:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رییس‌جمهور روسیه در سفر به عربستان و امارات میلیاردها دلار قرارداد در حوزه انرژی امضا کرد

ردپای نفتی پوتین در کشورهای عربی

در جریان سفر رییس‌جمهور روسیه به امارات متحده عربی، توافق‌های همکاری نفتی میان دو کشور امضا شد.
کد خبر: ۱۴۳۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
اقتصادگردان- رییس‌جمهور روسیه در راستای سفر منطقه‌ای برای تحکیم حضور در خاورمیانه، به کشور نفت خیز امارات متحده عربی سفر کرد. ولادیمیر پوتین در ۱۵ اکتبر از عربستان سعودی به ابوظبی رفت و در فرودگاه مورد استقبال شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی قرار گرفت. شیخ محمد در اظهاراتی در کاخ قصر الوطن ابراز امیدواری کرد که سفر پوتین تاثیر عمیقی بر تحکیم روابط استراتژیک میان دو کشور داشته باشد. پوتین نیز به ستایش روابط دوستانه میان مسکو و ابوظبی پرداخت و اظهار کرد: ما همکاری نزدیک در زمینه مسائل مهم جهانی و منطقه‌ای را حفظ کرده‌ایم. طبق گزارش خبرگزاری تاس، در جریان سفر رییس‌جمهور روسیه، دو طرف شماری توافقنامه در بخش‌های انرژی و سرمایه‌گذاری امضا کردند.

پوتین و ملک سلمان در ریاض در مراسم امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری به ارزش میلیاردها دلار میان دو کشور که بخش‌هایی مانند هوافضا، فرهنگ، سلامت و فناوری پیشرفته را دربرمی‌گیرد، حاضر بودند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد: این توافقات شامل تحکیم همکاری میان کشورهای اوپک پلاس شامل تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک است.

روسیه عضو اوپک نیست اما با این گروه در مدیریت عرضه و تقویت قیمت‌ها پس از ریزش قیمت‌های بازار نفت در سال ۲۰۱۴ همکاری نزدیکی داشته است.

پوتین اظهار کرد که روسیه اهمیت ویژه‌ای برای توسعه روابط دوستانه و دوجانبه با عربستان سعودی قائل است. پادشاه ۸۳ ساله عربستان سعودی نیز گفت: ریاض به دنبال همکاری با مسکو در تمامی زمینه‌هایی است که امنیت، ثبات، صلح، مقابله با افراط گرایی و تروریسم و تقویت رشد اقتصادی را به همراه می‌آورد.

رییس‌جمهور روسیه در جریان دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرد که صندوق سرمایه عربستان سعودی ۱۰ میلیارد دلار برای پروژه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مشترک در روسیه اختصاص داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نخستین دیدار پوتین از عربستان سعودی و امارات متحده عربی در بیش از یک دهه گذشته که از متحدان قدیمی امریکا در منطقه هستند، در حالی انجام می‌گیرد که مسکو تحت تاثیر تحریم‌های امریکا، در رسیدن به هدف نرخ رشد سه‌درصدی تولید ناخالص داخلی ناموفق مانده است.