:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

نشانه‌های مثبت از بهبود وضعیت واحدهای صنعتی

یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای امسال میزان فعالیت‌ها و جذب نیروی انسانی در شهرک‌های صنعتی افزایش یافته و می‌توان این موضوع را به یک نشانه مثبت در عرصه تولید کشور تعبیر کرد.
کد خبر: ۱۴۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
اقتصادگردان- مهدی پورقاضی اظهار کرد: بررسی وضعیت واحدهای تولیدی کشور در شهرک‌های صنعتی نشان می‌دهد که برخلاف روندی که سال گذشته رخ داد، در حال حاضر بهبودی هرچند محدود در سطح فعالیت‌ها به وجود آمده و این موضوع در شرایط تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر ضد اقتصاد و مردم ایران، اتفاقی مثبت به شمار می‌رود.

به گفته وی، این روند مثبت راهی طولانی تا بازگرداندن اقتصاد ایران به شرایط عادی دارد، زیرا ضربه‌هایی که بخش‌های مختلف اقتصادی در ماه‌های گذشته خوردند، نیاز به زمان بیشتری برای ترمیم خواهد داشت.

این عضو اتاق بازرگانی ایران، کاهش واردات را یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر شرایط امروز واحدهای تولیدی ایران دانست و گفت: این مسئله تحت تاثیر دو عامل شکل گرفته است، از یک سو با توجه به افزایش نرخ ارز، صرفه اقتصادی واردات یا حتی قاچاق کالاها کمتر شده و بسیاری از متقاضیان به سمت کالاهای ایرانی حرکت کرده‌اند و از سوی دیگر سیاست ممنوعیت واردات برخی کالاها نیز به این مسئله کمک کرده است.

پورقاضی ادامه داد: در کوتاه‌مدت می‌توان انتظار داشت که این راهبردها اثرات مثبتی داشته باشد اما برای بلندمدت شدن تاثیرات قطعا باید به شکل ریشه‌ای و کلان‌تر به مسائل نگاه کرد.

وی با بیان اینکه کالاهای ایرانی برای ماندن در بازار باید با نمونه‌های خارجی شانس رقابت پیدا کنند، خاطرنشان کرد: در شرایطی که رقیب خارجی در بازار نیست، می‌توان انتظار داشت که سهم کالاهای ایرانی از بازار افزایش پیدا کند اما اگر هدف توسعه اقتصادی باشد، قطعا نیاز به آن داریم که کیفیت کالاها را تا حدی افزایش دهیم که در بازاری رقابتی نیز تولیدات ایرانی بتوانند سهم خود را حفظ کنند و این مسئله قطعا پیچیده و بلندمدت است.
بر اساس اعلام رییس کل بانک مرکزی، رشد اقتصادی بخش غیرنفتی اقتصاد ایران در سال ۹۸، مثبت شده که نشان از بهبود وضعیت تولیدات در ماه‌های اخیر دارد.