:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
گزارش اقتصادگردان از آخرين تحولات بازار ارز و طلا

تقويت پوند به دنبال احتمال توافق بريتانيا و اروپا / سكه 3 ميليون و 980 هزار

مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با 9 هزار تومان كاهش نسبت به روز سه شنبه يك ميليون و 754 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 405 هزار تومان، سكه طرح جديد با كاهش 6 هزار توماني نسبت به روز سه شنبه به 3 ميليون تومان و 980 هزار، طرح قديم بدون تغيير 3 ميليون و 960 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 30 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 230 هزار تومان و سكه يك گرمي با 30 هزار تومان كاهش نسبت به روز دوشنبه 810 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
اقتصادگردان- روز چهارشنبه 24 مهر 98،  قيمت جهاني اونس طلا با كاهش 12 دلاري به 1483 دلار در بازار جهاني رسيد. همچنين با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11420 تومان، بازار ارز و طلا در داخل با ثبات قيمت و اندكي كاهش همراه بود مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با 9 هزار تومان كاهش نسبت به روز گذشته يك ميليون و 754 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 405 هزار تومان، سكه طرح جديد با كاهش 6 هزار توماني نسبت به روز گذشته به 3 ميليون تومان و 980 هزار، طرح قديم بدون تغيير 3 ميليون و 960 هزار  تومان، نيم سكه 2 ميليون و 30 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 230 هزار تومان و سكه يك گرمي با 30 هزار تومان كاهش نسبت به روز گذشته 810 هزار تومان معامله شد.

به گزارش اقتصادگردان در صرافی‌های مجاز بانک مركزي قيمت دلار و يورو 50 تومان افزايش يافت. بر اين اساس صرافي هاي مجاز بانك مركزي قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 300 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 400 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 500 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 600 تومان می‌فروشند. در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار به 11400 و نرخ يورو به 12600 تومان رسيد، همچنين سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز سه شنبه 23 مهر 98  را براي دلار 11 هزار و 277 تومان، يورو 12 هزار و 476 تومان، پوند انگليس 13 هزار و 937 تومان، درهم امارات 3 هزار و 98 تومان، لير تركيه يك هزار و 994 تومان و يوآن چين يك هزار و 635 تومان اعلام كرد.
در بازار رسمي ارز نيز،  بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۱۱ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت. نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز چهارشنبه 24 مهرماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۵۶۵ ریال افزایش ۵۳ هزار و ۵۷۱ ریال و هر یورو نیز با ۶ ریال افت نسبت به روز سه شنبه ۴۶ هزار و ۳۲۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

همچنين قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۹۴ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.

تقويت ارزش پوند

از سوي ديگر به گزارش رویترز، برخی از منابع آگاه در جریان مذاکرات برگزیت اعلام کردند که مذاکره کنندگان انگلیس و اتحادیه اروپا به توافق نهایی در خصوص چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نزدیک شده اند. این خبر همان‌طور که انتظارش می رفت باعث تقویت ارزش پوند شد تا جایی که هر پوند با ثبت رقم ۱.۲۷۴ دلار به بالاترین سطح خود در برابر اسکناس سبز از ماه می تاکنون رسید.
در معاملات روز چهار شنبه بازارهای ارزی، هر یورو به ۱.۱۰۴۵ دلار رسید تا جایگاه خود را در کانال ۱.۱۰ دلاری تقویت کند. مورتن لوند، تحلیل گر ارشد بازار ارز در موسسه " نوردیا" گفت: عکس العمل بازارها به تحولات اخیر نشان دهنده تمایل آن ها به رسیدن یک توافق بر سر چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود.   
با این حال از مقامات اتحادیه اروپا گفته اند که خواهان تمدید مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند چرا که زمان باقی مانده را برای رسیدن به یک توافق کافی نمی‌دانند. نخست وزیر انگلیس اما گفته است کماکان ترجیح می دهد در پایان اکتبر انگلیس را از اتحادیه ای که در سال ۱۹۷۳ بدان پیوست خارج کند.
 پیش‌تر بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور گفته بود انگلیس را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر خارج خواهد کرد. مجلس این کشور شدیدا با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالف است و لایحه‌ای را در این خصوص برای الزام دولت به حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش از ترک این اتحادیه تصویب کرده و به تایید ملکه رسانده است.
استفان گالو، تحلیل‌گر ارز در موسس " بی ام او" گفت: بعد از درخشش اخیر دلار، اکنون سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی مجدد برآورد خود از چشم انداز کوتاه مدت اقتصاد جهانی هستند و توجهات از حوزه جنگ تجاری به برگزیت منتقل شده است.
در دیگر معاملات بازار ارز، ارزش دلار آمریکا در برابر همتای کانادایی کاهش و در برابر همتای سنگاپوری افزایش یافت تا جایی که هر دلار آمریکا به ترتیب به ازای ۱.۳۲۱۰ و ۱.۳۷۱۴  دلار کانادا و سنگاپور معامله شد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، هم چنین هر دلار بار دیگر به رکورد ۲.۵ ماه اخیر در برابر ین نزدیک شد و به ۱۰۸.۷۲۷۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا با ۰.۱۷ درصد افزایش به ازای ۱.۴۸۳۴ دلار مبادله شد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۶۵ درصد کاهش در مقایسه با روز قبل به  سطح ۹۷.۹۴  واحد رسید. در خبري ديگر قیمت طلا پس از افت حدود یک درصدی در روز سه شنبه، به دلیل خوش بینی به نتیجه مثبت مذاکرات بریگزیت، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی بالا رفت.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار سنگاپور با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۴۸۴ دلار و ۱۰ سنت رسید.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۴۸۷ دلار و ۹۰ سنت رسید.
به گفته استفن اینس، استراتژیست اکسی تریدر، ابهاماتی وجود دارد زیرا اتفاقات زیادی پیرامون بریگزیت روی می‌دهد؛ به عنوان مثال اگر مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا و انگلیس درباره شرایط خروج انگلیس از این بلوک توافق کنند، این توافق همچنان باید در پارلمان مورد بررسی قرار گیرد. اما امضای یک توافق بریگزیت، بازده دارایی‌های سودده را بالا خواهد برد و این موضوع برای قیمت طلا در کوتاه مدت منفی خواهد بود.
بازارها منتظر نتایج مذاکرات بریگزیت هستند و مقامات حاضر در مذاکرات اظهار کرده‌اند که اختلاف نظرات بر سر جدایی انگلیس به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارش رویترز، قیمت طلا همچنین از جدال لفظی آمریکا و چین بر سر هنگ کنگ حمایت شد. به گفته بنجامین لو، تحلیلگر شرکت فیلیپ فیوچرز، تاکنون مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین به خوبی پیش رفته است اما اگر این روند معکوس شود، طلا ممکن است به قیمت بالاتری صعود کرد. این فلز ارزشمند همچنان در محدوده بین ۱۴۷۴ تا ۱۵۱۰ دلار مانده است. در این بین، بازارهای سهام آسیا به سطح بالاتری صعود کردند و شاخص MSCI بازارهای آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن ۰.۴ درصد رشد کرد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۳۶ دلار و ۵۶ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، ۱۷ دلار و ۴۴ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۳ درصد کاهش یافت و ۸۸۶ دلار و ۴۴ سنت بود.