:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
از فروش خودروها بدون فاکتور تا تاسیس کارخانه جدید

بازار خودرو در پایان هفته

بازار خودرو در هفته گذشته با روند افزایشی برخی از خودروها همراه بود و اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار برای برخی خودروها به چشم می‌خورد که فعالان این حوزه دلیلش را عدم صدور فاکتور از سوی خودروساز‌ها برای آنها می‌دانند.
کد خبر: ۱۴۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
اقتصادگردان- همچنین قطعه‌سازان در این هفته به روند شکایتی خود ادامه داده و معتقدند همچنان نیازمند تامین مواد اولیه هستند که در میزهای تعمیق ساخت داخل به آنها وعده داده شده است. و اما وزیر صنعت، معدن و تجارت بر خروج پراید و پژو از بازار تا آخر سال همچنان تاکید دارد و معتقد است که هم خودروسازان و هم وزارت صمت اجرای این طرح را به صورت جدی پیگیری می‌کنند. از سوی دیگر منطقه آزاد انزلی شاهد احداث نخستین واحد مونتاژ و تولید خودرو سواری است که در فاز نخست 12 هزار خودرو سواری با قوای محرکه بنزینی و الکتریکی تولید خواهد شد.

 خودروسازان فاکتور نکردند، قیمت بالا رفت

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در جدیدترین اظهارات خود می‌گوید: طی هفته گذشته اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای چند مدل پژو 206 و همچنین گروه سمند افزایش یافته که به عرضه کم خودروسازان برمی‌گردد. گروه سایپا نیز این روزها برای تحویل سایپا 131 و سایپا 111 فاکتور صادر نمی‌کند که این مساله نیز باعث افزایش قیمت این خودروها در بازار شده است. سعید موتمنی با بیان اینکه این اتفاق باعث افزایش 2 تا 5 میلیون تومانی قیمت خودروهای فاکتورنشده در بازار شده است، می‌افزاید: قیمت پژو 206 تیپ 2 تا 74 میلیون تومان پایین آمده بود که حالا به دلیل فاکتور نشدن از سوی کارخانه، در بازار به 77 میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو 206 تیپ 2 فول نیز به 77 میلیون تومان رسیده بود که این روزها با قیمت 81.5 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. به گفته او، پژو 206 تیپ 5 نیز در روزهای گذشته در بازار با قیمت 89 میلیون تومان عرضه می‌شد، اما حالا قیمت این خودرو به 93 میلیون تومان رسیده است. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به اینکه قیمت سایپا 131 در بازار به 40 میلیون تومان رسیده بود، می‌گوید: به دلیل فاکتور نشدن این خودرو از سوی کارخانه، قیمت آن در بازار با رشد 3 میلیون تومانی به 43 میلیون تومان رسیده است. در مورد سایپا 111 نیز قیمت در بازار به 46 میلیون تومان رسیده بود؛ اما به دلیل فاکتور نشدن این خودرو توسط کارخانه، قیمت آن در بازار به 47 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. او ادامه داد: در مقابل، عرضه تیبا از سوی سایپا بهتر شده و همین مساله باعث شده تا قیمت تیبا در بازار از 51 میلیون تومان به 48.5 میلیون تومان برسد.

همچنین، در حال حاضر پژو 405 مدل جی‌ال‌ایکس در بازار 73 میلیون تومان است و سمند ال‌ایکس نیز که تا 20 روز پیش با قیمت 73 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد، حالا با قیمت 76.5 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت رانا نیز در بازار 77 میلیون تومان است. در مورد سراتو نیز باید به قیمت 281 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم. قیمت جک‌S5 نیز در بازار 260 میلیون تومان است و هر دستگاه سمند EF7 نیز با قیمت 81 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت ام‌وی‌ام 315 هاچ‌بک نیز در بازار 123 میلیون تومان و ایکس‌22 اتومات 180 میلیون تومان است. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند در صورت افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان، روند قیمت خودروها در بازار همچنان کاهشی باشد. یک فروشنده خودرو نیز در این باره می‌گوید: با توجه به فرمولی که برای تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروها اعلام شده، نرخ کارخانه باید 5 درصد زیر قیمت بازار باشد و اصطلاحا خودرو در حاشیه بازار قیمت‌گذاری شود اما در حال حاضر شاهد اجرای این مصوبه نیستیم. عادل امیراحمدی ادامه داد: خودروسازان حاضر نیستند قیمت محصولاتشان را با این روش تعیین کنند و وقتی قیمت‌ها در بازار کاهشی می‌شود عرضه تولیداتشان را طوری مدیریت می‌کنند که روند کاهشی ادامه‌دار نباشد. او معتقد است بالا بودن قیمت خودروها باعث کسادی بازار فروشندگان خودرو شده و در حال حاضر رکود بازار را شاهد هستیم.

