:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

شکایت شهرداری از بلاتکلیفی گود برج میلاد

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با تشریح آخرین وضعیت گود مجاور برج میلاد، از شکایت شهرداری به قوه قضاییه در مورد عدم تعیین تکلیف این گود خبرداد.
کد خبر: ۱۴۳۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
اقتصادگردان- پس از آنکه برج ۴۳۵ متری میلاد در شمال غرب تهران قد علم کرد، مقرر شد تا عملیات ساخت فاز دوم آن با گودبرداری از زمینی که در مجاورت برج قرار دارد، با ۳۰۰ هزار مترمربع زیربنا آغاز شود. پس از آنکه با صرف هزینه‌های کلان عملیات طراحی ساختمان‌های دوقلو در این مکان به اتمام رسید، ناگهان خبر رسید که این دو ساختمان نباید ساخته شوند. کارشناسان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که محوطه برج میلاد ظرفیت ساخت برج‌های دوقلو را ندارد و ساخته شدن این برج‌ها روی زیبایی برج میلاد تاثیر منفی می‌گذارد. بعد از گذشت سال‌ها اکنون این گود رها شده کنار برج میلاد که برخی می‌گویند باعث ترک خوردگی قسمت‌هایی از برج شده است به یکی از معضلات شهرداری تبدیل و تاکنون جلسات گوناگونی برای پیدا کردن راهکاری برای آن برگزار شده است.

مجید فراهانی در مورد آخرین وضعیت گود رها شده جنب برج میلاد با بیان اینکه ۴ سال پیش شهرداری تهران با شرکت زیرمجموعه بنیاد تعاون ناجا قراردادی مبنی برساخت هتلی در مجاورت مرکز همایش‌های برج میلاد منعقد می‌کند که متاسفانه پس از گودبرداری، پروژه رها شده و هیچ اقدامی توسط شریک در این ۳سال انجام نشده است، گفت: با آغاز به کار شورای شهر پنجم، مدیریت شهری تمام تلاش خود را به کار بست تا وضعیت گود برج میلاد را روشن کند، چراکه رهاسازی گود آن‌هم به مدت سه سال، موجب ایجاد ترک‌هایی در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران شده بود.

رییس کمیته بودجه با اشاره به مشکلات ایجاد شده در این پروژه افزود: در پی دستوری مبنی بر عدم ورود نهادهای نظامی به مسائل اقتصاد، ناجا دچار مشکلاتی در این زمینه شده هرچند که شرکت قدر وابسته به ناجا با مشکل مالی روبه‌رو شده و بعد از ایجاد گود مشخص شد توان مالی لازم را برای ادامه پروژه ندارد و دنبال شریک چینی بود که نشد.

فراهانی با بیان اینکه تکمیل این پروژه می‌توانست به‌نفع شهروندان باشد، گفت: اخیر دستگاه قضایی با توجه به تاکیدات رییس دستگاه مبنی بر پیگیری حقوق عامه، اقدامات خوبی در زمینه تعیین تکلیف انجام داده و شهرداری نیز در این خصوص شکایت به دستگاه قضایی داشته که سه سال این گود رها شده و این مساله هم ایمنی و هم به منافع حقوق عامه ضربه زده است.

فراهانی با اشاره به ورود دادستانی گفت: البته شهرداری تهران نیز در راستای تامین ایمنی پروژه با اخذ مشاور برای نیلینگ و شانه خاکی این گود در راستای ایمنی‌سازی کوتاه‌مدت اقدام کرده، اما برای حل مساله لازم است که با ورود جدی دستگاه قضا و با تایید فسخ قرارداد، شهرداری بتواند یا خودش یا با شریک دیگر این پروژه را به اتمام برساند یا حداقل اگر پروژه تحویل شهرداری شود می‌توان آن را تبدیل به میدانگاه کند.

   6 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران همچنین عنوان کرد که حدود ۶ هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران باقی مانده و با برنامه‌ریزی و تخصیص هر سال ۲ هزار میلیارد تومان تا 3 سال آینده این مبلغ پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایرنا، فراهانی با یادآوری اینکه شورای پنجم، شهرداری تهران را با ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی از مدیریت دوره قبل تحویل گرفت که جزییات آن مشخص است، گفت: بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها نیز به بانک‌هاست و تقریبا شهرداری تهران به همه بانک‌ها بدهکار است. بخش دیگری از بدهی‌ها نیز مربوط به بدهی شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی است .

عضو شورای تهران با بیان اینکه اولویت پرداخت بدهی‌های شهرداری، مطالبات پیمانکاران است، گفت: ما پیمانکارانی داریم که از سال ۹۱ همچنان از شهرداری طلبکارند و مطالبات خود را وصول نکرده‌اند.

   اختلاف پیمانکاران و شهرداری؟

فراهانی ادامه داد: در خصوص مواردی که پیمانکاران مدعی هستند شهرداری بر اساس قرارداد عمل نکرده است می‌توانند به دبیرخانه کمیسیون ماده ۳۸ آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری تهران مراجعه کنند. اختلاف بین پیمانکاران و شهرداری در یک کمیسیون که نمایندگان قوه‌ قضاییه، شورا و فرمانداری در آن حضور دارند بررسی می‌شود. اگر واقعا پیمانکار مدعی است که شهرداری به بخشی از مطالبات و تعهدات خود عمل نمی‌کند، با مراجعه به این کمیسیون اقامه دعوا کند.کمیسیون مذکور موضوع را رسیدگی می‌کند یا کارشناسانی برای بررسی تعیین می‌شوند که موضوع را به سرانجام برسانند. برخی پیمانکاران از این موضوع اطلاع ندارند و از وجود این کمیسیون مطلع نیستند.

فراهانی با اشاره به مطالبات پیمانکاران پسماند و فضای سبز گفت: شهرداری تهران مطالبات این افراد را به‌طور ماهانه تسویه می‌کند تا مشکلی برای پرداخت حقوق کارگران در این ۲ حوزه وجود نداشته باشد. این را نیز باید در نظر داشت که شهرداری ماهانه برای ۶۵ هزار نفر از پرسنل خود از جمله ۶۰ هزار نفر پرسنل پیمانکاری حقوق واریز می‌کند.

   راه تسویه مطالبات بانک‌ها و بیمه

فراهانی همچنین درباره طلب بانک‌ها، بیمه و مالیات از شهرداری تهران نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: یکی از راه‌های تسویه مطالبات مذکور این است که بخشی از دارایی شهرداری از جمله مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب (‌واقع در جنوب پایتخت) که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد به دولت واگذار شود.

در این وضعیت، دولت نیز باید بدهی شهرداری به بانک‌ها، بیمه و مالیات را برعهده بگیرد. در این صورت مطالبات بانک‌ها تسویه می‌شود و شهرداری تهران نیز می‌تواند برای ادامه پروژه‌های عمرانی خود از بانک‌ها تسهیلات بگیرد.