‌نیا -معاون وزیر ره و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای-درباره برنامه‌ریزی انجام شده برای روزهای بازگشتن زائران اربعین به کشور اظهارکرد: در روزهای آینده منتظریم تا بیش از دو میلیون نفر دیگر نیز از زائران اربعین به کشور برگردند که بیشترین تقاضا برای بازگشت از مرز مهران است و به نظر می‌رسد که اوج سفرهای بازگشت زائران در چهار روز، شامل دو روز قبل و دو روز بعد از اربعین تقسیم شود.

وی افزود: بر این اساس مرز مهران ظرفیتی حدود یک میلیون و ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر دارد و برای بازگشت زائران تا این تعداد تدارکات لازم را در این زمینه اندیشیده‌ایم. همچنین برای پوشش خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای کامل به زائران همه ناوگان اتوبوس بین شهری را در این ایام بسیج کرده‌ایم که مشکلی در این زمینه پیش‌نیاید.

حسن‌نیا ادامه داد: در این زمینه ظرفیتی برای جابه‌جایی بیش از ۳۰۰ هزار نفر از زائران را با اتوبوس از مرز مهران پیش‌بینی کرده‌ایم و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه شخصی در مرز مهران و شهر مهران پارک شده است، بخش زیادی از مسافران نیز از خودروهای خود برای بازگشت به خانه‌های خود استفاده کنند که تقریبا حدود ۵۵ درصد زائران را شامل می‌شود. اگر اتوبوس‌ها بتوانند از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند و حتی اتوبوس‌های ۲۵ نفره VIP بتوانند تا حدود ۴۰ نفر هم مسافر را سوار کنند. می‌توان در کنار افزایش سرویس‌دهی به همه زائران خدمت‌رسانی کرد.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد: در این راستا هماهنگی‌های لازم با پلیس راهور انجام شده است و اگر این افزایش ظرفیت بهره‌وری محقق شود و بتوانیم حدود ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار سرویس را در محورهای مرزی داشته باشیم، طی روزهای پیک سفر بازگشت زائران، می توانیم همه زائران را جابه‌جا کنیم.

نظارت کامل و جدی بر کرایه‌های بازگشت زائران اربعین

حسن‌نیا درباره نرخ‌کرایه‌های اربعین تاکید کرد: نظارت کاملی بر روند کرایه‌ها خواهیم داشت و نمی‌گذاریم کسی تخلف انجام دهد و با متخلفان احتمالی برخورد لازم را انجام می‌دهیم.  نمی توان گفت تخلفی در زمینه کرایه‌ها و گرانفروشی رانندگان اتوبوس رخ نداده است اما باید این گزارش‌ها از سوی زائران و مردم به ما گزارش شود تا به سرعت رسیدگی شده و در حضور شاکی ضمن برخورد راننده متخلف، حق و حقوق مسافر را به او بازگردانیم. میزان و تعداد تخلفات در ایام اربعین زیاد نبوده اما پرونده این تخلفات روی میز و در مراحل بررسی و رسیدگی قرار دارد.

یک‌طرفه شده محور مهران ایلام در ایام پیک بازگشت زائران

وی افزود: برای بهبود خدمات‌رسانی به زائران اربعین در مسیر بازگشت، محور مهران-ایلام با هماهنگی پلیس‌راه یکطرفه خواهد شد. در این مسیر پایانه مرزی مهران تا پایانه‌های معین سه‌گانه در نظر گرفته شده، حدود ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس پیش‌بینی شده است که در این مسیر تردد می‌کنند و اتوبوس‌های دیگر هم زائران را از این پایانه‌ معین به استان‌های مختلف منتقل می‌کنند.

و در این راستا حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به عراق رفتند و حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را کاهش دادیم اما زمان ماندگاری برخی اتوبوس‌ها نیز برای خدمات رسانی بهتر به زائران تمدید کردیم. این مسئله را می‌توان به طور قطع گفت که هیچ موردی نداشتیم که اتوبوسی از ایران به عراق رفته باشد و به کشور بازگشته باشد چرا که همه اتوبوس‌های به کار گرفته شده در این مسیر به سامانه سپهتن متصل هستند و اگر اتوبوسی دستگاه سپهتن خود را هم خاموش کند، متوجه می‌شویم و با آن‌ها برخورد می‌کنیم.