تامین مواد اولیه بزرگ‌ترین مشکل قطعه‌سازان

همچنین دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو از بزرگ‌ترین مشکل میزهای تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو که تامین مواد اولیه است می‌گوید و معتقد است که با توجه به اینکه این موضوع تاکنون عملیاتی نشده، لازم است که هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد. مازیار بیگلو به ایسنا، می‌گوید: در میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که در حال انجام هستند، تعداد محدودی از قطعاتی که قرارداد آنها در میز اول و دوم برای داخلی‌سازی بسته شد، به تولید انبوه رسیده است؛ البته داخلی‌سازی باقی قطعات نیز در حال پیشرفت است اما دو موضوع اصلی را باید در نظر گرفت. او با بیان اینکه اکنون وضعیت نقدینگی خودروسازان بسیار بحرانی است و متعاقبا قطعه‌سازان نیز با همین وضعیت روبرو هستند، ادامه می‌دهد: تسریع در روند داخلی‌سازی قطعات میزها، نیازمند سرمایه‌گذاری چه در بعد تکنولوژی، دستگاه و فناوری و چه در بعد تامین مواد اولیه است. اکنون خودروساز که در پرداخت‌های روزانه خود با مشکل روبرو است، چگونه می‌خواهد پول بیشتری بابت تجهیز کردن قطعه‌سازان پرداخت کند؟ لذا این موضوع خطری است که باعث شده که حرکت و پیشرفت خودروسازان کند شود؛ لذا لازم است که وزارت صنعت راهکاری اندیشیده و از محلی، پولی را برای قطعه‌ساز و خودروساز تامین کند تا بتوانند کارها را پیش ببرند. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌افزاید: علاوه بر این خطر دیگری که پروژه داخلی‌سازی قطعات خودرو را تهدید می‌کند، این است که برخی از این قطعات در تامین مواد اولیه با مشکل روبرو هستند. مشکل در تامین مواد اولیه هم که نه ارتباطی به خودروساز دارد و نه به قطعه‌ساز. تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی همچون آهن، آلومینیوم، مس یا پتروشیمی، دامنه تولید محصولاتشان آنچنان گسترده نیست که مواد اولیه مورد نیاز قطعات را هم بتوانند تامین کنند؛ بنابراین به اینجا رسیده‌ایم که قطعه‌سازان حرکت کرده و جلو رفته‌اند اما مواد اولیه مورد نیازشان از داخل تامین نمی‌شود و باید از خارج وارد شود که این موضوع اصل ساخت داخل را زیر سوال می‌برد. بیگلو تاکید می‌کند که وزارت صنعت در مورد تامین اعتبار مالی وعده‌هایی داده است اما هنوز عملیاتی نشده است. همچنین در رابطه با مواد اولیه نیز قرار است میزهایی برگزار شود، اما عملا به زودی این اتفاق رخ نخواهد داد و این درحالی است که قطعه‌سازان بسیار عجله داشته و لازم است که هرچه سریع‌تر میزهای مواد اولیه تشکیل شده و کاهش ارزبری را به دنبال داشته باشد. او می‌گوید: هدف میزهای مواد اولیه آن است که آلیاژها یا مواد پلیمری خاصی که توسط پتروشیمی‌ها در کشور تولید نمی‌شود را بتوان در داخل تولید کرد. این میزها هنوز آغاز به کار نکرده‌اند اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال انجام کارهایی در این زمینه است اما موضوع مهم این است که زمان را از دست می‌دهیم. تا زمانی که میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسد، میز داخلی‌سازی قطعات نیز با مشکل روبرو خواهد بود.

 حذف پراید و پژو تا اخر سال

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص از رده خارج کردن برخی خودروهای قدیمی و پرمصرف می‌گوید: قطعا این خودروها از رده خارج خواهند شد و خودروهای پرتیراژ در خانواده‌های پژو و پراید جایگزین آنها می‌شود. رضا رحمانی اعلام کرد که خودروسازان آن دسته از خودروهای خود که در این دو گروه هستند و تعهدی برای تحویل آنها ندارند را تا آخر سال جایگزین می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه خودروسازان خود به دنبال اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و پرمصرف هستند می‌افزاید: هم خودروسازان و هم وزارت صمت اجرای این طرح را به صورت جدی پیگیری می‌کند. وزیر صمت درباره تفاوت قیمت میان تولید پراید و قیمت فروش آن نیز، تاکید کرد: این سخنان که قیمت تولید پراید از قیمت فروش آن پایین‌تر است کاملا دروغ است.

 تاسیس اولین کارخانه تولید خودرو سواری

در این میان عضو هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی از احداث نخستین واحد مونتاژ و تولید خودرو سواری در استان گیلان در منطقه آزاد انزلی خبر داد و می‌گوید: در فاز نخست 12 هزار خودرو سواری با قوای محرکه بنزینی و الکتریکی تولید خواهد شد. وحید طالب پور ادامه می‌دهد: پس از بررسی درخواست، سوابق و توانمندی های شرکت متقاضی، مقرر شد نخستین واحد مونتاژ و تولید خودرو سواری در استان گیلان در منطقه آزاد انزلی احداث شود. او می‌افزاید: واحد تولیدی فوق در زمینی به مساحت 25 هزار مترمربع و با زیربنای 10 هزار مترمربع فضای تولیدی مسقف، در فضای پسکرانه مجتمع بندری کاسپین ایجاد می شود تا گام بلندی در مسیر عملیاتی‌سازی راهبرد بنادر نسل سوم در این مجموعه بندری فراهم شده و منطقه آزاد انزلی وارد حوزه فعالیت صنعت خودروسازی کشور شود. طالب پور می‌گوید: اولین محصولات تولیدی آزمایشی بعد از اخذ مجوزهای لازم و نصب خطوط تولید، در بهار سال آینده وارد بازار خواهد کرد و براساس توافقات صورت گرفته 20 درصد خودروهای تولیدی به بازارهای مصرف روسیه، سوریه، عراق، جمهوری آذربایجان، اوکراین و کشورهای منطقه صادر خواهد شد. او تصریح می‌کند: شرکت کاسپین موتور یاران در فاز نخست، در یک شیفت کاری توانایی تولید 12 هزار خودرو سواری و خودرو (suv شاسی بلند) با تکنولوژی چینی و ژاپنی، با قوای محرکه بنزینی و الکتریکی را دارد که در فاز نخست به صورت مستقیم برای 200 نفر اشتغالزایی شده و به صورت غیرمستقیم نیز در حوزه هایی چون خدمات پس از فروش برای 600 نفر فرصت اشتغال پدید می آید.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی توضیه می‌دهد: سازمان منطقه آزاد انزلی ظرف سال های اخیر اقدام به ایجاد کریدور جدید تجاری چین، قزاقستان و ایران با محوریت این منطقه کرده و از سوی دیگر با بهره‌برداری از مجتمع بندری کاسپین به عنوان یک بندر نسل سوم، جذب سرمایه‌گذاران تولیدی، فرآوری و پردازش کالا به منظور صادرات به بازارهای مصرف کشورهای منطقه، به ویژه روسیه را در اولویت برنامه های راهبردی سازمان قرار داده که شروع به کار نخستین واحد تولیدی خودرو سواری در این منطقه را باید در همین راستا ارزیابی کرد.